Deelnemers Lente Expositie 2015

van 27 maart t/m 17 mei 2015

Marijke Booij

Marijke Booij (1942) woont en werkt in Blesdijke in Friesland. Haar opleiding heeft zij gedaan aan de A.K.I. te Enschede in vrij schilderen en monumentale technieken.De afwisseling van het werken met verschillende materialen zoals aquarel, acryl en eitempera werkt voor Marijke Booij inspirerend. Een enkele keer maakt zij een uitstapje naar ruimtelijke ontwerpen. De laatste jaren heeft Marijke Booij veel gewerkt met textiel, maar zij is toch weer gaan schilderen en tekenen. “Nu ben ik bezig met Oost Indische inkt op verschillende soorten papier te tekenen en schilderen waardoor de uitwerking telkens weer anders is. Ook de diverse materialen die ik gebruik, rietpen, kroontjespen, satéstokjes en penselen zijn belangrijk voor het eindresultaat”. In de aquarellen van Marijke Booij gebruikt zij ook deze speciale inkt, waardoor zij meer kleur en zwaarte aan kan brengen om zo meer accenten te krijgen. In het lesgeven probeert zij haar cursisten te stimuleren en een goede basis te geven.

www.kleurigeklding@hetnet.nl

Janny Booij

1953 – 2006

Janny Booij was het zevende kind van een grote familie. Zij had al jong plezier in beeldend werk. Zij studeerde af aan de Sociale Academie in Groningen. Tijdens deze studie kreeg zij psychische klachten waarvoor ze in het Academisch Ziekenhuis Groningen werd opgenomen. Daar begon zij weer te tekenen onder leiding van Ian Mac Greggor, creatief therapeut. Na jaren van opname in psychiatrische instellingen ging Janny in 1996 naar een begeleid woonproject. Vanaf die tijd ontwikkelde Janny zich zelfstandig haar talent met een geheel eigen stijl met een direct lijnenspel vol ritme en kracht. Janny Booij vond inspiratie dicht bij huis: stillevens, bloemen,uitkijkjes door haar raam, parklandschapjes. Maar bovenal vond ze haar thema’s in haar familie, vrienden en menselijke relaties. De tekeningen die hier te zien zijn vormen een eenheid. Het zijn tien gezichten van vrouwen uit haar omgeving. Er is werk van Janny in verschillende galerieën en ook is er werk van haar te zien o.a. op www.kunstprojectdavinci.nl.

Janny Booij overleed op 7 augustus 2006

 

Mia Bos

Mia Bos (1935) komt oorspronkelijk uit Limburg,maar is op 5 jarige leeftijd verhuisd naar Amsterdam. In haar leefomgeving waren altijd kunstenaars, waar zij veel van geleerd heeft. Zelf was zij ook creatief aangelegd en heeft bijvoorbeeld een 3 jarige opleiding weven in Gent gevolgd. Hierin heeft Mia Bos veel driedimensionaal gewerkt, wat overging in werken met afvalmaterialen. Geëxposeerd heeft zij in Amersfoort, Deventer, Bergen en in Frankrijk. Na cursussen compositie en kleur, is Mia met beeldhouwen begonnen maar “mijn hart heb ik echt verpand aan het schilderen. Hier kan ik al mijn gedachten en fantasieën in kwijt”. Voor deze tentoonstelling maakte Mia Bos speciaal werk in oliepastel.

