Deelnemers Lente Expositie “materie”

24 maart t/m 14 mei 2017

 

Geeske Bangma

(textielkunst)

“Vrij borduren met de machine op textiel is mijn favoriete techniek. Mijn werk bevindt zich op het grensgebied van toegepast en autonoom. Naast textiel panelen maak ik draagbare kragen en sieraden. Veel inspiratie haal ik uit de natuur. Zo is ook bijvoorbeeld het sterntje voor mij een grote inspiratie bron”. Het proces van scheppen begint voor Geeske Bangma bij een bijzondere verbondenheid met het object of onderwerp dat zij tegenkomt. Geeske volgde een driejarige textiel opleiding, aangevuld met workshops en masterclasses van docenten uit binnen en buitenland.  Zij heeft ook een onderwijs bevoegdheid en geeft regelmatig workshops in ontwerpen, vrij borduren en andere technieken. Vanaf ’91 exposeert Geeske Bangma regelmatig, veel in Nederland en soms in het buitenland zowel solo als in een groep. Twee maal heeft zij een tweede prijs gewonnen bij Landelijke Textiel wedstrijden; haar werk is verkocht aan particulieren en bedrijven.

geeske-bangma

www.g-bangma.nl

Joek van Draanen

(beelden van glas/brons)

Krachtige, mystieke mensfiguren zonder gedetailleerde gezichten in bijna ondoorzichtig groen, melkachtig gematteerd glas, geruggesteund door een bronzen duplicaat dat ogenschijnlijk als een tweede persoonlijkheid uit het onderbewuste op het punt staat door te breken. Een ceremonieel Voorouder beeld of een serie trappen die naar de hemel reiken en Weg naar de vrijheid worden genoemd. Joek van Draanen is in staat om met de materialen glas en brons sculpturen te creëren met een bijzondere uitstraling en originele vormgeving. Al zijn sculpturen zijn gemaakt van glas, meestal gecombineerd met brons. De lichtgroene massa van gesmolten glas is niet volledig doorzichtig, maar oogt wel transparent. Als de kunstwerken tegen het licht worden gehouden, ontstaat er een andere sfeer: doorzichtiger, alsof zich een nieuwe wereld heeft geopenbaard. Een wereld achter de wereld die de wereld ervoor is geworden. Een wereld in beeld. Het werk van Joek van Draanen is bovendien zeer herkenbaar. In de kunstwerken zie je de vakkundige en liefdevolle wijze waarmee ze zijn vervaardigd.

joek-van-draanen

www.vandraanen.nl

Louwrens Ellens

(gebruikskunst)

“Waar ik gedurende mijn hele leven meubels en andere huishoudelijke geneugten zelf gemaakt heb of aan mijn smaak heb aangepast, was het pas in 2012 dat ik van het maken van objecten, die ik vormsels noem, een hoofdbezigheid ben gaan maken. De basis van al wat ik maak is rest- of afvalmateriaal. Soms aangevuld met nieuw”. Hoewel Louwrens dus autodidact genoemd kan worden, is de aanleg voor deze vorm van creatief handelen niet uit de lucht komen vallen. Ten eerste heeft Louwrens zijn hele volwassen leven gewerkt in de creatieve sector, als muzikant en componist in bandjes en in de theatergroep “Werk in Uitvoering” uit Groningen en later als technicus bij diverse gezelschappen en individuele theatermakers. Ook als maker van eigen meubels en bij het verbouwen van zijn eigen huis, heeft hij zijn creatieve vermogen kunnen toepassen. Ten tweede is Louwrens enigszins erfelijk belast als kleinzoon van Harm Ellens die gedurende zijn leven uitvoerend kunstenaar, docent, regelaar en vooral, ontwerper was (o.a de ambtsketen van de burgemeester van Amsterdam is van zijn hand, maar ook ontwerpen voor de Rietvlechtschool in Noordwolde, waarvan hij de eerste directeur was).

