Deelnemende kunstenaars

FASCINATIE

26 juli t/m 29 september 2024

 

Ammie Elling

(acryl/encaustic schilderijen)

Ammie Elling’s werk is kleurrijk abstract en figuratief, en zij werkt veelal met acryl op doek en paneel. Bij haar thema’s zijn beweging en dynamiek misschien nog wel het meeste opvallend. Toch is niet de thematiek, maar de kleur altijd het uitgangspunt. Ammie probeert met een losse toets mooie kleurnuances en beweging in haar schilderijen te creëren. Aan de ene kant zijn het krachtige streken, maar ook wil zij de kwetsbaarheid uitbeelden. Het blijft altijd een zoektocht naar abstractie “Ik werk vaak op verschillende doeken tegelijk, waarbij de kleuren aanleiding geven voor de vorm. Wat niet interessant is wordt geschrapt, wat wel goed is mag blijven. Mijn werk ontstaat veelal op het doek en niet in het hoofd. Vele jaren heb ik tekenen en schilderen onderwezen op middelbare scholen, en omdat ik het instrueren nog steeds leuk vind, geef ik nu ook workshops in mijn atelier in Steenwijk”. De boodschap van Ammie Elling is hier dan ook “Als de kleur haar grootste rijkdom krijgt, dan heeft de vorm zijn volheid” (Cezanne)

www.ammieelling.nl

 

 Elly van Elp Bosscha

(sieraden)

Bij het woord sieraad denk je snel aan goud en zilver in combinatie met edelstenen. Edelstenen hebben allen hun eigen symbolische betekenis. Je draagt een sieraad omdat je het mooi vindt, met een dierbare herinnering of met een spirituele gedachte. Sieraden worden gemaakt van de meest uiteenlopende materialen Voor de expositie “Fascinatie” heeft Elly van Elp Bosscha sieraden gemaakt van natuurlijke materialen: wol, zijde, katoen, papier, rubber en paardenhaar. Natuurlijke materialen hebben een sterke uitstraling en hierdoor een schat aan inspiratie. “Een paar jaar geleden werd ik gevraagd om XL sieraden te ontwerpen voor een modeshow. Na deze modeshow zijn mijn sieraadontwerpen XL gebleven, draagbaar maar opvallend door het materiaal”, aldus Elly. Ecoprint is ook een van de technieken die  Elly wilde gebruiken voor een sieraad. Met ecoprinten kun je bladeren en bloemen afdrukken op stof en papier. Door de bladeren met de stof te bundelen en vervolgens te stomen dringen de pigmenten in de stof en het papier. Een zogenaamde contaktdruktechniek. Naast ecoprinten, vilten, en sieraden ontwerpen blijft Elly van Elp Bosscha haar naaimachine trouw. Dionne Swift (UK) heeft haar tijdens een masterclass bij Hawar in Oldeberkoop geleerd dat je naast functioneel naaiwerk ook zeer veel plezier kan beleven aan Art embroidery. Eindeloos genieten van de vele mogelijkheden met deze techniek, heeft bijgedragen aan veel nieuw werk van Elly van Elp Bosscha.

 

Afra Hartog

(mixed media)

Het einddoel is niets, de beweging is alles. In haar huidige levensfase beweegt Afra Hartog zich met man en schip over de Hollandse wateren om na de reis tijdens de wintermaanden aan te leggen in Zoutkamp. In deze “Tiny woning” kan zij in alle rust met veel passie creëren. Na haar werk als o.a. arbeidstherapeute is zij middels cursussen, workshops en online masterclasses zich creatief verder gaan ontwikkelen. Zij voelt een grote innerlijke drang om iets te maken, dat maakt haar gelukkig. Daarbij laat zij zich graag uitdagen door verschillende materialen en mogelijkheden. In deze periode van het leven gaat haar liefde vooral uit naar tekenen, al of niet in combinatie met vilt, borduursteken, druktechniek en collage. De rode draad in het geheel is altijd de mens, de natuur en het verhaal. Vooral in portretten kan Afra zich echt verliezen. “Ik vind het fascinerend om middels potlood of pen een gezicht af te tasten en de ziel achter de ogen te vangen of een bloem echt te ‘voelen’ met mijn pen of potlood. Ik werk graag met ballpoint, omdat dit eenvoudige pennetje tot zoveel in staat is en mij steeds weer verrast”. Het werk van Afra Hartog als geheel komt voornamelijk intuïtief tot stand. Na het maakproces kan zij het vaak duiden en vertelt het haar een verhaal van iets wat haar bewust of onbewust bezighoudt of hield.

