Deelnemers Zomer 2020
Begin .
3 juli – 23 augustus
Anneke Biersteker
(beeldend werk)
Anneke Biersteker (1960) werkt met hart en ziel als beeldend kunstenaar. Haar grootste inspiratiebron? Dat zijn de mensen om haar heen. Hoewel mensen veel met elkaar gemeen hebben… zij blijven ook uniek. Fascinerend! De gevoelens en ervaringen die mensen met elkaar delen vertaalt Anneke Biersteker in beelden. De laatste drie jaar heeft zij daarvoor de eenvoudige ballon als uitgangspunt genomen. Ballonnen vertalen en vertellen voor ons sterke emoties als blijdschap en verdriet. Hoewel zij een heel beperkte levensduur hebben en het materiaal van weinig waarde is, is een ballon een icoon met een enorme zeggingskracht. Naast ook het hakken van beelden (o.a. mensportretten), maakt Anneke grote, geschilderde bloemportretten op doek. Anneke Biersteker geeft met regelmaat les in beeldhouden in haar atelier in Oosterstreek (Frl.).
Philip Friskorn
(natuurfotografie)
Philip Friskorn, geboren in Zwolle (1945), kreeg de passie voor natuur met de paplepel ingegoten. Zijn interesse ging met name uit naar in het wild levende vogels. Hij maakte z’n eerste vogelfoto in 1958. Met een Agfa Clack. IJzergaren en Meccano-onderdelen dienden als afstandsbediening. De eerste vogelfoto was die van een ekster. Een vogel, die Philip zijn verdere leven zou blijven boeien. Gegrepen door het medium fotografie werd met eigengebouwde apparatuur een zwart-wit doka ingericht. Na de middelbare school kwam er een kleinbeeldcamera. In 1965 volgden de eerste dia’s. In diezelfde tijd kwam Louette in het leven van Philip. De liefde voor natuur en landschap wordt tot de dag van vandaag gedeeld. Fotografie speelde binnen het technische werk als vormgever van exclusieve spoorwegmodellen bij Philip Friskorn een grote rol. Natuurfotografie was een passie, beoefend in de vrije tijd. In 1993 werd die passie tot professie. Ervaring met fotografie, vorm en compositie – gevoegd bij de kennis van de natuur – waren de ingrediënten om de stap te zetten zich als professioneel natuurfotograaf te vestigen. De belangrijkste werkgebieden van Philip Friskorn zijn Nederland, Scandinavië, Noord-Amerika, Japan en het Caribisch gebied. “Door veel naar dezelfde plek terug te keren, duik je diep in je onderwerp”, aldus Philip. Het fotowerk wordt breed gebruikt en kan variëren van postzegel tot poster of een panoramawand van 15 meter lengte. Als fotograaf is Philip Friskorn op zoek naar drie elementen: schoonheid, licht en emotie. Hij wil beelden mee naar huis nemen om deze drie elementen later met anderen te kunnen delen.
Sjoukje Grootjes
(mixed media)
Sjoukje Gootjes studeerde aan de opleiding ArtEZ Hogeschool in Zwolle. Zij gebruikt allerlei materialen zoals; hout, stof, beton, plastic, brons en aluminium. Sjoukje Gootjes haalt haar inspiratie uit het recyclen van materialen, dit komt ook in haar kunstwerken terug. Diverse thema’s komen in haar werk terug. Momenteel maakt zij diverse bloemen en bijzondere portretten van een moeder met kind. De kunstwerken van Sjoukje zijn meestal speels en zeer kleurrijk. Zij exposeerde o.a. in Amsterdam (Noorderpark), Nijmegen (bronsgieterij De Olifant, Tandheelkunde Praktijk) en in Hengelo (Twente Biënnale).
