Deelnemers Voorjaarsexpositie
FRAGMENTEN
31 maart t/m 4 juni 2023
Guido van den Berg
(fotografie)
Guido van den Berg is geboren in 1961 te Maastricht maar heeft de eerste 6 jaar doorgebracht in Zuid-Afrika. Vervolgens woonde hij in Kampen, Oegstgeest, Leiden, Hellevoetsluis, Groningen en Assen. Momenteel woont en werkt hij in Beetsterzwaag. Hij heeft de lerarenopleiding tekenen gevolgd bij de Noordelijke Hogeschool te Leeuwarden. Naast tekeningen, maakt Guido van den Berg ook abstract werk, fotografeert hij en ontwerpt hij meubels. In de jaren 2003 tot en met 2008 mocht hij het Floraliacorso in Frederiksoord ontwerpen. Tussen 2015 en 2020 heeft hij verschillende bouwprojecten gefotografeerd, waaronder De FlorijnAs (het nieuwe Station Assen en bijbehorende infrastructuur). Guido van den Berg is autodidact en vanaf 1985 bezig als zelfstandig beeldend kunstenaar. In de loop der jaren heeft hij door het hele land de nodige exposities gehouden. Foto’s waren eerst aantekeningen, die gebruikt werden voor schilderijen/tekeningen. Nu heeft hij zich toegelegd op fotografie. Hij heeft daarin een eigenzinnige zienswijze, hetgeen zijn werk typeert. Hij probeert het licht te vangen dat op een onderwerp valt, waardoor het op een andere manier belicht wordt. Hij is op zoek naar eenvoud in een ogenschijnlijke chaos. Dingen veranderen, oud wordt nieuw en wat nieuw is, is al weer oud. De alledaagse dingen laten hem verwonderd achter. Verstilling, kleur, abstractie, compositie en zeggenschap nemen een eigen positie in. Niets is niets!
Joepe Bos
(schilderijen)
Joepe Bos woont in Wezep en is professioneel werkzaam in Zwolle sinds 1995. Zij deed van 1989-1993 de Leraar-opleiding Tekenen/schilderen aan de Hogeschool Windesheim Zwolle. Vanaf 1998 is zij lid van de Belangenvereniging Zwolse Kunstenaars. Aanleiding voor het maken van de serie Vogels ‘Parels in het Bos’ is haar verwondering over de schoonheid in de natuur én de uitdaging om de taal van de Natuur in een beeld te willen vangen. Joepe werkt graag vrij groot maar sinds kort ook op klein formaat doek. Zij geeft uitdrukking aan haar liefde voor de natuur en in het bijzonder van de vogels die zij direct in haar woonomgeving signaleert. In haar verbeelding is het leven van een vogel niet echt vogelvrij maar juist afhankelijk en verbonden met kwetsbare toevalligheden door de natuur of mensen in gang gezet. Net als de natuur ziet het werk van Joepe er vaak rommelig uit. De verf lijkt tijdens het schilderproces spontaan zijn gang te mogen gaan, echter op een gegeven moment ontstaat er orde, vorm en sfeer. Joepe werkt met acrylverf op linnen. Joepe Bos geeft in haar atelier in Zwolle ook schilderlessen en werkt tevens in opdracht.
Johannes Bosgra
(fotografie)
Johannes Bosgra’s (Hardegarijp 1979) belangrijkste inspiratiebron is hedendaagse klassieke muziek. Bij het zien van een landschap hoort hij daar in zijn hoofd muziek bij en vice versa, dat vloeit in elkaar over. Muziek en beeld ontstaan vanuit dezelfde bron. In samenwerking met musici en componisten zoals Philip Glass creëert hij Gesamtkunstwerke van zijn fotografie, video en klassieke muziek. En Bosgra speelt zelf graag piano. Hij heeft twee videowerken gemaakt voor componist Philip Glass en pianist Feico Deutekom. Deze zijn geprojecteerd bij concerten in o.a. De Melkweg en De Meervaart in Amsterdam. In 2021 heeft hij het videowerk Verklärte Nacht gemaakt, dat in première is gegaan bij Museum Voorlinden. Met zijn fotoserie van 40 spreeuwendansen genaamd Murmurations heeft Johannes Bosgra internationale erkenning gekregen met tentoonstellingen bij o.a. Shanghai Center of Photography, Rotterdam Photo, Head on Photo Festival Sydney, Singapore International Photo Festival, Three Shadows Photography Center Beijing, Prix de la Photographie Paris, Moscow Photo Center, San Francisco Bay Month of Photography. Zijn serie Bomen van Bosgra was te zien in een solopresentatie op de kunstroute Open Stal in Oldeberkoop en in solotentoonstellingen in torenkasteel De Schierstins in 2019/2020 en bij Arcadia/BOSK in theater de Harmonie in 2022.