www.afrahartog.exto.nl

 

Jessica van der Hout

(grafisch ontwerp)

Jessica van der Hout (Amsterdam, 1958) woont met haar man Auke Koopmans op ‘Klein Werkhoven’ in Zandhuizen. Zij is grafisch ontwerper, fotograaf en docent Crossmedia. In haar vrije tijd vindt ze het heerlijk om te tekenen en collages te maken. Omdat haar werk meerdere disciplines omvat, richtte zij tien jaar geleden haar bedrijf Expolage op. Op deze website is een breed overzicht van haar werk te vinden. Op haar elfde maakte Jessica in Friesland haar eerste zwart-wit foto’s met een kleine Olympus Trip. Ontwikkelen en afdrukken leerde Jessica van haar vader. Zij bleef fotograferen en dat leidde tot de opleiding Fotografie en Grafisch ontwerp aan de kunstacademie in Breda. Na haar opleiding werkte Jessica van der Hout als grafisch ontwerper bij Eden Spiekerman in Amsterdam en als zzp-er vanuit Frankrijk. Zij heeft inmiddels beroepsmatig meer dan dertig jaar ervaring als ‘beelddenker en -maker’. Zij heeft geen plannen om te stoppen; de behoefte aan creëren zal altijd blijven.

www.expolage.nl

 

Mathijs Huitema

(olieverfschilderijen)

Mathijs Huitema is geboren in 1952 te Oudeschoot – onder de rook van Heerenveen. Daar is hij opgegroeid in een middenstandsgezin. Wat heeft hij een prachtige tijd gehad als kind in de jaren vijftig. Internet was er gelukkig niet, telefoon nauwelijks en een televisie was een uitzondering. Mathijs Huitema is begonnen met tekenen toen hij een jaar of acht was. Daar werd hij soms begeesterd door de prachtige boeken van Walt Disney en de voorplaten van de Panorama. Die werden toen geïllustreerd door de onovertroffen Norman Rockwell. Vanaf zijn dertiende heeft Mathijs de schriftelijke Famous Artists cursus gevolgd: een Amerikaans bedrijf met dito begeleiders. Van deze mensen heeft hij o.a. geleerd dat een kunstschilder niet persé 100% naar de natuur hoeft te schilderen. Voor hem was de Amerikaanse becijfering van de werkstukken even wennen, een B+ (?), een C- (?). Op de Nationale Schildersschool in Utrecht kwam Mathijs Huitema tot leven met de vakken decoreren, kunstgeschiedenis, letterzetten en noem maar op. Hij heeft deze vierjarige opleiding in 1973 afgerond en mocht zichzelf vanaf toen Mr. Schilder noemen. Het Friese landschap wordt tegenwoordig in hoog tempo verknoeid door grijpgrage projectontwikkelaars en kortzichtige gemeentebesturen. Industrieterreinen worden uit de grond gestampt onder het motto: “werkgelegenheid“, terwijl lelijke woonwijken en vierbaanswegen de rest van de provincie onomkeerbaar vernielen. Vandaar Mathijs Huitema zijn fascinatie voor het leven van de jaren vijftig. En hij probeert dat uit te dragen door middel van typisch Friese tafereeltjes te schilderen. Grotere werken zijn vaak in kleur en kleine schilderijtjes in grijstinten, met name om de eenvoud te onderstrepen.

www.mathijshuitema.jimdofree.com

 

Janny Koopmans

(viltwerken)