Sietske Bosma

Sietske Bosma werd geboren in Heerenveen en woonde daar tot 2002. Zij verhuisde daarna naar Groningen om eindelijk haar droom waar te maken: studeren aan Academie Minerva. Daarnaast gaf ze 36 jaar les aan verschillende scholen. In 2007 rondde Sietske haar studie af en in hetzelfde jaar werd haar werk bekroond met de Allianz Grafiekprijs. Sindsdien exposeert Sietske Bosma veelvuldig. Zij is lid van twee kunstenaarsinitiatieven: Holt (de hoogdrukkers van het Noorden) en Artcetera, een groep kunstenaars die samen afstudeerden aan Academie Minerva. Met de laatste groep realiseerde Sietske een uitwisselingsproject met Russische kunstenaars uit Sint­ Petersburg. Artcetera exposeerde in 2013 zowel in Groningen als in Sint Petersburg in het enige museum voor moderne kunst Erarta. Sietske maakte 22 portretten van Russische kinderen. Haar beeldtaal is dikwijls ‘het patroon’. Deze beeldtaal stamt uit een ver verleden toen ze als kind al gepassioneerd was door textiel en textuur.

www.sietskebosma.nl

Henk van Delft

Drie plaatsen in één – dat is de gelukzalige bezieling van Henk van Delft (1943), schilder, communicator en ‘Graecofiel’. Hij koos met overtuiging voor de schilderkunst op vrijwel hetzelfde moment, zo’n vijf en veertig jaar geleden, dat hij de verrukking van het Griekse leven en landschap leerde kennen. Sindsdien is hij niet alleen zijn liefdes trouw gebleven maar heeft hij ze ineen doen vloeien tot een symbiose die zijn leven voor een belangrijk deel bepaalt. Henk was 25 toen hij, naast zijn werk als communicatieadviseur, besloot schilder te worden. Hij nam les bij de Haagse neoromanticus Piet Deunhouwer en bij Cor Vrendenberg, behorend tot de ambachtelijke Veluwse School. Van hen leerde Van Delft de techniek van het vak en met zijn uitgesproken gevoel voor kleur en compositie, waarin Henk van Delft in de loop der jaren zijn eigen herkenbare stijl heeft ontwikkeld. Zijn bewondering gaat uit naar schilders als Isaac Israëls, George Hendrik Breitner, Georg Rueters, Henri Frédéric Boot, Kees Verwey, Theo Swagemakers, de Impressionisten Camille Pissaro, Paul Cézanne, Alfred Sisley en de Russische schilders Isaac Levitan en Alexander Kremer. Tijdens de Lente Expositie van Kunstwerk in de Stellingen laat Van Delft werk zien uit zijn clowneske ‘oeuvre’, met 5 kleine werkjes (30 x 40 olie/linnen) geeft hij de kijker met veel genoegen een vrolijke knipoog.

Guus Hellegers

Guus Hellegers (Teteringen, 1937) heeft opleiding beeldhouwen gedaan aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. In 1964 ontving hij een studiebeurs van het Nationaal Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen. Vanaf 1965 vestigt Hellegers zich in Den Haag en heeft zijn eerste tentoonstelling in de Haagse Kunstkring. In 1972 verhuist het gezin naar Steggerda. En daar ontstaan de zogenaamde “platte beelden”: reliëfachtige ruimtelijke beelden (o.a. Fedde Schurer, de Kaatsers). Na 20 jaar wordt dit thema verder ontwikkeld en ontstaan beelden met voornamelijk de “liggende vrouw” als thema, in allerlei maten.Vanaf 1990 werkt Hellegers ook in steen. Poorten worden het thema, waar de liggende vrouwenfiguur nog altijd rudimentair aanwezig is (Droompoort Aurera, Wolvega). Ook ontstaan er “platte beelden” uit platen leisteen en serpentine. In 2005 komt een nieuwe variatie aan de orde: ruimtelijke vrouwenkoppen, gemodelleerd uit dunne platen was, gegoten in brons (Lily).In 2007 komt er door een hersenbloeding plotseling een einde aan het werk, en gaat alle energie naar het herstel. In 2012 komen gelukkig zijn werkzaamheden weer heel aarzelend wat op gang. Naast beelden heeft Guus Hellegers ook vele penningen gerealiseerd, zowel in opdracht als vrij. En er is vaak een verband te zien tussen beeld en penning door wederzijdse beïnvloeding. Als medailleur/penningmaker is Hellegers autodidact.