Bosgra is geselecteerd als FRESH EYES European Photography Talent 2020 en GUP New Dutch Photography Talent 2020. Bosgra’s werk is internationaal tentoongesteld en uitgevoerd bij instellingen zoals: New World Symphony Hall, Miami; Museum Voorlinden, Wassenaar; concertzaal De Doelen, Rotterdam; Tonhalle Düsseldorf, Düsseldorf; Muziekgebouw aan ‘t IJ, Amsterdam en ACCI Gallery in Berkeley.
Janetta Bron
(glaskunst)
In Kloosterhaar, een dorp in Overijssel aan de rand van Engbertsdijkvenen, heeft Jannetta Bron haar eigen galerie met de passende naam Glasatelier Jannetta. In dit prachtige natuurgebied wandelt zij graag en het geeft haar inspiratie voor haar glaskunst. Het is nu ruim 11 jaar geleden dat zij haar werk als ziekenverzorgster heeft ingeruild voor het maken van glaskunst. Op haar 50ste verjaardag kreeg Janetta Bron een cursus schilderen als cadeau. Dit vond zij verrassend. Zelf had zij nooit gedacht dat zij kunstzinnige aanleg had, maar dat pakte anders uit. Als autodidact heeft zij zich helemaal toegelegd op het maken van glaskunst. Een vriendin moedigde haar aan om ook eens te gaan werken met glas. Na het volgen van een workshop glasfusen was zij verkocht. Zij werd gegrepen door de fascinatie van het werken met glas. Inmiddels is deze ”uit de hand gelopen” hobby uitgemond in het deelnemen aan kunstmanifestaties en kunstmarkten. Zo heeft zij deelgenomen aan de kunstmanifestatie Artibosch, geëxposeerd in de “Beeldentuin Witharen”, Galerie de Pomp in Warmond, een grote soloexpositie bij Kunst op Vijf in Coevorden en was haar werk te bewonderen bij de internationale glaskunst manifestatie Glasrijk Tubbergen. Zij maakt het liefst vrij werk waar zij haar eigen inspiratie in kwijt kan. Janetta laat zich hierbij graag beïnvloeden door de dingen die zij om zich heen ziet, zoals de natuur, het spelende en dansende zonlicht. Kortom alle zaken die het leven zo interessant maken. Het geeft steeds weer nieuwe inspiratie die zij terug laat komen in haar werk. De vormen die Janetta Bron gebruikt zijn grillig net zoals deze in de natuur te vinden zijn. Hierdoor krijgt elk kunstwerk haar eigen dynamiek en spanning. Haar werk blijft boeien en houdt je blik vast.
Truus van Dalsem
(keramiek)
Truus van Dalsem (1953) woont in Hemrik. Zij is een veelzijdig kunstenares, die zowel vlak als ruimtelijk werkt. Truus is afgestudeerd aan de Academie voor Beeldende Vormgeving te Amersfoort en Academie Minerva in Groningen. Na haar studie gaf zij dertig jaar les aan RPC Friese Poort te Drachten als coördinerend docent beeldende vakken. Ook gaf Truus van Dalsum keramiek en schilderworkshops in Frankrijk. ‘Als kind was ik altijd al bezig met materiaal met van alles om me heen: stenen, schelpen, kralen om hiermee dingen te maken. Ik was en ben nog altijd onder de indruk van de schoonheid en de kracht van de natuur en van andere culturen. Zo heb ik een geisha-periode gehad en een coucher-soleil periode, alles op het ritme van het leven. Inmiddels ben ik na mijn Frankrijk avontuur weer terug in it Heitelan en terug aanbeland bij de golfslag van het water, met zijn prachtige schelpen en bijbehorende structuren en kleurscharkeringen’. In haar keramiek werkt Truus van Dalsum met glazuren op een schilderachtige manier, waarbij ook kleuroxiden en metaalsulfaten worden toegepast om het effect te verhogen. Ook reductietechnieken, zoals raku en sagger geven haar de spanning van het onbekende resultaat. In haar werkwijze zit altijd wel een verrassing.