Janny Koopmans is geboren in het West Friese Landsmeer, maar een aantal jaren geleden naar het echte Friesland verhuisd. Zij woont op een heerlijke stek in Oldeberkoop, tussen veel creatieve mensen voelt zij zich echt op haar plek. Na het stoppen met werken is Janny begonnen met schilderen en heeft al snel het vilten ontdekt als heerlijk uitdaging. Zij volgde lessen bij verschillende bekende viltsters en zo gekomen waar zij nu is. “Met vilten kan je zoveel kanten op, het maken van kleine sier objecten, kleding en wandpanelen biedt heel veel mogelijkheden en afwisseling. Bijvoorbeeld het maken in opdracht van een wandpaneel. In overleg met de opdrachtgever bepaal je samen kleur, grootte, materiaal en ontwerp, is weer zo anders dan het maken van een jasje. Elke wolsoort is anders en elke wol heeft een ander krimp percentage, de vezels van de wol worden door water, zeep en wrijving vervilt, je weet dan vaak ook echt niet hoe het eindproduct zal zijn en dat maakt het tevens zo spannend. Het materiaal waar ik mee werk blijft mij altijd fascineren in alles wat ik maak. Wol en zijde zijn gek op elkaar en hierdoor krijg je de mogelijkheid om veel mooie dingen te maken en uitdagingen aan te gaan waarvan het  eindresultaat heel vaak weer verrassend is”, aldus Janny Koopmans.

www.vilt-werken.nl

 

Jan Eric Krikke

(fotografie)

 

Jan Eric Krikke (1966) maakt illustratieve foto’s op locatie en in de studio. Denkend vanuit een concept worden verrassende beelden gecreëerd. Op locaties in binnen en buitenland worden foto’s gemaakt. Door het samenvoegen van verschillende foto’s wordt een andere werkelijkheid gecreëerd. Een wereld door andere ogen bekeken of zoals die er in de toekomst uit zou kunnen zien. In de studio worden beelden van gewone dingen gemaakt maar dan gefotografeerd op een manier zoals het menselijk oog het niet kan waarnemen.

www.jekfoto.nl

 

Jikke Julieth Schor

(textiel/mixed media)

De zoektocht naar het vrouwelijk principe, de zachte kracht, drijft Jikke Julieth Schor (1958) in het maken van kunst. Het belang van deze kwaliteit en hoe deze in een door macht gedomineerde wereld meer zichtbaar te maken. Zacht is ook het materiaal waarmee zij werkt. Textiel wordt door haarzelf geverfd met natuurlijke grondstoffen. Textiel wordt met de tempera techniek beschilderd. Asresten van vuurtjes waarin intieme zaken worden verbrandt en de pigmenten uit de aarde van haar woonomgeving worden hiervoor gebruikt. Dit proces leidt tot gedachten over een thema en gaandeweg wordt duidelijk hoe het werk eruit gaat zien. Je zou het een intuïtieve manier van werken kunnen noemen. De zorg om het vrouwelijk principe, Moeder Aarde, is een drijfveer in het maken van de kunst van Jikke Julieth Schor.

www.kunstzinnigatelier.nl/beeldendwerk

 

Lies Siegersma

(beelden)

Toen Lies Siegersma in 2013 voor het eerst een steen, hamer en beitel in handen kreeg sloeg de vonk over en sindsdien is zij gepassioneerd aan het beeldhouwen. In Donkerbroek staat haar atelier, een omgebouwde schaftkeet waar zij beelden creëert uit steen. Het weerbarstige karakter van steen vereist geduld en focus; een steen biedt geen tweede kans. Gefascineerd door vrije vormgeving, spelen met lijnen, rondingen, cirkels, hoeken, maar ook mensvormen. In het werk van Lies Siegersma probeert zij steeds weer nieuwe dimensies aan die vormen te geven. Zo houdt zij van strakke, eenvoudige lijnen en gepolijste vlakken. En tegelijk speelt zij met openingen en tracht Lies vaak een alzijdig beeld te creëren. Het contrast tussen harde materialen, kleur en structuur met strakke lijnen en ronde vormen roept spanning op. Een uitdaging om hier harmonie in te krijgen, daar geniet zij juist van. Wat Lies Siegersma inspireert? Dat is lastig te zeggen. Haar inspiratie komt vooral van binnenuit, iets creëren. Iedere keer opnieuw voelt zij de drang om een beeld te maken. Een beeld dat in balans is, maar wel spannend blijft, dat is haar zoektocht. Natuurlijk ziet Lies Siegersma ook dingen in de wereld om haar heen die haar raken of inspireren. Die gebruikt zij ook. Maar de echte inspiratie zit vanbinnen. Naast deze individuele zoektocht wordt inspiratie gevonden in o.a. de samenwerking met een andere beeldhouwster. Gezamenlijk presenteren zich als Frye Famkes.

www.fryefamkes.nl

 