www.hellegers.com

Anja Knoopers

Een lichaam in beweging heeft voor Anja altijd iets fascinerends gehad. Dat zij naast kunstenaar ook fysiotherapeut is, is dan ook niet vreemd. Al jaren was Anja Knoopers werkzaam als fysiotherapeut toen zij startte met de 5 jarige avondopleiding op de Minerva. Deze rondde Anja in 2007 af. Haar liefde voor de kunst zowel als voor de bewegende mens kan zij nu in beide beroepen combineren. Naast het gewone bewegen is de dans iets dat Anja Knoopers zeer boeit. Zelf is Anja de dans ook steeds blijven beöefenen en tegenwoordig doet zij al weer meer dan 5 jaar de flamenco.Daarnaast laat Anja Knoopers zich inspireren door beweging in een alledaagse context, lopen, rennen, fietsen, dansen, springen etc. Voor haar kunstwerken gebruikt de kunstenaar houtsneden met gemengde techniek. De op de etspers gedrukte houtsneden worden met inkt tekeningen bewerkt. Door laag op laag te plaatsen komt het beeld tot stand en wel op zo’n manier dat het beeld niet in één keer te overzien is. Al het werk van Anja Knoopers heeft gemeen dat het een momentopname in de tijd is die nooit in dezelfde hoedanigheid terug komt. Een seconde later en het had er heel anders uitgezien. Anja Knoopers is lid van 2 kunstgroepen, t.w. De Noordelijke Hoogdrukkers en Artcetera.

www.anjaknoopers.nl

Ruud Koning

Ruud Koning, geboren op 17 november 1942 te Westwoud (NH), schildert onder het pseudoniem GNINOK. Hij is opgeleid in de gebonden techniek aan de AGS te Amsterdam. Na zijn opleiding was hij werkzaam als grafisch ontwerper en stichtte in 1975 zijn eigen reclamestudio. Het creatieve zat hem in het bloed, want al op 5-jarige leeftijd viel Ruud Koning al in de prijzen met een potloodtekening ven een paard en wagen! Na vele jaren werken inde hectische reclamewereld, verhuisde hij in 1984 naar Waskemeer in Friesland. Dit was ook de tijd dat hij begon met schilderen en olieverf op linnen was een schot in de roos. Aangetrokken tot Afrika verhuisde hij in 1995 naar Marokko, waar hij ruim 2 jaar verbleef, in Fes, Ait Ourir en Marrakech. De cultuur en het fraaie licht inspireerde hem tot het maken van diverse Marokkaanse werken. Vanaf 1998 bracht hij diverse bezoeken aan Zuid Afrika en daar ontdekte hij de fascinerende N’DEBELE cultuur, die hun uit leem opgetrokken huisjes beschilderen in prachtige vormen kleuren en patronen. Dit sprak Ruud Koning met zijn grafische achtergrond enorm aan en zette hem aan tot het maken van een serie schilderijen met sterke lijnvoering en koloriet, waarin mens, flora en fauna gecombineerd wordt met de onmiskenbare N’DEBELE vormen kleuren en patronen. Uit de serie schilderijen van halfedelstenen en mineralen met de werking daarvan op onze gezondheid, blijkt dat dit hem ook enorm boeide. Momenteel woont en werkt Ruud Koning in Steggerda (Fr.) en maakt van daar uit nog vele reizen naar zijn geliefde Zuid Afrika.

