Deelnemers Lente 2018

9 maart t/m 29 april

 

Noor Agter

(ruimtelijk werk)

Noor Agter (Utrecht 1949) woont en werkt al jaren in het Noord Groningse Eenrum. Na 25 x verhuisd te zijn, heeft ze daar eindelijk wortel geschoten. Zij werkt graag met papier maché, ijzerdraad en hout (vaak van het wad). Vogels en plantachtigen vormen een groot deel van haar werk, mede door het materiaal zijn het vaak lichte, sprekende vormen. In 2017 kwam haar installatie ‘Toll to Europe” tot stand. Een monument van hangende, wrakke bootjes, met daarbij lijsten van mensen die de afgelopen jaren in- en om de Middellandse Zee zijn omgekomen. Een monument voor hen die veiligheid en vrijheid zochten en dat met hun leven moesten bekopen. Dit jaar te zien in Woudsend tijdens de kunstmanifestatie Kunst aan de Ee. Ook haar installatie Kerkgangers reist door het land. Het is een groep van 17 silhouetten van kerkgangers, ooit gemaakt voor een expositie in een kerk. Met hun hemelsblauwe kleur vormen ze een bijzondere afspiegeling van hoe mensen vroeger en nu de kerk bezochten. Ze zijn komende Pinksterdagen te zien in een kerkje nabij Winterswijk als onderdeel van een kunstroute.

www.nooragter.com

 

Suzan Bosch

(papier/viltwerk)

Suzan Bosch (1966), kunstenaar & innovatiepsycholoog: “Mijn werk gaat over verwondering en verbinding, met als rode draad de kunst van het laten ontstaan. Mijn creaties laten zich maar ten dele sturen in hun proces. Voor mijn autonome werk gebruik ik natuurlijke vezels van planten en wol, ik ben gefascineerd door hoe vezels elkaar vinden en een geheel vormen. Het maakproces is voor mij minstens zo belangrijk als het uiteindelijke product. Met het product streef ik naar verwondering bij de kijker over de schoonheid van de natuur. Mijn poëzie is ook een poging om meerdere lagen aan te brengen en een momentum van stille schoonheid te scheppen. Ik schrijf zowel in het Nederlands als in het Fries, en word graag uitgenodigd om in opdracht te schrijven en voor te dragen. In opdracht van organisaties pas ik graag de kunst van het laten ontstaan toe: als “Listening Artist” verzamel ik ervaringen van mensen die belangrijk zijn voor de organisatie (medewerkers, klanten, partners) rond een thema. Daarna maak ik samen met hen een vertaalslag naar een kunstzinnig product. Zo ontstaat niet alleen verbinding met het thema; in het maakproces is ook voor de deelnemers gelegenheid onderling nieuwe verbindingen te maken”.

www.suzanbosch.com

 

Lambert Fortuin

(verstilde schepen)

De achtergrond als schipper zorgt ervoor dat Lambert Fortuin veel affiniteit heeft met het water. Vooral maritieme onderwerpen zoals schepen van vroeger op bekende locaties keren steeds weer terug. Lambert maakt heel afgewogen, sfeervolle doeken, met oog voor detail en compositie. De stijl van Lambert is heel herkenbaar en de schepen zijn duidelijk oude traditionele zeilschepen. “Het geheim van een schilderij ontvouwt zich pas als je er een tijdje aandachtig naar kijkt en wat daarbij helpt is dan jezelf een aantal vragen te stellen. Wat gebeurt er wanneer je langer naar een schilderij kijkt?” aldus Lambert Fortuin.

www.schipper-schildert-schepen.exto.nl

 

Lubbo de Graaf

(lichtsculpturen)

Lichtsculpturen, zoals Lubbo de Graaf zijn sculpturen noemt, zijn sculpturen en lamp in één. “Functionele” kunst dus: een mooi object dat bruikbaar is. Bijvoorbeeld als sfeerverlichting, als aanvulling op bestaande verlichting; al de objecten van Lubbo de Graaf drukken lichtheid en subtiliteit uit. Elk lichtobject is uniek in zowel vorm als kleur. “Mijn lichtsculpturen hebben zeer organische vormen, met veelal als basis een mooi gevormde tak. Ze hebben pure natuurlijke vormen met verfijnd gebruik van materiaal en kleur. Soms lijkt het alsof ze als het ware nog kunnen groeien. Ze zijn te gebruiken in zowel grote als kleine ruimtes. De kleuren die ik mijn lichtsculpturen geef, creëren een heel specifieke sfeer”.

www.lubbo.nl/lichtart

 

Annet Hamster

(kristallen op porselein)

De keramiek van Annet Hamster bestaat uit driedimensionale handgevormde en gedraaide objecten van porseleinklei, een fijnkorrelige en zuivere kleisoort. Met deze klei kan zij mooie vormen draaien: bovendien is porseleinklei vanwege haar natuurlijke aard zeer geschikt als ondergrond voor kristalglazuren. Tijdens het stoken in de oven krimpt de vorm tot ca. 80 procent van de oorspronkelijke grootte.

www.annethamster.nl

 

Ine van den Heuvel

(druktechnieken/eitempera)

