Deelnemers Herfst Expositie ‘lichtheid’

 7 oktober t/m 27 november 2016

Clara Boschma

(viltwerk)

Clara Boschma is in 1960 geboren in Amsterdam. Na het afstuderen aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam, is zij voornamelijk werkzaam geweest in theaters als kostuumontwerper/maker, rekwisietenmaker, hoedenmaker en musicus. Het werken met wol heeft van jongs af aan een grote passie voor Clara Boschma. Vanaf 2009 zijn haar werkzaamheden steeds meer gericht op het vervilten van wol. Momenteel richt Clara zich op het maken van grote panelen, die gebruikt kunnen worden voor akoestische verbetering en als raam- of muurdecoratie. In deze werken wil Clara Boschma de brug slaan tussen het traditionele viltwerk en de moderne beeldende kunst.

viltwerk Carla Boschma

www.ViltWerk.nl

Levien Drost

(glasobjecten)

Levien Drost (1957) is geboren in Terneuzen. Hij volgde de Sociale academie en is agogisch werker. Vanaf 1990 heeft hij diverse glaskunst opleidingen en workshops gevolgd. Levien is begonnen bij Frank van de Ham(1989), daarna de KMO te Brugge en Hasselt, het Glazenhuis te Lommel en bij Splinter en de Vosch te Joure. “In 2000 ben ik als glaskunstenaar van start gegaan. Ik werk vanuit mijn ateliers in Ruinen en Dwingeloo. Verbinding is een centraal thema in mijn werk en leven. Ik ben maatschappelijk betrokken. Glas is voor mij vaak het vertrekpunt voor een ontwerp. Ik werk met diverse glastechnieken, onder andere met glasfusing. Dat is een techniek waarbij stukjes of repen glas van dezelfde of verschillende kleuren worden samengevoegd. Zilver, roestvrijstaal en andere materialen worden vaak door mij aanvullend toegepast”.

levien-1-k-200x300

Yoke van der Flier

(zeefdrukken)

Yoke van der Flier is afgestudeerd aan de Kunstacademie te Enschede, AKI, in schilderen en grafiek. Zij is oud‐werkgroep lid van het Grafisch Atelier Zwolle/R10, lid van de landelijk kunstenaars vereniging “De Ploegh” te Amersfoort en lid van de Belangen Vereniging Zwolle, BZK.

yoke-v-d-flier

www.yokevanderflier.nl

Cora Heerkens

(schilderijen)

Cora Heerkens wordt in bijna al haar werk geïnspireerd door de expressiviteit van de natuur. Het weergeven van ‘natuurelementen in communicatie’ is bij haar een vaak terugkomend thema. Door de verstilling van de afzonderlijke elementen op het doek vast te leggen, ontstaan momentopnamen van natuurlijke processen, die dan vervolgens verdere verdieping krijgen. Cora wil in haar werk accenten van bepaalde thema’s verder uitdiepen, zonder de verbinding met het werkelijke onderwerp helemaal te verliezen. Het werken op die zelf gecreëerde scheidslijn tussen realiteit/figuratie enerzijds en abstractie anderzijds geeft het werk de belangrijke spanning en expressiviteit. Cora Heerkens werkt met olieverf, die zij in grote kleurvlakken op het doek brengt. De manier waarop ze schildert, laag over laag, de verf soms weggepoetst, geeft haar de mogelijkheid de gewenste verdieping in het werk te brengen.

cora-heerkens

www.coraheerkens.nl

Joke Holwarda

(sieraden/objecten)

Joke Holwarda heeft haar opleiding gevolgd bij de edelsmeden/beeldend kunstenaars Coen Mulder, Mirjam Twaalfhoven, Maria Hees, Ineke van Wengerden, Gerard van Dam en Frans Megens. Nog steeds volgt zij een masterclass, nu bij de kunstenaars/docenten Janske Megens en Dick Spruyt. In haar atelier Artelier Aelder Hooghe worden op ambachtelijke wijze exclusieve sieraden uit verschillende materialen vervaardigd. Zij werkt onder anderen met goud, zilver, brons, hout, steen en vele andere materialen. Meestal werkt Joke in opdracht en dat geeft voor zowel de opdrachtgever als voor haarzelf een extra dimensie en een persoonlijke benadering aan het ontwerp. Verder werkt zij veel met het thema “opnieuw mooi” hierbij worden oude en eventueel kapotte sieraden opnieuw vormgegeven tot een eigentijds sieraad. De prachtige authentieke ornamenten blijven hierbij bewaard. Dutch & Beautiful bestaat uit een serie colliers die gemaakt zijn naar aanleiding van de Spakenburgse Klederdracht. Haar laatste project was “Finestra In Vista”, een hanger in de vorm van een Gotisch­Romaans kerkraam die ook wordt uitgevoerd als stilteobject/bank voor de algemene begraafplaats in Zweeloo. (4,5 mtr hoog). Joke Holwarda is tevens de initiator van het internationale kunstproject “Kunst Schrijft Geschiedenis”, de kunstroute “Textiel Leeft” (zie www.aelderhooghekunsten.nl) en het tot stand komen van de gedichtenroute die gekoppeld is aan de Aaldenrondomme. In het Drentse zanddorp Oud­Aalden is haar atelier/kunstwinkel gevestigd met uitzicht over de brink en de es. Naast haar eigen werk wordt er werk geëxposeerd van een gastexposant.