Jan Hoff
(constructivisme)
De Nederlandse beeldend kunstenaar Jan Hoff (1957) werkt vanaf 2013 in de stijl van het constructivisme. Hij maakt driedimensionale composities die bestaan uit strookjes donker of licht glanspapier, die onder een hoek van 45 of 90 graden zijn gelijmd op de drager, in een ritmisch abstract geometrisch patroon. Door de licht- en schaduwwerking roepen zijn reliëfs een sterk gevoel van evenwicht en verstilling op, terwijl ze tegelijkertijd ook heel levend zijn. Steeds hetzelfde, en toch steeds anders. Zijn werken nodigen in elk geval uit tot goed kijken. Galerieën en particulieren die belang stellen in zijn werk, zijn na afspraak van harte welkom in zijn atelier.
Gea Koevoets
(schilderijen)
Gea Koevoets haar discipline is schilderen en zij is autodidact. Landschappen zijn de rode draad in haar werk. Gea gebruikt vooral olieverf, maar speelt graag met verschillende, bijzondere materialen, zoals bijvoorbeeld teer. Dit bewerkt zij met een brander op het paneel. “Het landschap is voor mij een metafoor van mijn leven en spreekt een taal die ik in woorden niet kan zeggen. Het interessante van mijn werk is het proces en het is mijn uitdaging om binnen dat proces, iets vanuit chaos te creëren. Een chaos die ik goed ken: het is mijn beste en tegelijkertijd ook mijn slechtste eigenschap. Waarschijnlijk is het heel cliché dat ik de confrontatie aanga met mezelf, maar eigenlijk doet het er misschien wel helemaal niet toe. Zo maak ik dus eigenlijk innerlijke landschappen of “Mindscapes” zoals een kunstcriticus ze ooit noemde: ze komen van binnenuit en bestaan alleen in mijn geest. Sterker nog, ik werk net zo lang door aan een paneel tot er een landschap ontstaat waar ik me thuis voel”. Gea Koevoets werkt graag op panelen van forse of juist heel kleine formaten. Deze switch van groot naar klein en van klein naar groot vindt zij spannend. Vele jaren van studie, experimenteren en hard werken zorgden voor deze ontwikkeling in haar werk. Het is het werk waar zij volledig achter staat en die zij graag de wereld wil laten zien.
Cees Lodder
(schilderijen)
Het kleurrijke werk van Cees Lodder, geboren in 1943 in Hoofddorp, is ontstaan door al tekenend te leren kijken en al schilderend te leren zien. “Soms groeien er kleuren uit mijn hand maar groeien gaat niet altijd vanzelf”. De interesse was er al in zijn tienerjaren, aangewakkerd door zijn toenmalige leraar de latere beeldhouwer Bert Kievit uit Mantinge .Na een schilderopleiding bij Jaap Sax in Bergen (landschappen en stillevens) bekwaamde Cees zich vervolgens in grafiek en keramiek in Groningen. Zijn passie was ook de voedingsbodem voor scholing als docent tekenen en creatieve vakken en als creatief therapeut. Tekenen, schilderen en boetseren doet hij omdat hij zich voortdurend verwonderd over het leven om zich heen. Iedere dag zijn er vele mooie momenten van sfeer, kleur, licht en donker. “Ik heb geen vastomlijnde wijze van werken of vorm, het enige dat vast staat is dat ik werk vanuit mijn intuïtie”. Het werk van Cees Lodder kenmerkt zich door een gevarieerde wijze van verfbehandeling en innerlijke beleving. Soms is het hard, rauw en beweeglijk soms vloeiend, zacht en verstild.
Anja Lofvers
(gemengde technieken)
Anja Lofvers staat bekend om haar ruige, maar toch verstilde landschappen. Zij verwerkt natuurlijke materialen in haar schilderijen: blad, gras en vezels zijn zichtbaar en voelbaar. De toeschouwer ervaart het landschap niet alleen visueel, maar staat er als het ware midden in. Hij (of zij) wordt een wandelaar, die de platgetreden paden verlaat en door de velden en langs de beekoevers struint. De jachtigheid van het dagelijkse leven verdwijnt achter de horizon. Hier telt alleen het ritme van de natuur nog. Haar fascinatie voor papier en het scheppen daarvan is terug te vinden in de ‘schepsels’, kleine objecten die mooi tot hun recht komen als het licht er doorheen speelt. Anja Lofvers is afgestudeerd aan de Academie Minerva. Haar atelier bevindt zich in ‘Het Paleis’, midden in het culturele hart van de stad Groningen.