Kim Stabin

(olieverf op paneel)

De inspiratie put Kim Stabin onder andere uit haar Joods-Russische afkomst en Zuid-Afrikaanse verleden. Haar grootouders emigreerden in het begin van de twintigste eeuw, zoals veel Joodse families, vanuit Letland en Rusland naar Zuid-Afrika wegens oprukkend anti-semitisme. Zoals altijd, dreigt de geschiedenis zich te herhalen. Levendige figuratie is wat haar betreft onbeperkt in technieken, thema’s, vorm en aanpak. Kim’s fascinatie voor beweging van lichamen van mensen en dieren, mannelijke contouren, vrouwelijke zachtheid, ritmes in een land- of zeeschap, kleuren in de natuur en sfeer hebben haar van kinds af aan geboeid. Kim Stabin schildert voornamelijk in olieverf op paneel en doek. Geloofwaardig schilderen, dat is de passievolle bezigheid waar Kim Stabin zich de rest van haar leven steeds verder in hoopt te bekwamen, want het kan altijd beter. Kim Stabin volgde haar middelbare school in Johannesburg met als specialisatie kunstvakken. In Enschede deed zij aan de Academie voor Beeldende Kunst de opleiding Textiele en grafische vormgeving, ook volgde zij de Academie voor Klassieke Schilderkunst in Groningen. In Foudgum volgde Kim Stabin de aldaar gevestigde school, ook volgde Kim diverse postacademische masterclasses.

www.kim-stabin-kunstschilder.nl

 

Peter Stechwey

(olieverfschilderijen)

Peter Stechwey is in 1954 geboren in Zwolle en opgegroeid in Zwartsluis waar hij een groot deel van zijn leven heeft doorgebracht. De laatste vijfendertig jaar woont Peter in Belt Schutsloot. Het schilderen is hem thuis met de paplepel ingegoten, zijn vader was ook schilder en was de stuwende kracht achter zijn passie. Peter heeft bij verschillende kunstschilders les gehad in zowel olieverf als aquarel. Zijn voorliefde gaat uit naar olieverf: de kleuren zijn intens en helder. De onderwerpen lopen uiteen van landschap, portret, havens en stadsgezichten. Verder is de stijl Van Peter Stechwey veelal realistisch maar hij mag graag een uitstapje maken met zijn paletmes. Daar kan hij zich heerlijk in uitleven. Zijn inspiratie haalt hij uit zijn directe omgeving. Peter woont dan ook in het prachtige natuurgebied de Wieden, een land van moeras riet en water.

www.peterstechwey.nl

 

Bea van Twillert

(olieverfschilderijen)

Bea van Twillert woont en werkt in Usquert op het Hogeland van Groningen. Meerdere malen per jaar verblijft ze in Zweden. Zowel op het weidse platteland van Groningen als in het ruigere Scandinavië ervaart zij de rust en de ruimte die terug te vinden zijn in haar schilderijen. In haar thema’s staan meestal het huis, portret of stilleven centraal. Al schilderend ontstaat de compositie en worden de kleuren gemengd op doek. Haar werk is kleurrijk, maar niet heftig. Doorgaans neergezet in een ruimte van stilte en harmonie in een combinatie van abstractie en figuratie.

www.beavantwillert.nl

 

Jan Hendrik Vermeijden

(tekeningen)

Jan Hendrik Vermeijden (1949) is geboren maar minder getogen Hagenaar, al deed hij daar in de jaren 70 de Academie voor Beeldende Kunsten. In 2011 is hij met zijn vrouw verhuisd naar Friesland. Hij specialiseerde zich in illustratiewerk, zijn ambitie was destijds om met name kinderboeken te illustreren. Dat liep anders zoals zo vaak in het leven, via zijn partner kwam hij in aanraking met het creatief begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. Vervolgens heeft Jan Hendrik meer dan 25 jaar gewerkt als activiteitenbegeleider voor kunstzinnige vorming in veel verschillende zettingen. Na de zorg heeft Jan zijn keuze verlegd naar de theaterwereld, een grote passie van hem. Een aantal jaren was hij productieleider van een theatergroep in Amsterdam, in zijn werk is dat te herkennen. Zijn tekenwerk heeft hij pas rond zijn 70ste opnieuw opgepakt. Daarin is zijn verwondering te zien voor vooral mensen en, met name, kinderen. Hoe te leven en keuzes te maken, hoe een thuis te verwezenlijken, hoe breekbaar ook. En hoe juist kinderen hun flexibiliteit inzetten om te overleven in vaak erbarmelijke omstandigheden, niet alleen in het buitenland. Artikelen, foto’s en dromen zijn vaak de inspiratiebronnen voor het tekenwerk van Jan Hendrik Vermeijden. Momenteel werkt hij op kleine formaten, in de toekomst wil hij graag groter werk gaan maken. Sinds februari 2012 is Jan Hendrik met veel plezier voorzitter van Kunstwerk! in de Stellingen, zijn werk is op deze expositie voor het eerst te zien.