Ina van den Heuvel studeerde in 2003 af als autonoom kunstenaar aan de Academie Minerva in Groningen met als specialisatie grafiek. In haar werk gaat het altijd over landschappen. Niet zomaar willekeurige mooie plekjes, maar zorgvuldig gekozen stukken van Nederland. “Ik werk lang in zo’n gebied, ga telkens weer kijken, fotograferen, intekenen. Ik verdiep me in de geschiedenis en verwerk die in mijn beelden”.

www.inevandenheuvel.nl

 

Rens Hoekstra

(olieverfschilderijen)

Rens Hoekstra heeft de Kunstacademie Utrecht gevolgd en de Foudgumse School, waar zij in 2014 afstudeerde. Het werk van Rens wordt gekenmerkt door het expressieve kleurgebruik en de forse penseelstreek wat het beeld ondersteunt en de monumentaliteit benadrukt. Rens: “Gelaagdheid en doorwerktheid spreken mij aan maar vind ik ook belangrijk, omdat dit de (prettige) worsteling laat zien”. Toch blijft ondanks het expressieve het stille van kracht. Het werk is niet verhalend maar laat het beeld zien zoals het vanuit het werk is ontstaan. De inspiratie ontstaat door beelden, zowel visueel waarneembaar als in fantasie, en heeft vooralsnog als thema de lichaams- en gezichtsuitdrukking van mens en dier.

www.renshoekstra.nl

 

Rineke Hollemans

(houtsnedes)

Rineke Hollemans (Uitgeest 1950) volgde van 1992 tot 1997 aan de Academie Minerva te Groningen de opleiding grafiek, schilderen en ruimtelijke vormgeving. Naast grafiek (hoogdruk, voornamelijk houtsnedes) maakt zij ook schilderijen, objecten en reliëfs. In haar werk combineert ze impressionistische met landschappelijke vormen. Ze heeft veelvuldig geëxposeerd in binnen- en buitenland. Zij is lid en medeoprichter van de Vereniging der Noordelijke Hoogdrukkers “Holt” en lid van DNA, de Noordelijke Abstracten.

www.houtsnede.nl

 

Margriet Moerenhout

(sieraden)

“In mijn atelier op de grens van Friesland en Drenthe maak ik sieraden en objecten naar eigen ontwerp. Ik werk het meest in zilver, soms met accenten in goud. Veel van mijn sieraden bevatten handgeslepen (half)edelstenen waarbij ik de natuurlijke vorm en uitstraling van de steen laat mee spelen in het ontwerp. Ook verwerk ik graag andere materialen zoals hout en wol. In mijn ontwerpen laat ik me heel breed inspireren. De natuur is voor mij heel belangrijk maar ook architectuur of andere bronnen zetten mijn fantasie in beweging”.

www.silver-stones.nl

 

Erik Mol

(grafiek)

Erik Mol (Amsterdam 1955) woont sinds 1977 in Friesland. Hij tekent en is anderszins creatief actief zolang als hij zich kan herinneren. Ondanks andere studies bleef het creatieve proces altijd zijn belangrijkste drijfveer en werd het uiteindelijk toch zijn hoofdactiviteit. In de loop der jaren heeft hij vele cursussen gedaan en docenten gehad die bijgedragen hebben aan zijn kunstzinnige scholing. De laatste jaren maakt hij vooral grafiek en is hij als vrijwilliger verbonden aan het Grafisch Atelier Friesland.

www.erik-mol.nl

 

Ipe Nieborg

(ruimtelijk werk)

Ipe Nieborg (76) heeft de opleiding gedaan als onderwijzer (Kweekschool, Groningen) en als leraar in de vakken Handenarbeid (Minerva, Groningen) en Techniek (Noordelijke Hogeschool Leeuwarden). Zijn eerste aanstelling was als gewoon onderwijzer in Steenwijk. In 1972 verhuisde hij naar Groningen waar Ipe vakleerkracht Handenarbeid werd voor 7 lagere scholen aldaar. Ipe Nieborg haalde in Groningen respectievelijk de lagere- en middelbare akten voor handvaardigheid en in 1975 tenslotte de 1-graads akte voor handenarbeid (VSH=Voortgezette Studie Handvaardigheid). Later gaf hij les aan lagere technische scholen en aan een brede scholengemeenschap. Toen Ipe 50 jaar was, had hij nog de moed om een akte Energietechniek te volgen in Groningen en Ipe heeft nog enkele jaren les gegeven in dit laatste vak. Ipe Nieborg is bezig gebleven om zelf ook kunstzinnige objecten van diverse materialen te maken en autodidactisch bepaalde specifieke technieken aan te leren w.o. het maken van handgeschept papier.