p1100529-1

www.artelieraelderhooghe.nl

Jeanette Z. Jipping

(schilderijen)

Jeanette Jipping werd in 1948 geboren in Twente. Zij tekent en schildert haar hele leven al, ook naast haar werk als psycholoog in de gezondheidszorg. Sinds 1974 woont en werkt Jeanette in Appelscha. Acht jaar geleden kreeg zij de kans om de opleiding aan de Klassieke Academie voor schilderkunst in Groningen te gaan volgen; in 2013 studeerde zij af. Sindsdien is Jeanette Jipping fulltime kunstschilder. Ruimte, kleur, licht, lucht en stilte zijn de steekwoorden voor de schilderijen van Jeanette. De invloed van de mens op het landschap en het plezier in de kleine dingen van het leven zijn belangrijke onderwerpen in haar werk. Jeanette Jipping wil laten zien wat haar boeit. Waar haar blik min of meer toevallig op valt en wat haar raakt. Een lichtval, een doorkijkje, een kind aan het strand of een mooi uitzicht. Favoriete onderwerpen zijn o.a. de Waddeneilanden, Italië en Spanje. Daarin beperkt Jeanette zich niet tot een enkel onderwerp of één techniek. Zij schildert het liefst met olieverf in heldere kleuren, vaak in meerdere dunne lagen, maar ook ‘a la prima’ in de buitenlucht.

naderegen

www.jeanettejipping.nl

Ernest Mols

(beelden/aquarellen)

Ernest Mols (1947) is geboren in Tilburg. Hij studeerde biologie in Utrecht. “Natuur is biologerend als je er met passie aandacht aan geeft. Niet alleen vogels zijn voor mij interessant, maar ook de kleinste plantjes, de grootste kevers en hele landschappen tot de bodem gevuld met onweerstaanbare vormenrijkdom en kleurenpracht”. Tijdens zijn werk bracht Ernest Mols het grootste deel van zijn tijd jonge mensen naar plaatsen in de natuur die iets bijzonders toevoegen aan het bestaan. Zijn werkweken, workshops en excusrsies zijn middelen om onze natuur te waarderen en te beleven. Zelf verfijnt Ernest zijn waarneming door te schilderen, te boetseren en zijn vormen in brons te gieten. Ernest Mols is altijd op zoek naar mooie plaatjes ook buiten zijn woonplaats Diever. De laatste jaren brengt hij zijn tijd ook veel door op Texel: een mooi inspirerend eiland. Om er, als rechtgeaard hydro-bioloog, in aquarel, acryl en brons een nieuwe dimensie aan te geven.

ochtend-op-kasteel-2-2

Jogchum Reitsma

(natuurfotografie)

Jogchum Reitsma is geboren en getogen in Zuidlaren, Drenthe. Na ongeveer 30 jaar als computerontwerper in Apeldoorn te hebben gewoond en gewerkt heeft hij zich op de fotohobby gestort, is lid geworden van VNF-Apeldoorn waar hij veel geleerd heeft. In 2007 is hij verhuisd naar Uffelte. Hij is nu lid van de VNF-Friesland. Vanaf 2008 is hij geobsedeerd door de mogelijkheden van focus stacking, het stapelen van foto’s, en dat bleken er heel veel te zijn. Als pionier op dit gebied heeft Jogchum Reitsma in ongeveer acht jaar meer dan 200.000 foto’s geschoten en op de computer samengevoegd, waarbij gemiddeld van ongeveer tien foto’s één foto wordt gemaakt. In de natuur vindt hij de onderwerpen voor zijn foto’s. Bloemen, paddenstoelen, vlinders, rupsen, libellen, allemaal prachtige onderwerpen voor deze stapeltechniek. Het is een techniek om een onderwerp haarscherp in beeld te brengen terwijl de achtergrond mooi rustig blijft. De techniek leent zich vooral heel goed voor kleine onderwerpen. Het resultaat is een bijzondere serie foto’s geworden waarin de schoonheid van de natuur op fraaie wijze tot uiting komt. Jogchum Reitsma heeft al op verschillende plaatsen in Drenthe geëxposeerd. Deze expositie toont vijf foto’s die in Zuid-Drenthe zijn gemaakt.