“Over mijn visie kan ik kort zijn”, aldus Louwrens Ellens. “Als de firma van Gansewinkel de slagzin “Afval bestaat niet” niet had bedacht had ik dat kunnen doen!”.

louwrens-ellens

www.vormgekregen.nl

Niko van der Klugt

(artfotografie)

Niko van der Klugt schildert in de traditie van Willem de Koning, Antoni Tapies, Robert Rauschenberg en Jasper Johns, maar met één wezenlijk verschil; Niko schildert digitaal, pixels zijn zijn verf, zijn doek zijn computerscherm. Kleur, taal, sfeer, lijn, fotografie, tekenen en zelfs documentaire, kan binnen zijn werk worden gebruikt. In feite heeft bijna elke vorm de potentie om te worden gebruikt. De abstracte stukken van Niko bestaan uit grote vlakken van kleur, de “verf” wordt zowel expressief als dynamisch toegepast, alsof met palletmessen is gewerkt. Pixels toegepast op digitale doek vragen een volledig andere techniek dan olie of acryl verf. Hoewel het mogelijk is om de indruk van toegepaste verf te geven, eisen de muis en de software strikte nauwkeurigheid en een aanzienlijk meer gemeten tempo: weinig wordt overgelaten aan het toeval. Als het abstracte werk van Niko van der Klugt de emotionele ervaring van de toeschouwer aanspreekt, gaan de beelden rechtstreeks naar hun dromen en fantasie.

usa3900a

www.nikovanderklugt.nl

Alice Koopmans

(schilderijen)

Alice Koopmans (1951 Koudum) heeft, naast werkzaam in de zorg, op latere leeftijd de kunstacademie Minerva in Groningen doorlopen. Haar inspiratiebron is de schoonheid van de natuur in al haar pracht en praal. Bijvoorbeeld het veld vol papavers dat inspireerde tot het grote schilderij “Het Leven op Aarde”. Dit is gemaakt met verschillende uitbundige materialen (glanssatijn,glitters,cadopapier) en verfsoorten (hoogglanslak, die in elkaar overvloeit, en acrylverf). Als contrast de combinatie met ingetogen, fijne potloodtekeningen op wit doek. Alice Koopmans heeft regelmatig geëxposeerd in binnen- en buitenland (oa in Kunstmuseum Erarte in Sint Petersburg, samen met de kunstenaarsgroep Artcetera).

alice-koopmans2

www.alicekoopmans.com

Elle van Loon

(beelden/schilderijen)

Elle van Loon, geboren 20 april 1943 in Amsterdam, heeft haar opleiding genoten aan de Vrije Academie in Den Haag. Ook heeft zij enige tijd als assistente op de beeldhouwafdeling van de Vrije Academie gewerkt. “Aanvankelijk heb ik mij een aantal jaren beziggehouden met keramische vormgeving wat bijna als vanzelf overging in beeldhouwen, het boetseren in klei en het zelf afgieten in granito. De bronzen beelden worden gegoten door de bronsgieter en door mijzelf afgewerkt. Ik werk niet vanuit een vastomlijnd, van te voren uitgedacht plan. Ik begin te werken en de vormen krijgen als vanzelf gestalte. Zo ook het schilderen met olieverf, waar nu alweer jaren bij mij het accent op ligt, gaat volkomen intuïtief. Het ene vloeit voort uit het andere en doet op zijn beurt het volgende weer ontstaan: het wisselen der seizoenen krijgt hierin ook als vanzelf gestalte”, aldus Elle van Loon. Het beeldhouwwerk van Elle van Loon is aangekocht door o.a. de gemeente Den Haag en zij heeft verschillende exposities gehad.

elle-van-loon

Helma Lok-Hörnemann

(mixed media)

Helma Lok-Hörnemann is geboren in 1958 te Breda en woont sinds vier jaar in Oldemarkt . “Toen ik zo’n zestien jaar geleden voor het eerst met de vilttechniek in aanraking kwam, besefte ik nog niet hoe belangrijk deze van oorsprong klassieke techniek voor mij zou worden. Na een enkele cursus te hebben gevolgd ontstond de behoefte om verdergaand te experimenteren met het proces van wol, water en zeep”. Inmiddels hebben andere natuurlijke materialen hun weg gevonden in de viltwerken van Helma: hierbij staat niet langer het zo ‘mooi’ mogelijk vilten voorop, maar meer de samenvoeging met andere materialen waarbij vilt als een soort van bouwsteen wordt beschouwd. Fotoprints op zijde, of afgedrukt op grafisch papier of gewoon krantenpapier, verwerkt zij tussen meerdere lagen van veelal flinterdun vilt. Op min of meer vergelijkbare wijze geldt dit ook voor zowel de verwerking van het statige riet uit natuurgebied de Weerribben als de buigzame biezen van Genemuiden. Uitgaande van de wetenschap dat het experimenteren met diverse natuurlijke materialen en vilt nog lang niet uitgeput is, wordt zodoende de oorspronkelijke verwondering bij het maken van de eigen viltwerken nog altijd volledig ervaren. Sinds 2004 exposeert Helma Lok-Hörnemann met deze viltwerken zowel in groepsverband als solo.

helma-lok

www.helma-lok-hornemann.nl

Ria Penthum

(mixed media)