 

Aukje Reitsma

(printprenten)

Aukje Reitsma studeerde in 1996 af aan de Academie Leeuwarden en in 1999 aan de Academie Utrecht. Aukje maakt tekeningen zowel handmatig als op de computer, waarbij zij op intuïtieve, gestileerde en figuratieve wijze weergeeft wat haar bezig houdt. Zij houdt van experimenteren door met verschillende materialen op verschillende ondergronden te tekenen. Veel van de onderwerpen van Aukje Reitsma kunnen 3-dimensionaal uitgevoerd worden. Zoals een recensent over haar werk zegt: “Geen flauwekul, maar pang, raak, midden in roos”.

www.aukjereitsma.nl

 

Jacomijn Steen

(brons/glaswerk)

Na het volgen van verschillende boetseercursussen is Jacomijn Steen in 2011 begonnen met de opleiding beeldhouwkunst aan de Klassieke Academie te Groningen en in 2016 afgestudeerd. Tijdens de opleiding heeft zij verschillende cursussen gevolgd buiten de Academie om en heeft zich gespecialiseerd in het maken van portretten. Jacomijn is dan ook afgestudeerd met 13 portretten van 8 mensen uit haar dorp. Deze portretten zijn opgenomen in de collectie van het Mark Rothko Center in Daugavpils, Letland. Tijdens haar opleiding heeft zij zichzelf geschoold in het werken met glas. De lichtspeling door het materiaal glas fascineert haar en geeft Jacomijn inspiratie tot het maken van deze beelden. “Ik werk met de materialen brons, glas en keramiek. Mijn glazen beelden maak ik door glas in mijn keramiekoven te laten smelten in of over een mal van gips. Als het glas afgekoeld is (hetgeen heel langzaam moet gebeuren) haal ik de gips in of om het glas weg. Ik maak figuratief werk omdat de mensen om mij heen mijn inspiratiebron zijn”.

www.steengoedbeelden.nl

 

Wia Stegeman

(multidisciplinair)

“Mijn werk bestaat uit installaties, foto’s, tekeningen en schilderijen. Als multidisciplinair kunstenaar onderzoek ik de open en omvattende dimensie in onszelf en in de kosmos in de ervaring van de werkelijkheid. In mijn werk creëer ik ervaringen over de zintuiglijke werkelijkheid waarbij het landschap en de natuur weerkerende thema’s zijn. Elke discipline geeft mij een ander inzicht in het open landschap van de werkelijkheid. Sensibiliteit en kwetsbaarheid zijn eigenschappen van mijn werk en van de werkwijze, en zijn verbonden met de ervaring van de omvattende dimensie. In installaties zoek ik verbinding met de locatie in interactie met het landschap/de natuur en met het verglijden van de tijd. De invloed van het weer speelt een belangrijke rol. Zintuiglijke ervaringen zijn momenten, die steeds weer anders zijn. Zij roepen het verlangen op naar wat geweest is of naar wat komen zal. Zelfgemaakte foto’s van ervaringen in het landschap/natuur op een bepaald moment vormen de aanleiding voor schilderijen en tekeningen. Door het werken met houtskool en met verf krijgt de zintuiglijke ervaring een andere dimensie. De serie nachtfoto’s is gemaakt in een donker buitengebied met schaarse lichtbronnen. Het landschap is meer voelbaar dan zichtbaar. De zwarte foto’s verlicht ik d.m.v. fotobewerking en de voelbare ervaringen worden visueel”.

www.wiastegeman.com

 

Herma van Wijk

(grafiek/mixed media)

“Natuurlijk is naakt” zei haar moeder altijd. En het naakt is altijd hoofdthema in het werk van Herma van Wijk geweest. Dat was al zo op de kunstacademies in Utrecht en later ook Arnhem, die zij beiden heeft gedaan. “Mij boeit vooral de rug, sterk maar o zo kwetsbaar, en vol spanning. Beweging en dans zijn een tweede thema. In de loop van mijn leven heb ik eindeloos getekend naar model : m/v. in diverse technieken. De laatste jaren vooral in oilbar en met pen, maar nu ook vaak met houtskool. Wanneer het tekenen al te gemakkelijk gaat, pak ik takjes, die ik tot de grens van breken in de gewenste vorm buig – en werk verder met wat ik maar vind. Ik woonde jarenlang diep in het bos, dus takjes alom….. En zo zijn we weer bij het thema “natuurlijk”, de cirkel is rond”. Herma van Wijk zoekt abstractie, vooral in grafiek: karton- en acryldruk, afgedrukt onder de etspers in kleine series. Zij experimenteert graag met haar materialen.

 

Dido Zijstra

(beelden)

“Ik ben Dido Zijlstra en ben ongeveer 10 jaar geleden gestart met beeldhouwen bij Klaas Kuipers van “de Steengroeve” in Assen. Tot op heden werk ik bij Klaas in zijn atelier. Mijn inspiratie komt van verschillende kanten. Dagelijkse zaken, kinderen, kleinkinderen, de natuur en andere beeldhouwers kunnen een inspiratie zijn. Mijn favoriet is de beeldhouwer Rodin. Beeldhouwen blijft voor mij een verrassende bezigheid. Het start bij het uitzoeken van een steen waar ik een goed gevoel bij heb. Ik laat mij leiden door de steen of zet iets op in klei. Door vijlen, hakken, schuren en polijsten is er steeds een mooi resultaat. De steen laat pas zien hoe mooi hij is als het werk klaar is. Mijn inspiratie is nog lang niet op”.