www.gninok.nl

Henk Krist

Voor Henk Krist (1952 Leeuwarden), thans weer wonend en werkend in de Friese hoofdstad, is schilderen zijn lust en zijn leven. Hij doet dit al vele jaren en nog steeds voelt hij die spanning als hij voor een leeg doek staat.”Iedere keer weer voel ik mij een beginner en dit mag van mij ook wel zo blijven. Proberen iets te treffen wat onbewust op dat moment in mij rondgaat en daarbij in de buurt proberen te komen. Nooit zal dit mij vervelen al heb ik al zeer veel exposities, zowel in binnen- als buitenland gehad waarvan ik de tel inmiddels ben kwijt geraakt. Op jacht naar dat ene schilderij wat ergens moet zijn en wat samenvatten wil wat ik ervaar. Een uitdaging, een obsessie bijna, die mij blijft bezighouden”. In eerste instantie beeld Henk Krist de mens uit en maakt hij veel portretten maar ook sinds een aantal jaren schildert hij het landschap waarin wij verkeren. Er wordt vaak gevraagd in wat voor stijl Henk schildert: eigenlijk weet hij dit niet. “Om er toch wat in de buurt te komen: naïef, met een zekere mate van onbeholpenheid”, aldus Henk Krist. Alhoewel Henk Krist de kunstacademie Vredeman de Vries doorliep, voelt hij zich een amateur en autodidact, iets waar Friezen patent op lijken te hebben. Inspiratiebronnen voor hem zijn het ongewone van het schijnbaar gewone leven, een kwestie van zien en voelen. Het toerisme bijvoorbeeld is een rijke inspiratiebron voor hem. Zie bv. zijn schilderij ‘Batavus’ genoemd. Een schilderij met een licht ironische inslag. “Terwijl vrouwlief na het avondeten de caravan opruimt, gaat haar man nog even alleen er op uit. Beiden even op zichzelf, verbonden maar ook los. Het theatrale hierin spreekt mij erg aan”. Het werk van Henk Krist wordt ook wel omschreven als tragikomisch en dat is het in zekere zin ook, al mag het spirituele erin niet vergeten worden.

www.henkkrist.com

Jawik Krudde

De wijze van werken van Jawik Krudde (1945) is de uitkomst van arbeid in zeer uiteenlopende vormen van kunstbeoefening: monumentaal werk op gevels, poppentheater, houtsculpturen, theaterdecor en speciale efffecten, choreografie, tekenen en schilderen. Jawik is van mening dat het overbrengen van een zienswijze belangrijker is dan het middel waarmee dit gedaan wordt. In de openbare ruimte vraagt dit om andere technieken dan in de beslotenheid van een interieur. Tegenwoordig laat Jawik Krudde zich vooral leiden door de aardse kant van onze leefwereld. Immers, de mens dreigt, door de overstelpende virtuele informatie die op hem afkomt, te vergeten waar zijn wortels liggen.
In zijn olieverfschilderijen tracht Jawik hieraan tegenwicht te bieden door zowel keuze van onderwerp als gebruik van picturale middelen. De vetheid van de materie, de plasticiteit, het botsen van mens en natuur, alles verwijst naar de basis van ons bestaan: voeten op de grond! En vooral: neem de tijd om écht te kijken wat je ziet, ook de verborgen details.

www.jawik.nl

Pieter Krijtte

Pieter Krijthe (Utrecht 1946) kreeg zijn opleiding als docent tekenen MO A en B te Arnhem. Daarna werkte Pieter vanaf 1970 tot 2007 in het onderwijs als docent beeldende vorming. Daarnaast exposeerde hij regelmatig, zowel tekeningen als schilderijen. De vormgeving is gebaseerd op de zichtbare/tastbare werkelijkheid maar wel met een toegevoegde waarde. Zoals contrasten en variaties in kleur of textuur, variaties in kijkhoek en kader, soms met een mix van hedendaagse en kunsthistorische elementen. Er ontstaan bij Pieter Krijthe vaak thematische series, met bijvoorbeeld slapende muzen of meer recent de verftafels. Het schilderen gebeurt altijd op een vaste drager (paneel) waarbij het kader niet persé rechthoekig hoeft te zijn, maar allerlei contouren kan krijgen. Door het ontbreken van de lijst kan de voorstelling zich als het ware”bevrijden “van een strak kader.