Mineke Gravers
(olieverf/eitempera)
Na haar afstuderen aan de Klassieke Academie voor Schilderkunst te Groningen is Mineke Gravers direct verder gegaan met het schilderen van de natuur. Haar afstudeerthema ging over bomen: de serie “Stille Getuigen”. Met dit thema werd zij één van de winnaars van de Prix de Norvège. Mineke tekende als kind al graag, kunst is altijd haar passie geweest. Toch kwam het beeldend kunstenaar worden na het afstuderen in 2014 in volle hevigheid tot stand. “Ik ben een tweede leven begonnen”. Mineke Gravers laat enkele werken zien uit de serie Stille Getuigen. “Elke keer word ik geraakt door de schoonheid van de natuur; de veranderingen van het licht, de schaduw, de vorm en vooral ook de kleur. Die geraaktheid wil ik graag schilderen”.
Tineke van Heuvelen
(textielkunst)
In 1979 startte Tineke van Heuvelen de studie docent Handvaardigheid/Frans aan de lerarenopleiding Ubbo Emmius in Leeuwarden. Kort na haar afstuderen begon zij als docent Handvaardigheid op het Hondsrug College in Emmen. Daar heeft zij als docent Handvaardigheid ongeveer 20 jaar gewerkt met vele materialen. Sinds 2007 werkt zij met textiel. Na verschillende cursussen en de opleiding Quilten Speciaal combineert zij nu textiel met diverse materialen zoals papier en metaal. Inmiddels maakt Tineke deel uit van de landelijke Textielgroep ZichTwerK. Ook is zij lid van het Kunst Kring Borger-Odoorn. Haar inspiratie komt onder anderen van gevonden materialen, papier, foto’s, verhalen en afbeeldingen van lettertekens. Tineke van Heuvelen werkt associatief op een collage-achtige manier. Haar werk is inmiddels geselecteerd voor exposities en wedstrijden in binnen- en buitenland.
Cees Kaspersma
(acrylschilderijen)
Cees Kaspersma is een gepassioneerde schilder. Onderwerpen die veel in zijn werk terugkomen zijn expressieve dieren (met name paarden), portretten, naakten, sport en landschappen. Hij houdt van het pure schilderen, geen flauwekul maar met een gedegen ondergrond mooie schilderijen maken. Het liefst emoties laten zien door middel van spieren, uitdrukkingen en licht. En zo lang mogelijk werken met grote kwasten waardoor een schilderij een heerlijke eenheid blijft. Ook in zijn manier van lesgeven leert hij zijn leerlingen kijken en met techniek zich uit te drukken. Cees zijn meest gevleugelde uitspraak is “Kilometers maken in het schilderen”. Zijn manier van kunstbeleving moet je ervaren, het is “a way of living”.
Eva Kipp
(papierkunst)
Eva Kipp (1947) uit Kloosterburen heeft opleidingen gevolgd bij de Academie Minerva te Gronngen, Filmacademie Amsterdam en Culturele Pedagogie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Haar reizen en wonen in verre verten laten uiteenlopende sporen na in haar beeldend werk. Zo maakt zij foto’s, papierkunst, objecten, sieraden, boeken en installaties. “Mijn ogen ‘eten’ gretig van wat er in de mij omringende wereld is. Wat ik zie vraagt om verbeelding. Op deze expositie zijn verschillende objecten te zien. ‘Huis-Thuis’ dozen gemaakt van kranten van verschillende landen nadat ik uit het buitenland terugkwam en mij afvroeg wat THUIS was. ‘Verweerd’ is ontstaan al spelend met papier en wier. Geïnspireerd op wat ik op het wad zag, de plek waar ik mij weer thuis voelde. De vogel en hartjespotten die al spelend met Nepalees en kranten papier ontstonden vertonen sporen van Afrika waar ik heb gewoond. De ‘Vogelgodinnen’ zijn oergodinnen; een weerslag van alle godinnen die ik in den vreemde zag. Mijn objecten nodigen de toeschouwer uit tot eigen associaties”.