Marijke van der Maarel
(weefkunst)
Marijke van der Maarel is biologe en als zodanig heeft zij op verschillende manieren gewerkt o.a. als leraar in het voortgezet onderwijs. Daarnaast heeft Marijke mede omdat zij zich interesseerde voor de vegetatiekunde, een aantal wilde plantentuinen aangelegd voor scholen en particulieren. Haar belangrijkste werk is de Heemtuin van Malden, een gemeentelijke tuin met een aantal landschappen van arme zandgronden. Deze groeit en bloeit na 40 jaar nog steeds en ontvangt jaarlijks een paar duizend schoolkinderen voor praktijklessen. Van 1980 tot 2000 woonde Marijke met haar man in Zweden waar zij assisteerde bij wetenschappelijk onderzoek en een eigen uitgeverij had. Daar volgde zij ook een cursus weven om zich de verschillende technieken eigen te maken. In Zweden werd nog tot ver in de 20ste eeuw veel textiel thuis geweven. Terug in Nederland kwam het idee op om meer creatief te gaan weven en geïnspireerd door de Noord-Nederlandse landschappen aan de kust, en de Waddenzee met zijn kwelders en slikken, ontstonden er weefwerken, uitgevoerd in een eenvoudige techniek waarbij gebruik werd gemaakt van allerlei soorten garens, zowel katoen, wol als zijde evenals repen stof van verschillende soorten textiel. Mede ter bescherming van de weefwerken zijn deze ingelijst en met glas afgedekt en hebben een passe-partout. De lijsten zijn ontworpen en uitgevoerd door de vorig jaar overleden binnenhuisarchitect Hans Uylenburg. Tentoonstellingen van werk van Marijke van der Maarel waren o.m. te zien in het Sudergemaal in NijBeets, Galerie IJhorst, de Kunsttiendaagse in Bergen (NH), Museum de Koloniehof in Frederiksoord, Galerie Ton ter Linden, Kunstwerk in de Stellingen in Noordwolde, de Schaapskooi Holtingerveld in Uffelte en Cultuurcentrum Haren (Gr.).
Adriana Mast
(schilderijen)
Adriana Mast woont en werkt in Ruinen (Drenthe).Adriana volgde haar opleiding aan de Kunstacademie Minerva in Groningen en studeerde af als autonoom beeldend kunstenaar in de zomer van 2009. Na de kunstacademie heeft zij het 2jarige klassiek ateliercurriculum van het Noorderatelier in Groningen (2012-2014) gevolgd. Adriana heeft daarnaast bij diverse kunstenaars deelgenomen aan workshops om zich te bekwamen in andere technieken en werkwijzen. In 2016 en 2017 volgde zij in Zweden bij the Swedish Academy of Realist Art (SARA) Summer workshops in ‘Plein-air’-schilderen en Portretschilderen. In 2014 werd Adriana Mast winnaar van de publieksprijs van ‘Het Portret van Drenthe’. Naast exposities in Nederland heeft zij ook verscheidene malen in Zweden geëxposeerd. In 2019 verbleef zij enkele weken als ‘Artist in residence’ in Denemarken. Als kunstenaar was zij uitgenodigd om tijdelijk een woon/werkplek te betrekken, Haar voorkeur gaat uit naar het schilderen met olieverf. Maar zij maakt ook werken met pastel en houtskool. Adriana wil zich niet laten vastleggen aan een bepaald thema. Dat wat haar ontroert, aanspreekt wordt tot onderwerp voor een schilderij. Veelal gaat het om een realistische benadering, waarin de mens en de natuur een centrale rol spelen. Haar schilderijen worden zowel in Nederland als in het buitenland verkocht. In haar atelier in Ruinen maakt Adriana Mast zowel vrij werk als in opdracht. Daarnaast geeft zij schilder- en tekenlessen.