jogchum-reitsma

Helma Ruitenberg

(lichtobjecten)

“Mijn interesse voor het vak als vormgever is gewekt tijdens mijn studie Docent Beeldende Kunst en Vormgeving op Hogeschool Windesheim en ArtEZ te Zwolle. Mijn passie ligt zowel bij het vormgeven als bij het ambachtelijk werken”. Deconstructivistische architectuur is een grote inspiratiebron voor Helma Ruitenberg. “De gebouwen zijn als sculpturen en door vervorming van de zuivere geometrie ontstaat er een visuele ruimtelijkheid. Het vloeiende lijnenspel zet aan tot het bekijken vanuit verschillende standpunten. De vormspanning is intrigerend. Die spanning van een beeld is voor mij als de schoonheid van dissonantie binnen een melodie”. Het werk van Helma Ruitneberg bevindt zich op de grens van kunst, design en architectuur. Spelend met de regels van de zwaartekracht zoekt zij naar dynamische vormen en lijnen. De lichtobjecten zijn ambachtelijk gemaakt. Een mix van robuuste en delicate materialen, met een boeiend lijnenspel en een strakke uitstraling. “Lichtobjecten als sfeerverlichting, waar esthetiek en functie samen gaan”. aldus Helma Ruitenberg.

helma-ruitenberg

www.helmartdesign.nl

Zjkln

(ruimtelijke kunst)

“Met mijn beelden streef ik ernaar voor een ander zichtbaar te maken wat ik zíe. In figuratief werk is mijn stijl gestilleerd, zoekend naar de essentie; hoe maak ik mijn onderwerp herkenbaar zonder overbodig detail. Tijdens het ontwerpen verdiep ik mij in mijn onderwerp om keuzes te kunnen maken. De omgeving waarin een beeld komt is voor mij een belangrijke bron van inspiratie. Mijn werkwijze is een combinatie van intuïtief en rationeel, met een materiaal dat past bij het onderwerp. Ik werk graag met natuursteen en dan het liefst met soorten die je doorschijnend kunt maken zoals marmer, albast en seleniet. Verder gebruik ik ook andere materialen zoals roestvast staal, glas en hout. Het formaat van mijn werk varieert van beeldjes die in de palm van je hand passen tot landschappelijke werk. Om inspiratie zit ik nooit verlegen; de ideeën komen sneller dan ik ze ooit zal kunnen uitvoeren”.

In januari 2016 zijn bij de Drents­provinciale tentoonstelling “Landschap in mijn hoofd” de beelden IJsel en Zonsopkomst beide in de top-10 geplaatst bij anonieme beoordeling door een vakjury. In juni 2016 ontving Zjkln de Publieksprijs tijdens de opvolgende Masterclass tentoonstelling.

zjkln-slang-vierkante-uitsnede

www.zjkln.nl

Janny Smit

(ruimtelijk werk)

Janny Smit (1956, Pesse) is in 2010 begonnen met de opleiding aan de NAU, Nieuwe Academie Utrecht, die zij in juni 2015 afronde.
 Janny werkt tevens in de thuiszorg. “In de jaren daarvoor heb ik opleidingen gevolgd waar de combinatie kunst en zorg werd gelegd. In
2008 de opleiding Holistisch Tekendocent, Genezend Tekenen beiden bij Lisa Borstlap (Zutphen) in 
2005. In 2003 volgde ik bij Helias in Culenborg de opleiding tot kunstherapeut. Janny Smit maakt objecten/installaties van wol en/of textiel, gecombineerd met andere materialen. Wol is een eenvoudig materiaal dat zich welwillend laat bewerken, waarbij de kwaliteiten als zachtheid, viltbaarheid, het tactiele en de structuur van de wol in haar werk bijna automatisch mee doet in de beelden die zij wil maken. “Mijn wolwerk ontstaat meestal intuïtief zonder vooraf gemaakte patronen. Ik bind, vilt met vilt naalden, klem en naai met wol, garens en textiel, tot er organische, menselijke vormen ontstaan die ik al voelend en werkend verdiep tot een beeld waarin ik delen van het menselijke lichaam zowel abstraheer als herkenbaar maak. Door dit tijdrovende proces ontstaat er een associatief werk”.