Het beeldend werk van Ria Penthum gaat over onvolmaaktheid, de schoonheid van verval en de imperfectie van mens en natuur. Over het denken en handelen van de mens. Over de kwetsbare werkelijkheid van het leven. Haar werk is van een verleidelijke schoonheid die fascineert, maar ook argwaan oproept. Het lijkt de kijker tegelijk aan te trekken en af te stoten. Ria Penthum werkt met verschillende materialen en technieken. Op, onder en over elkaar creëren ze samen een wildgroei van organische vormen die ons de schoonheid van verval tonen. Er ontstaan verzamelingen van organismen, mensachtige wezens en hybride creaturen. Maar ook ragfijn geborduurde portretten, gecreëerd met één enkel draadje naaigaren, opdoemend vanuit het zwart. Of 144 gebottelde portretjes kijken je vanachter het glas aan. Verwondering, verwarring en de mens achter de mens lopen allen als een rode draad door Penthum’s werk.

ria-penthum

www.riapenthum.nl

Roos Rozema

(sieraden)

Roos Rozema is sinds 2001 bezig met het maken van sieraden. Wat toen is begonnen als een leuk tijdverdrijf is in de jaren uitgegroeid tot een ware passie. Steeds meer is zij zich gaan toeleggen op het werken met de allerkleinste kraaltjes. “Via internet zag ik de prachtigste creaties uit Amerika en Rusland in een techniek die op dat moment voor mij een groot raadsel was. Nadat ik me er in ging verdiepen, bleek het niet zo’n groot raadsel als ik gedacht had. Alles werd met de hand geborduurd, kraaltje voor kraaltje! Uiteindelijk ben ik gaan proberen en ergens in 2008 werd mijn eerste met kraaltjes geborduurde sieraad een feit. Vanaf dat moment begon ik mogelijkheden te zien, heb ik als een spons alle informatie die ik hierover kon vinden opgenomen en heb ik mijn techniek steeds meer zelf ontwikkeld. Ook werk ik in opdracht, waarbij ik naar wens van de klant iets maak. In mijn creaties maak ik gebruik van cabochon geslepen edelstenen of vintage materialen zoals oorbellen. Zo kan ik een erfstukje met gevoelswaarde, bijvoorbeeld een broche van oma, omtoveren tot een hedendaagse hanger of een armband. In overleg is er veel mogelijk!”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

www.curirosa.wordpress.com

Marieke Smink

(textielschilderijen)

Marieke Smink uit Zorgvlied maakt schilderijen waarin ze verschillende textiele technieken combineert tot een beeld. Haar textielschilderijen kenmerken zich door gelaagdheid, transparantie en een schilderachtig karakter. Het tekenen met naald en draad of met de naaimachine combineert Marieke Smink vaak met druktechnieken. Waarneming is een belangrijk aspect in haar werk. Soms ontstaan de beelden rechtstreeks naar de waarneming, maar het kan ook zijn dat waarneming ten grondslag ligt aan het beeld of dat er meerdere waarnemingen gecombineerd worden in een beeld. Terugkerende thema’s zijn: Stilte, Vergankelijkheid, Kwetsbaarheid.

ruine-750-x-750-helemaal-kopie

www.mariekesmink.nl       www.kunst-en-stijl.nl

Sejo Slingenberg

(schilderijen)

Sejo Slingenberg is geboren in 1949 in Hoogeveen en werkzaam geweest als tekenaar.  Op latere leeftijd startte hij aan de Academie Minerva in Groningen de Opleiding Architectuur, die hij door persoonlijke omstandigheden na ongeveer 3 jaar stop zette. Jaren later volgde Sejo aan de Academie Minerva de Opleiding Schilderen, die hij in 2001 afrondde.

sejo-slingenberg

www.sejo.nl

Ber Stekelenburg

(schilderwerken)

Fotograaf, schilder, beeldhouwer Ber Stekelenburg heeft zijn opleiding gedaan aan de Fotovakschool te ’s-Gravenhage en 2 jaar beeldhouwen in Rotterdam. “Waarom ik kunstenaar ben geworden? Vanuit een onstuitbare behoefte om “dingen” te creëren en te tekenen. Dat laatste heeft in mijn jeugd menig leraar tot wanhoop gedreven omdat ik onder de lessen steeds aan het schetsen, krabbelen of met pennen bezig was”. Ben Stekelenburg zijn kunst bestaat uit details, fragmenten en herinneringen. Hij noemt het verwijzingen. “Het eigene aan mijn werk is een verbinding tussen strakke geometrische lijnen of vormen en chaos”. Uitgangspunt voor Ben is altijd het materiaal, de verf, het hout, de steen of het staal; het materiaal verleidt hem en moet wezenlijk onderdeel van het werk blijven. De klodders verf in een schilderij moeten evenveel vertellen als de afbeelding. De afbeelding is ondergeschikt aan wat je erbij voelt. Emotie, schoonheid, beweging, snelheid of juist rust. Altijd ontstaan vanuit het niets, of hooguit de herinnering, zodat ook de maker zelf verrast wordt door het eindproduct.