www.pieterkrijthe.nl

Hilli Kuilman

Het weergeven, interpreteren van het landschap, de waarneming van de natuur, neemt in het werk van Hilli Kuilman een steeds grotere rol in. Ter plekke maakt zij tekeningen en schetsen, maar tevens maakt Hilli Kuilman heel veel foto’s. “N.a.v. deze werkstukken ga ik in mijn atelier aan de slag, vaak op groter formaat, als drager gebruik ik linnen en b.v. papier of karton. Ook kom ik zo tot het uitwerken van serie’s, waarin b.v. ritme’s en grafische structuren de hoofdrol vervullen”. Fotografie is voor Hilli Kuilman in haar werk naast een ondersteuning ook een zelfstandig medium. Zij gaat in haar 2-dimensionale werk uit van de waarneming, maar streeft er zeker niet naar om deze fotografisch en realistisch weer te geven. “Ik geef mijn eigen vertaalslag en ben vooral gebiologeerd dus door structuren, grafische patronen, ritmes. Uiteraard speelt ook de compositie een belangrijke rol. Mijn werk gaat een steeds abstractere vorm aannemen. In mijn schilderwerk let ik op contrasten, licht, donker en de sfeer van het afgebeelde . Ik streef ernaar mijn werk een zekere krachtige uitstraling te geven. Ook ben ik altijd al heel erg geïnspireerd door de mens”. Het maken van portretten en het werken naar model, gekleed en naakt, is al sinds de academie jaren van Hilli Kuilman een constante in haar werk. Ook hier streeft zij ernaar het karakter en de uitstraling van het model te treffen. Hilli Kuilman werkt met houtskool, conté, acrylverf, olieverf maar ook met b.v. Plexol en gel.

www.hillikuilman.nl

Cees Lodder

“Schilderen is soms een feest, soms een worsteling en soms allebei,en daarom kan ik het niet laten” Cees Lodder (1943) is opgeleid als docent kunstzinnige vakken, beeldend kunstenaars en beeldend therapeut. Hij deed tevens de Minerva in Groningen en leerde schilderen bij Jaap Sax (Bergen NH), bekwaamde zich in grafiek bij Anne Huitema (Groningen) en in keramiek bij Anno Smit (Groningen). Zijn specialisaties zijn dus ook tekenen, schilderen en keramiek.”Enkele spontaan opgezette lijnen in krijt of houtskool, mijn handen maken contact door te bewegen en te zoeken. Niet wachten, niet aarzelen, in beweging blijven. Met enkele penseelstreken is de abstracte basis gelegd. Van daaruit nemen lijnen, kleuren en structuren het over. Ik wil hen in het licht zetten zodat ze gaan behoren tot mijn dagelijks leven” Vanuit zijn intuïtie wil Cees Lodder laten zien hoe hij zich verbonden voelt met zijn omgeving. Symbolen dienen zich al schilderend aan. De vitaliteit en de expressie van de symbolen zorgen voor de verbinding met de toeschouwer.

Anja Mulder

Anja Mulder is jaren geleden begonnen met een cursus ‘Pottenbakken’ op het Instituut Creatieve Ontwikkeling in Assen. “Al vrij snel merkte ik dat de draaischijf mij beperkte en daarom stapte ik over van pottenbakken naar een cursus ‘handgevormd keramiek’. Mijn creativiteit en fantasie werden door deze cursus meer gestimuleerd. Ik heb mij verschillende technieken eigen gemaakt, kon mij ontplooien en ontwikkelde zo een eigen handschrift”. Regelmatig exposeert Anja Mulder in zowel in galeries als op kunstmarkten. “Mijn werk bestaat uit gestileerde beelden van chamotte klei. Het werken met grove chamotte klei verdient mijn voorkeur, omdat ik het vind passen bij mijn natuurlijke stijl. Ik bouw mijn beelden op uit stukken klei, die ik scheur uit platen klei”. Vaak werkt Anja Mulder intuïtief en heeft zij niet zo’n vastomlijnd idee, maar begint gewoon en gaandeweg ontstaat dan het beeld. Na het drogen volgt het eerste bakproces in een elektrische oven (biscuit, 900 °C.). Hierna brengt zij kleur aan op haar beelden door middel van oxides, zoals koper, ijzer, kobalt en mangaan. Hierdoor krijgen de beelden een natuurlijk uitstraling. Echter de oxides kunnen ook beperkend werken, daarom kleurt Anja Mulder gedeelten van haar beelden met kleurpigmenten die zij aanbrengt op de gebakken scherf. Hierna brengt zij een dun laagje transparant glazuur aan. Uiteindelijk wordt het beeld gebakken in een elektrische oven op 1180 °C.