janny-smit

www.defiegelier.nl

Ineke van Tiel

(schilderijen/objecten)

Ineke van Tiel voelt zich thuis in de grafische druktechnieken, schildert en maakt papier­maché objecten, zowel vrij als in opdracht. Van 1977 tot 1979 volgde zij de aan de Vrije Academie te Vlaardingen, de disciplines: tekenen, schilderen en druktechnieken. Vanuit het werken met de zwart­/wit technieken met hout­ en linodruk en het etsen, heeft kleur uiteindelijk meer inhoud, diepte en betekenis gekregen. Van 1988 tot 1993 volgde zij in Amersfoort grafische druktechnieken. Uiteindelijk bleef zij niet alleen grafisch werk maken, maar trok de schilderkunst op waterbasis met al zijn directheid. Daarnaast volgde Ineke van Tiel in 1997 een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst te Kampen. Vanuit het gestileerde grafische, via de aquareltechniek ontwikkelt zich een nieuwe stijl. Scherpe lijnen en transparante gelaagdheid geven een geheel nieuwe kijk op de wereld waarin wij leven. Met blijvende verwondering schildert Ineke, in gouache of acryl, een abstracte figuratie met veel kleur en contrast, perspectivisch verpakte taferelen met daarin verborgen het verstilde, verhalende moment. Statement van Ineke van Tiel: “Ik wil met een gretigheid kunnen blijven werken, mij laten verrassen door het mooie onverwachte. Na elke periode volgt weer vernieuwing. Zolang dat maar een constante is, blijft de bron vloeien! ”.

ineke-van-tiel

www.inekevantiel.nl

Martha Veldthuis

(keramische beelden)

Niet het contrast tussen het mannelijke en het vrouwelijke, maar het samengaan van deze eigenschappen in ieder mens houdt Martha Veldthuis bezig. Beeldend werken is communiceren. “Van communicatie boeien mij met name gevoelsmatige en gedragsmatige aspecten, veel meer dan het doorgeven van concrete informatie. De overdracht van gevoelens zoals agressie, blijdschap, verlegenheid, angst, eenzaamheid, arrogantie, etc. tracht ik middels mijn werk tot uitdrukking te brengen”. Het werk van Martha Veldthuis is opgenomen in de beeldende kunstdocumentatie van het Centrum Beeldende Kunst Drenthe.

20130630164936_schaap

www.marthaveldthuis.nl

Hana Vendlová

(schilderijen)

Hana Vendlová is onlangs afgestudeerd Masterstudent schilderkunst aan de Klassieke Academie te Groningen. Zij is tevens winnaar van de “Prix de Norvège” 2016, uitgereikt door een vakjury bestaande uit Rein Pol, Henk Helmantel en Tom Hageman. Hana’s werk onderscheidt zich door indrukwekkende beelden en composities, Zij worden versterkt door opkomende emotionele reacties op de natuurlijke omgeving. Dit maakt elk werk uniek en krachtig. Ieder schilderij kan worden gelezen als een verkenning in textuur, vorm en structuur. Het kleurgebruik van Hanna Vendlová heeft een sterk eigen karakter: de wereld van nu in verfhuid met een krachtig gebaar.

hana-vendlova1

www.hanavendlova.com

Nynke Venema

(foto-videowerk)

Na een opleiding audiovisuele vormgeving heeft Nynke Venema meerdere opleidingen gevolgd aan de Foto Vakschool in Apeldoorn. Tot 2011 fotografeerde zij vele uiteenlopende onderwerpen in verschillende stijlen. Een verhuizing van de stad Groningen naar het Friese platteland heeft er toe geleid dat zij in toenemende mate in de natuur is gaan fotograferen en onder andere tot de serie ‘heem’ is gekomen. Deze serie foto’s was de eerste die te zien was voor publiek via exposities. Meer en meer vindt Nynke Venema haar eigen stijl. Voor haar meeste werk geldt dat de composities zich kenmerken door eenvoud en details die anderen vaak niet zien. Achteraf worden de beelden minimaal bewerkt waardoor er rustige, soms bijna abstracte maar toch natuurlijke beelden ontstaan welke ruimte geven aan de kijker voor een eigen invulling. Sinds 2014 krijgt bewegend beeld een grotere rol. Geboeid door de structuur en beweging van water onder invloed van licht en wind, heeft ze de korte film ‘spel van licht | water | wind’ gemaakt, bestaande uit trage, bijna mediatieve beelden. Zoekende naar een manier om de ‘gevonden’ beelden een eigenheid te geven, is Nynke Venema recentelijke bezig met fotocollage technieken en het combineren van bewegende beelden met stills en ruimtelijke objecten.