ben-stekelenburg

www.berstekelenburg.nl

Karel Sterk

(vaassculpturen)

Karel Sterk (1952) is geboren in Oudebildtzijl. Hij volgde zijn opleidingen MO-A en MO-B Handvaardigheid aan de Akademie Beeldende Kunsten Minerva in Groningen. Hij is tevens docent beeldende vormgeving aan het Leeuwarder Lyceum.

karel-sterk

www.karelsterkkeramiek.nl

Karin Stins

(fotografie)

Van 2001 tot 2007 heeft Karin Stins de tekenlessen “lijnenspel en kleur” gevolgd bij Gerda Mulder te Steenwijk. Mede door deze lessen is zij ook op een andere manier gaan waarnemen. Vooral de lessen over stromingsbeelden en golfbewegingen hebben grote invloed gehad op haar huidige observaties. Sinds 2009 fotografeert zij, geïnspireerd door deze lessen, haar zogenaamde strandvondsten. De jaarlijkse vakanties in november (want dan is het licht zo mooi) op Ameland maken, dat zij haar collectie steeds verder kan uitbreiden. De natuur is de arrangeur. Karin laat zich verrassen door het lijnenspel, het licht en de structuur van het zand. Zij heeft inmiddels meerdere malen met haar fotowerk geëxposeerd. Vijf foto’s met de titel “In the material world zijn voor de expositie “materie” geselecteerd.

karin-stins

Nina Veluwenkamp

(keramiek)

“Keramiste. Ben ik keramiste …. ik ben beeldend kunstenaar en mijn materiaal is klei. Met soms een toegevoegd materiaal als glas of hout”. De ideeën van Nina Veluwenkamp komen voort uit het observeren van mensen en de natuur. Haar thema is identiteit en haar werkstukken bestaan vaak uit meerdere kleine onderdelen die samen een groter geheel vormen. “Door verbindingen aan te gaan met de ander onstaat je identiteit. Het is die sociale contructie die mij inspireert tot het maken van mijn beelden”. Naast autonoom kunstenaar is Nina Veluwenkamp pottenbakker en workshopbegeleider, maakt zij grafmonumenten en relatiegeschenken. Het werk wat u op deze expositie ziet, nodigt u uit tot spelen. Spelen met keramische blokjes voorzien van een magneetje. Welke kleur kiest u? Welk aantal? Waarom?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

www.ninaveluwenkamp.com

Astrid van Weerd

(schilderen met wol)

Als kind was Astrid van de Weerd altijd al op zoek naar mogelijkheden en kon alles gebruiken. Tijdens haar studie Jeugdwelzijnswerk, was zij vooral gericht op het creatieve deel van de opleiding: werken met mensen, mogelijkheden en materialen. “Ik hou van kleur. Ik probeer verschillende technieken uit en ontdek zo mogelijkheden en uitwerking daarvan. Bij toeval kwam ik in aanraking met het werken met wol. Al experimenterend zijn mijn schilderijen van wol ontstaan. Schilderijen in platte vlak, in dikke lagen en soms lopen ze letterlijk buiten de lijst”. Wol is een veelzijdig materiaal. Het biedt veel mogelijkheden maar vraagt een specifieke bewerking. Het is een natuurlijk materiaal dat zijn eigen weg gaat. Het heeft een warme, stil makende uitwerking. Binnen de specifieke eigenschappen van wol, zoekt Astrid haar eigen weg bij het maken van een schilderij. Telkens een uitdaging. “Samen met mijn thema’s en kleurgebruik trekt het mensen aan. Je zou de schilderijen bijna willen aanraken”.

Terugkerende thema’s in het werk van Astrid van de Weerd zijn de noordelijke provincies, de weidsheid van het vlakke land, de kust met Waddenzee, markante plekken en gebouwen. Daarnaast maakt zij werkstukken met Berken en Knotwilgen. Voor Astrid bijzondere bomen, zij werkt op basis van verschillende foto’s die zij met elkaar combineert.

astrid-van-de-weerd

www.djam-design.nl