Henk Pietersma
(acrylschilderijen)
Henk Pietersma (1944) heeft de Academie Minerva in Groningen gedaan en vindt inspiratie voor zijn schilderijen en tekeningen in Bijbelse thema’s. De schilderijen (vaak met Friese titels) kenmerken zich door een fijnzinnige combinatie van een grafische benadering met kleurrijke composities. In zijn vormentaal streeft hij naar harmonie, oorspronkelijkheid en kracht. Bij elk schilderij schrijft Pietersma een korte prikkelende tekst. Niet om het beeld uit te leggen, maar ter prikkeling van fantasie en bezinning bij de kijker/lezer. Henk Pietersma houdt daarnaast lezingen op het snijvlak van kerk en kunst. Boeken waarin zijn schilderijen, tekeningen en gedichten zijn gebundeld (uitgeverij Royal Jongbloed) zijn: De goedheid op mijn tong gelegd, een psalter; 150 psalmen in beeld (2011); Waar was jij… een passie; Het lijden en sterven van Jezus in beeld, 52 werken (2015); Credo, geloven op scherp; De Latijnse mis in beeld, 76 werken (2018); Ken mijn naam en De namen van Jezus in beeld. Henk Pietersma toont zijn werk op tentoonstellingen in heel Nederland. In 2020 is hij buiten deze expositie te zien in Grijpskerk (Galerie ‘De Osseberg’), Middelburg(Wandelkerk), Leeuwarden (Grote of Jacobijnerkerk) en in Bennekom (Alexanderkerk).
Jan Slot
(beelden/keramiek)
Hoewel zijn creatieve inspiratie altijd aanwezig is geweest, heeft Jan Slot zich pas na zijn vijftigste toegelegd op het tekenen en het leren van verschillende beeldhouw-technieken, zowel in brons, steen en later ook keramiek. Hiervoor heeft hij cursussen, workshops en lessen van verschillende docenten gevolgd, bijvoorbeeld bronsgieten. “Techniek en vaardigheid kun je leren, kijk op kunst moet je zelf ontwikkelen. Zo heb ik de kunstwereld stukje bij beetje naar mij toegehaald. Bij het beeldhouwen in steen is het belangrijk om thuis te raken in de verschillende steensoorten, zowel wat hardheid en wat het karakter van de steen betreft. Met hamer en beitel voel je ook echt wat je doet om zo de vormgeving die ik als beeldhouwer wil uitbeelden en het karakter van de steen samen zo goed mogelijk te laten verlopen. De vormgeving is zowel figuratief als abstract of een mengeling van beiden, waarbij ik mij meestal laat leiden door de menselijke figuur (vaak vrouwelijk) en in dagelijkse thema’s en/of gemoedstoestanden uit het leven. Verder boetseer ik graag in was voor mijn bronsfiguren en in klei voor het keramiekwerk. Hierbij werk ik graag vanuit een plat vlak wat ik draai, vorm en verdraai en er beweging in aanbreng zodat er aan alle kanten een interessant beeld ontstaat. Wat niet wil zeggen dat ik mij al vast leg op één stijl, vormgeving, werkwijze of materiaalkeuze. Ik heb mij dan ook ten doel gesteld om mij op een zo breed mogelijk vlak te blijven ontwikkelen. Beperking in wat voor vorm dan ook voelt voor mij als een artistieke gevangenis. Inmiddels heb ik al met succes deelgenomen aan diverse exposities op verschillende plaatsen in het land. Ook is in de zomer mijn tuin met beelden open voor publiek”, aldus Jan Slot.