nynke-venema

www.nynkevenema.nl

Fransje Versloot

(schilderijen)

In Fransje Versloot’s jeugd werd zij al geïnspireerd door het Duits expressionisme, met name het Fauvisme: robuuste echo’s van een gemoedstoestand. Vroeg in de morgen als haar hoofd nog leeg is en haar emoties nog niet worden opgeslokt door de waan van de dag, ontstaan de mooiste en puurste schilderijen. Met spatels, rollers en kwasten wordt de acrylverf met pasta’s en zand vermengd. De ene keer subtiel en teder, de andere keer uitbundig en explosief. Schilderde Fransje Versloot tien jaar geleden nog figuratief, nu is haar werk bijna abstract. Alsof zij uit een keurslijf gestapt is. Fransje Versloot exposeert door het hele land. Sinds februari 2016 haar eigen GalerieF, www.galerief.nl

bloemen-110-x140

www.fransjeversloot.nl

Harm Visserman

(pastels)

“Mijn aanvankelijke voorkeur voor pentekenen en aquarel schilderen maakte in de jaren ’90 plaats voor pastelkrijt. Na deze ontdekking ben ik met dit materiaal onlosmakelijk verbonden”. Het werk van Harm Visseman is realistisch van aard. De Kop van Overijssel is vaak zijn inspiratiebron. De natuurgebieden van de Weerribben en de Wieden, maar ook de karakteristieke van dorpjes en stadjes als Blokzijl, Giethoorn, Vollenhove, Zwartsluis en Paasloo en natuurlijk zijn woonplaats Oldemarkt bieden vele mogelijkheden en onderwerpen om te schilderen. “Ik heb iets met (oude) schepen en riet. Ik word ook vaak geraakt door de prachtige effecten van zonlicht, of door bijvoorbeeld de winterse kou of mistige ochtenden. Vandaar dat ik graag probeer het landschap uit te drukken in specifieke sferen, kleuren en jaargetijden”. Ook oude gebouwen of onderdelen daarvan, bijvoorbeeld kerken en kastelen kunnen Harm raken. “Ik bewonder het vakmanschap wat je kunt aflezen van een oud gebouw, zoals een uitgesleten trap of een toegangsdeur. Dat zal te maken hebben met mijn bouwkundige achtergrond. Maar of het nu schepen of gebouwen zijn: je moet het vakmanschap van de makers en het doorleefde door het vele jaren gebruik er vanaf kunnen lezen”. Harm Visserman werkt niet volgens een vast schema. Het is vaak een verrassing waar hij uitkomt. Hij werkt veel vanaf foto’s, kleur of zwart/­wit. “De zwart­/wit tinten houden je vrij van de werkelijke kleuren van de natuur en bieden ruimte voor een eigen interpretatie”, aldus Harm Visserman.

harm-visserman

www.harmvisserman.nl

Anita de Vries

(glaskunst)

Meer dan 15 jaar is Anita de Vries aan het werk met glas, zowel ambachtelijk als vrij. “De natuur inspireert mij het meeste. Het werken met glas ervaar ik als ingetogen en meditatief, het is een langzaam proces met altijd een verrassend moment op het eind als het werk in het licht gezet wordt. Het mooie aan het brandschilderen vind ik dat elk stukje glas bijna weer een creatie op zich is”. Naast haar eigen werk geeft Anita de Vries ook cursussen. “Dit is ooit begonnen met individuele lessen aan mensen die het aan mij vroegen en uitgegroeid tot cursusweken”. Verrassende vragen van mensen kunnen haar inspireren, zowel op cursusgebied als bij het werken in opdracht. Zo is er vorig jaar het idee ontstaan om met een groep van 17 mensen in 1 dag een raam te maken. Dit heeft geresulteerd in een prachtig raam met agaatstenen erin verwerkt. Dit kan ook door een familie of vriendengroep gemaakt worden met altijd een blijvend aandenken waarin ook door Anita gebrandschilderde elementen verwerkt kunnen worden.

anita-de-vries

www.clarafenestra.com