www.beeldvankeramiek.nl

Bea de Roo

Bea de Roo, woonachtig in Exloo, is in 1999 afgestudeerd aan de Academie Minerva. Haar werk ontstaat meestal op intuïtieve wijze, aan de hand van ervaringen, foto’s, mensen, dieren en elementen uit de omgeving. Door de manier van kijken: dingen niet mooier willen maken dan ze al zijn, en zelfs het minder mooie nog iets te benadrukken, blijkt Bea de Roo telkens tot een bepaald soort werk te komen dat vaak als vrij donker, somber, confronterend wordt ervaren. “Natuurlijk ben ik hier niet specifiek op uit, al vind ik het wel belangrijk dat een kunstwerk dergelijke ervaringen losmaakt, dat het dus iets doet, goed of fout, en tot nadenken stemt” zegt zij hierover. Omdat haar werk op vele manieren kan worden geïnterpreteerd en zij een toeschouwer geen richting op wil duwen – en hem of haar dus ook geen houvast wil geven – is het werk niet voorzien van titels. Bea de Roo werkt o.a. met inkt en thinner-druk, collage op papier gecombineerd met verf.

www.beaderoo.nl

Sieuwke Ronner

Sieuwke Ronner (1950) heeft in Groningen de Opleiding Klassieke Academie voor Beeldende kunst gedaan en afgerond in 2014. Tijdens de middelbare schoolperiode ontstaat de “kunstacademiedroom” ‐ tijdens een excursie naar het van Abbemuseum in Eindhoven‐ bij een grote overzichtstentoonstelling van moderne westerse kunst. Thuis is er voor de kunstzinnige aspiraties weinig weerklank. Dus het komt er niet van. Sieuwke gaat in Groningen studeren in een andere richting van kunst, alles rondom “de mens”. Zij werkt jaren in de hulpverlening en in het onderwijs met af en toe wat schilderen en knutselen. Dat laatste vooral toen haar kinderen nog klein waren. In 2004 begint zij met een keramiekcursus bij het Kunstencentrum in Groningen, waar de liefde voor klei ontstaat. Het “kunsten” is er altijd naast werk en gezin. Het naar een academie willen gaan en het professioneel ontwikkelen blijft knagen. Uiteindelijk neemt Sieuwke Ronner na jaren toch de stap om naar de Klassieke Academie te gaan.

“Ik ben een “van alles watter”. Werk graag met klei. Vooral de ruwe huid van klei trekt mij aan. Daarnaast schilder ik graag portretten en wil ik ook uitdrukking geven aan wat er in en om mij leeft. Werk moet daarom ook enigszins universeel zijn. Ieder moet zelf een invulling kunnen geven aan een “verhaal”. Tijdens mijn periode aan de beeldhouwopleiding, naast de opleiding schilderen, heb ik gaandeweg het ijzer ontdekt. Vooral de roestige “huid”, de warme kleur en de variatie erin vind ik erg mooi. Daarom ben ik ook op ijzer gaan schilderen. Het is zo’n prachtige ondergrond. Ook verwerk ik soms ijzer in mijn kleibeelden”. Kortom: “Meer liefdes die elkaar soms lijken te verdringen, maar die ook goed met elkaar samen kunnen gaan”, aldus Sieuwke Ronner.