Janet Klok
(sieraden)
Janet Klok’s sieraden kenmerken zich door eenvoud en draagbaarheid. Zij vindt dat de combinatie van de verschillende materialen zoals goud, zilver en titanium eventueel gecombineerd met edelstenen of andere natuurlijke materialen, het ontwerp uniek moeten maken. De slogan van Sparkle* spreekt dan ook voor zich: Handmade design jewellery bij Sparkle*, dare to be unique! Janet Klok’s grote inspiratie bron zijn de natuur en haar reizen naar alle delen van de wereld. Het tekenboek en de bijbehorende foto’s zorgen altijd weer voor genoeg ideeën en ontwerpen, maar toch ontstaat het uiteindelijke sieraad aan de werkbank. Sinds 2008 neemt Janet Klok deel aan diverse kunstmarkten en exposities in heel Nederland.
Yvette de Koning
(leerobjecten)
Yvette de Koning (1961) woont in Grou. In 1992 startte zij uit interesse voor textiel haar eigen Scheeps-en Meubelstoffeerderij, wat is uitgegroeid tot een serieus bedrijf met 10 gespecialiseerde collega’s. Vanuit dit vakgebied inspireerde het haar om ook kunstwerken te maken van leer en stoffen. Naar aanleiding van een wedstrijd georganiseerd door Zomerexpo werd Yvette gekozen om in 2011 en 2012 in Het Haags Gemeente Museum te exposeren. Dit gaf haar de motivatie zich verder te ontwikkelen en zo heeft zij in 2013 meegedaan met het televisie programma Muse, van Omrop Fryslân. In 2015 is Yvette de Koning begonnen met de vijfjarige beroepsopleiding autonoom beeldend kunstenaar bij de Kunstacademie Fryslân. Deze opleiding is afgerond op 18 sept 2020. Haar inspiratie en onderzoeken zijn gericht op ambacht en techniek rond de textiel en vaak driedimensionaal. Door deze opleiding heeft alles wat Yvette nu maakt meer body en een verhaal gekregen waardoor er ook duidelijkere keuzes ontstaan. Het nadenken over het verhaal, de creaties de vormen en structuren vindt zij bijna nog mooier dan het maken. Als de uitvoering en het eindresultaat dan kloppen met de verbeelding geeft dit veel voldoening.
Hanneke Luit
(fotografie)
Hanneke Luit woont in Leeuwarden. Vroeger zei Hanneke altijd: “Als ik niet meer dansen kan dan ga ik schilderen”. Dat is fotograferen geworden, schilderen met licht. Om wat meer vakkennis te krijgen heeft Hanneke Luit de parttime vakopleiding aan de fotovakschool in Apeldoorn gedaan en afgerond in de richting reportage. Het liefst fotografeert zij in de natuur en laat zij mensen meegenieten van de mooie dingen die zij daar ziet. Ook architectuur vindt Hanneke boeiend of het maken van een mooi naturel portret. Soms bewerkt Hanneke de foto’s of voegt zij twee of meer foto’s samen om het beeld te krijgen wat haar bij het maken voor ogen stond. Afhankelijk van het beeld kiest Hanneke Luit voor een afdruk op papier of aluminium.