Ingeborg Sturre
(sieraden)
Het is iedere keer weer een bijzonder moment om het verhaal achter een gewenst sieraad met iemand te bespreken. Heugelijke maar ook trieste momenten; het is de kunst dit te verwerken in het sieraad of object. Juist dat maakt het vak zo mooi, uitdagend en bijzonder. Ingeborg Sturre van Siering Edelsmeden vervaardigt bijna 20 jaar sieraden en objecten volgens het oude ambacht. Dit werk omhelst het proces van ontwerpen tot en met het geheel vervaardigen. Naast het werken in opdracht heeft Ingeborg Sturre ook een kleine eigen collectie. Ingeborgs stijl van ontwerpen is niet te vatten in een bepaalde richting. Van meer natuurlijke vormgeving naar enorm strak of klassiek. De verschillende ontwerpen brengt ook gelijk het toepassen van de diversiteit van technieken met zich mee. Dat is iets wat Ingeborg erg aanspreekt. Vooral het verschil in structuren binnen hetzelfde werk geeft vaak verrassende en eigenwijze sieraden wat veel mensen aanspreekt. Daarnaast geeft het verwerken van een breed scala aan edelstenen meer kleur en leven in de collectie en werken. Het vervaardigen kan in alle soorten edelmetaal. In opdracht wordt er ook veel gewerkt met eigen inbreng van oude sieraden/oud goud. Voor een verdere impressie van het werk kunt u, buiten de website, ook via de facebook- en instagrampagina de laatste sieraden en ontwikkelingen van Ingeborg Sturre volgen.
Johan Visser
(houtwerk)
Ook houtbewerkers oogsten lof. In 2011 was het werk Acht bar van Johan Visser te zien in de eerste editie van de ZomerExpo in Museum De Fundatie in Zwolle. Hout, riempjes en een fietspomp bracht hij samen in een absurde voorstelling. Dat humor ook een rol speelde bij de keuze van de jury moge duidelijk zijn. Maar opvallend is de vakkundige bewerking van het hout. De houten sculpturen van John Visser vonden zes keer hun weg naar de tentoonstellingen van ZomerExpo. “Hout is voor mij, in combinatie met andere materialen, zeer inspirerend om mee te werken. Ik laat het beeldend doen wat eigenlijk niet kan, vloeien, druipen, uit en in elkaar trekken en drukken, buigen en vouwen. Op deze expositie staat het werk Liefde, Johan Visser’s gekozen werk voor de Europa ZomerExpo 2019. Het is een lang gestyleerd beeld van een zwangere vrouw. De strak afgewerkte gladde geometrische oppervlakken getuigen van puur vakmanschap.
Jikke van de Waal-Bijma
(keramiek)
Niets en niemand is volmaakt / juist het onvolmaakte / geeft een volmaakt beeld van de mens
Mensen, daar draait het voornamelijk om in het werk van keramiste Jikke van de Waal – Bijma. Zij boetseert met klei (fijne chamotteklei), maar bouwt het werk ook op met platen van dit materiaal. De huid van de objecten is bij het werk van Jikke erg belangrijk, daar breng zij veel variatie in aan. De mens in al zijn hoedanigheden en emotionele uitdrukkingsvormen, dat is wat zij probeert te vangen. De sporen van de tijd komen regelmatig terug in haar werk. De tijd die van invloed is op het denken en doen van de mens. De tijd die sporen achterlaat, zowel letterlijk als figuurlijk. Mensen die onderweg zijn en mensen die communiceren en daarbij tot de essentie van het menselijk bestaan worden teruggebracht. De onderlinge relaties en de omgeving waarin de mens zich bevindt, zie je vaak terug in het werk van Jille van de Waal – Bijma. Regelmatig exposeert Jikke haar keramische en bronzen mensbeelden in Nederland, Duitsland, Denemarken en België.
Jan Wartena
(olieverfschilderijen)
Jan Wartena (1933, Vledder) is een groot deel van zijn leven is werkzaam geweest op het gebied van natuurbescherming en natuureducatie. In opdracht van de Gemeente Den Haag heeft hij samen met zijn vrouw het project ‘School in Bos’ in Wilhelminaoord opgezet. Dit bestaat inmiddels 45 jaar en is een groot succes. Daarnaast heeft hij veel werk gemaakt op educatief gebied; boeken, artikelen en illustraties. Behalve dit toegepaste werk is er veel vrij werk: tekeningen, aquarellen, pastels en een groot aantal olieverfschilderijen.