www.sieuwkeronner.nl

Ingeborg Sturre

Onder de naam Siering werkt Ingeborg Sturre aan een collectie sieraden en objecten met een geheel eigen gezicht. Meer dan tien jaar is zij met dit kleinkunstvak bezig en sinds mei 2013 ook in opdracht. “Al vroeg begon het sieraden maken voor mij met zilverdraad, acrylaat en kralen. In 2000 kwam ik voor het eerst met het edelsmeden in aanraking. Onder de bezielende leiding van Paul de Vries uit Schoonhoven kwamen allerlei technieken aan bod”. Inmiddels heeft Ingeborg Sturre op meerdere plekken van verschillende docenten les gevolgd. Ieder met zijn eigen specialiteit. Sinds 2013 heeft zij een eigen werkplek thuis en werkt zij veelal in opdracht voor het vervaardigen van sieraden en objecten in goud en zilver, maar daarnaast werkt zij ook aan een eigen unieke collectie. “Mijn stijl is niet te vatten in een bepaalde richting. Van meer natuurlijke vormgeving tot naar strakke vorm, verschillen de ontwerpen tot nu toe enorm”. In maart 2014 is Ingeborg ook gestart met het geven van workshops zilverklei. “Je eigen sieraad van zilverklei” is een 4 uur durende workshop waarbij de deelnemers behalve een gezellige tijd ook nog hun eigen zilveren sieraad mee naar huis nemen. Dit heeft al veel enthousiaste reacties opgeleverd. Voor een impressie van het werk van Ingeborg Sturre kunt u ook kijken op haar facebookpagina (Siering).

www.siering.nl

Anneke van der Werff

Annekevan der Werff (1956 Schoonebeek) woont en werkt in Sneek. Zij schildert en tekent sinds haar jeugd. Anneke volgde lessen tekenen, schilderen en boetseren bij meerdere docenten. In 2014 studeerde ze af aan de Foudgumse School, de Noordelijkste Academie voor figuratieve schilderkunst, opgericht door Peter B. van Houten. Zij geeft teken‐ en schilderlessen aan volwassenen in haar eigen atelier. Deze lessen vormen voor haar een stimulans om over schilderen en creativiteit en alles wat daar mee te maken heeft na te blijven denken. Na jaren van tekenen, schilderen en combineren van technieken heeft Anneke zich nu toegelegd op het schilderen met olieverf. De technische kant van het schilderen vraagt tijd en toewijding. Het levert ook een veranderingsproces op: de liefde voor de lijn die jarenlang kenmerkend was voor haar werk lijkt nu te hebben plaatsgemaakt voor aandacht voor de kracht van tonaliteit. Licht en schaduw wijzen de weg. De inspiratie is voor Anneke van der Werff de mens en zijn dagelijkse leven boeien. Met name de mens en zijn stad. Het is een thema dat al door de eeuwen heen door veel schilders is weergegeven. Elke tijd levert andere beelden op. De mens en zijn leefwereld veranderen snel. Maar ook de kijker van nu kijkt met andere ogen. Dit besef is inspirerend. Schilderen is een manier om hier onderzoek naar te doen.

www.annekevanderwerff.nl

Anette Westerhuis

Anette Westerhuis is opgeleid als houtbeeldhouwer in Flensburg (D) en als Product Designer in Hildesheim (D). Het liefst werkt zij met Europese houtsoorten. Inspiratiebronnen voor Anette Westerhuis zijn: mens en dier, de natuur, schoonheid van het ogenblik … realistisch. Eerst als model in klei gevormd dan in hout gesneden. Naast haar werk met hout werkt Anette ook twee dimensioneel in verschillende technieken zoals aquarel, olieverf op paneel en gemengde technieken. Sinds tien jaar woont Anette Westerhuis met haar familie in Eelde en heeft een eigen atelier aan huis. Naast haar schilder- en beeldhouwwerk geeft Anette Westerhuis kunstworkshops op scholen en workshops voor volwassenen/senioren.

www.houtenziel.nl