Janneke Slot
(houtsneden)
In juni 2017 is Janneke afgestudeerd aan de Klassieke Academie voor de Schilderschilderkunst in Groningen, met onder andere mijn serie Back to Black. Waarvan een werk te zien is in de expositie “Fragmenten”. In deze serie gaat zij terug naar de basis, naar de kleuren en tonen die haar zo lief zijn, namelijk zwart en alle nuances van zwart, maar ook naar de omgeving waar zij is opgegroeid, onder de rook van Leeuwarden. Naast het schilderen heeft Janneke Slot een enorme voorliefde voor grafische technieken en dan met name voor houtdruk. Dit ambachtelijke proces zorgt voor mooie rauwe en eerlijke beelden.In haar houtsnedes probeert zij het beeld terug te brengen naar de essentie door te stileren en gebruik te maken van enkele, vaak zelfs maar 1, kleur. Momenteel studeert Janneke Slot aan de Hogeschool voor de Kunsten ArtEZ in Zwolle. Hier doet zij de (deeltijd) opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving, zodat zij straks als vakbekwaam docent en artist educator aan de slag kan om anderen te helpen hun talenten te ontwikkelen. “Maar minstens zo belangrijk is dat ik mijn eigen visie en artistieke bekwaamheid verbreed en verdiep. Niet meer alleen op het platte vlak werken, maar vooral mijn vleugels uitslaan naar het ruimtelijke 3-dimensionale”.
Jet Twijnstra
(keramiek)
Jet Twijnstra woont in Harlingen. Haar werk bestaat uit objecten, handgevormd uit witbakkende of soms zwartbakkende, grove chamotte klei. Grove chamotte geeft een ruwe huid. Soms ruwt Jet de huid extra op of maakt zij de huid juist glad. Het werk wordt in een elektrische oven in één keer gestookt op 1200°C. Veel objecten houdt Jet Twijnstra licht van kleur om de schaduwen beter uit te laten komen. Het gaat in haar werk om de vorm, de vloeiende lijnen, de schaduwen, het lijnenspel. Kleuren en glazuren leiden af van de vorm, maar schaduwen accentueren haar werk juist. Soms verwerkt zij andere materialen in haar werk, zoals touw, wilgentenen, zand of paardenhaar. Haar eerste werk was geïnspireerd op de huid van oude gebouwen, afbladderende verf, verweerde muren, enz. Later inspireerde haar de architectuur: piramidevormen, pilaren, zuilen, bogen, enz. Haar vormen werden in de loop der tijd ronder en meer organisch. Gebleven is: het zoeken naar de essentie, het weglaten van wat er niet toe doet, de eenvoud. Maar Jet Twijnstra zoekt ook naar beweging en verrassing. Je loopt om het werk heen en je ziet het veranderen. Jet Twijnstra studeerde in 1985 af aan de Hogeschool voor Kunsten Constantijn Huygens te Kampen in de richting keramiek.
Hilda van der Veen
(acryl/inkt-schilderijen)
Fokke Veurman
(sculpturen)
Fokke Veurman is opgegroeid op het Friese platteland. Hij was een gevoelig kind, voelde emoties van anderen, had er geen woorden voor, wel beelden. Ook zag hij vormen, patronen, kleuren in de wereld om hem heen. En dat boeide hem enorm. Van jongs af aan maakte hij composities van wat hij vond, schikte en herschikte tot hij tevreden was. Die creatieve gevoeligheid heeft hij door de jaren heen steeds verder ontwikkeld door geregeld cursussen bij collega-kunstenaars en door de opleiding tot Autonoom Beeldend Kunstenaar aan de Kunstacademie Fryslân te volgen. Rode draad in zijn werk is het verbeelden van emoties, in vorm, materie en kleur. Tot nu toe vooral afwisselend tweedimensionaal of driedimensionaal, maar meer en meer beginnen die twee elkaar in zijn ontwikkeling als beeldend kunstenaar ook te raken en zich met elkaar te verbinden. Voor Fokke Veurman is het kernwoord verbinding: als iets hem raakt, ontstaat er een verbinding in hem met het onderwerp, wat hem vervolgens in beweging zet om dat in beeldtaal uit te drukken. Soms roept iets ook alleen maar vragen op, zijn er geen duidelijke antwoorden of allemaal verschillende. “Daarmee stel ik me wel kwetsbaar op. Want hoe authentieker de emotie, hoe doorleefder de ervaring, des te meer je die ook wilt beschermen en koesteren. Toch stap ik bewust uit de veiligheid van mijn vertrouwde atelier in dat spanningsveld, omdat het delen ervan mij ook voedt. En het is in het delen van gevoelens en ervaringen dat we verbinding vinden. Kunst kan verbinden, kan mensen verbinden. Maar ook, misschien wel vooral, kan het ons verbinden met het leven”, aldus Fokke Veurman.