 

Nanny ter Wiel

(schilderijen)

Zolang Nanny ter Wiel zich kan herinneren stond haar leven in het teken van muziek en kunst. Nanny heeft een eerstegraads afgeronde conservatoriumopleiding als zangeres en zangpedagoge en een bevoegdheid om tekenles te geven. Haar hele leven is zij bezig met schoonheid in klank, in vormen, in lijnen en in kleuren. Werken in pastel en met olieverf zijn haar favoriete materialen om uit te drukken wat zij wil weergeven: portretten, stillevens, ons Waddenlandschap, mooie bloemen, de kop van een dier, inclusief de mooie ogen of gewoon een fantasievol onderwerp. In alle technieken waarin Nanny werkt vindt zij het detail een belangrijk element. Kleine dingen kunnen haar heel erg boeien en het maakt dat zij iets in een werk kan leggen wat helemaal van haar is. Voor haar verdiensten in de muziek kreeg Nanny ter Wiel in juni 2010 uit naam van Koningin Beatrix de titel “Ridder in de Orde van Oranje Nassau”. Haar werk hangt in verschillende landen van Europa (Duitsland, Tsjechië, Spanje) Met haar schilderwerk exposeert zij in binnen- en buitenland (België, Frankrijk en Duitsland). Er zijn ook verschillende publicaties met haar werk verschenen. Sinds 2024 is Nany ter Wiel als kunstenaar opgenomen in het Nederlands register van de 250 Meesters van het Realisme. Zij ontving verschillende prijzen nominaties, waaronder in maart 2022 een nominatie in de Kunstwedstrijd VRIJ The Business Factory Huizen (NH) en in augustus als winnares van de Ereprijs Biënnale Natura Inspiratus Meise in België.

www.nannyterwiel.nl

 

Wilhelmina Zoutewelle

(mixed media)

Wilhelmina Zoutewelle (1958, Wassenaar) is begonnen in de verpleging. Het verlangen haar eigen creatieve proces te leren kennen deed haar in 1980 besluiten toelatingsexamen te doen voor de Kunstvakopleiding ‘ABK Minerva’ in Groningen. Zij volgde onder andere de vakken model en fantasie tekenen, grafische technieken en kunstgeschiedenis. Binnen het vak ruimtelijke vorming kwam Wilhelmina op het spoor van de reliëfs, waarmee zij in 1985 afstudeerde. De wisselwerking licht/donker suggereert ruimte. Dít én het overgangsgebied tussen twee- en drie-dimensionaal vond en vindt zij spannend om te onderzoeken. Wilhelmina is opgegroeid in een gezin waar muziek een belangrijke rol had. Muziek heeft haar als kind altijd omringt. Haar ouders waren beide musici. Ook later, toen zij trouwde met een organist/pianist, was er dagelijks muziek om haar heen. Zij voelt ruimtelijkheid in muziek. “Ik vroeg me af of of ik dit ook kon laten zien. Dit was aanleiding om muziekfragmenten in vorm te gaan vertalen. Ik noem ze ’transcripties in beeld’. Reliëf als beeldtaal blijkt hier heel geschikt voor te zijn en is zichtbaar geworden in de reeks ‘Musical Patterns’”, aldus Wilhelmina. Naast het maken van muziekvertalingen werkt Wilhelmina Zoutewelle ook graag met papier. Verwerken en verscheuren van oude boeken lijkt een metafoor voor het verwerken van het oude in haar. Wat nu niet meer past heeft haar wél gevormd en dat respecteert zij. Er ontstaan nieuwe vormen die recht doen aan de verouderde inhoud.

www.wilhelminazoutewelle.nl