Deelnemers Zomer Expositie 2014

van 11 juli t/m 31 augustus 2014

Geeske Bangma

Het werk van Geeske Bangma bevindt zich op het grensgebied van toegepast en autonoom. Naast de textielpanelen maakt zij bewerkte kragen en halssieraden. Haar favoriete techniek is borduren door op een hele vrije manier de naaimachine en haar materialen te gebruiken. Geeske Bangma heeft een driejarige textiel-opleiding gevolgd en workshops en masterclasses van binnen- en buitenlandse docenten. Zij exposeert in binnen en buitenland.

info@g-bangma.nl

Joke Blauw

De beeldende textiele werken van Joke Blauw ontstaan vanuit de behoefte vormen, kleuren en materialen met elkaar te verbinden. Zij houdt van het fysieke ambacht van het werken met textiel, vaak in de vorm van weven, een prettige worsteling met draden, materialen en kleuren. Door te weven, in feite een abstracte wereld van draden en structuren die een eigen taal spreken, kan zij dit het dichtst benaderen. Het resultaat en/of de materialen nodigen uit tot voelen en aanraken (in gedachten) en laten de tijd even stilstaan. Kwetsbaarheid is het thema dat eigenlijk altijd op een of andere manier het uitgangspunt is bij Joke’s weefwerken.

www.beeldendwevenjohanna.blogspot.com

Jan Boer

Jan Boer is vanaf begin jaren ’90 intensief met keramiek bezig. Het is begonnen als hobby, maar in de loop der jaren is Jan steeds intensiever en professioneler gaan werken. Hij volgde vele cursussen en workshops o.a. bij centrum voor kunsten Scala in Meppel, La Borne (Frankrijk), Gloucestershire (Engeland). Jan Boer heeft via cursussen en workshops zich bekwaamd in draai- en handvormtechnieken waarbij glazuur en stooktechniek een belangrijk onderdeel vormt.
De handvormtechniek met platenopbouw geeft hem veel vrijheid in creativiteit en is zijn specialiteit geworden.
De vormen van de unica’s zijn veelal gebaseerd op gebruiksvormen zoals schalen, vazen dekseldozen, kannen, theepotten etc. maar ook wandtableaus. Oosterse invloeden zijn vaak in zijn werk terug te vinden in de hoofdvorm en/of in de details.

www.molenhoek-keramiek.nl

Daniëlle Broekhuizen

Haar papier objecten en schilderijen zijn surrealistisch van aard. Naast een zekere mate van lichtvoetigheid in de benadering van het onderwerp, zoek zij veelal naar rust en harmonie in de gekozen kleuren. Zij laat zich vooral inspireren door het dagelijkse leven en werk graag met thema’s. Het liefst heeft zij dat haar werk mensen inspireert en tot nadenken aanzet.

www.daniellebroekhuizen-mazzola.com

Leo Cahn

Leo Cahn maakt sinds 1967 constructies, waarvan de draagbaren vroeger sieraden werden genoemd. Uniek, simpel en origineel en tussen kunst en techniek.

www.cahn.nl

Roel Derkx

Roel Derkx is een echte realist. Hij volgde een tekenopleiding aan de Minerva Academie te Groningen. Hij ‘tekent ’ zijn landschappen in olie of acrylverf. In de landschappen van Roel wil hij de grootsheid van de natuur laten zien en daarom neemt hij de vrijheid om bomen dikker of dunner te maken of om er een weg te laten. Zijn inspiratie vind hij op zijn wandelingen in de omgeving of tijdens vakanties, een schetsboekje heeft hij altijd in de jaszak. Thuis werkt hij in alle rust zijn schetsen uit. Sommige van zijn tekeningen worden een schilderij, anderen een ets die hij afdrukt in een kleine oplage. In 2012 heeft TV Oost aandacht besteed aan zijn werk. In het huis en tuin van Roel Derkx zijn regelmatig exposities te zien van nieuw werk, tijdens open tuindagen, de kunstroute Overijssel of op afspraak.

www.tuinvanroelenhelene.nl

Willemien van Gurp

Willemien van Gurp (1960) maakt etsen. De uitdaging bij het etsen zit in de verrassing die bij het afdrukken ontstaat. Daaraan vooraf gaat het maken van de tekening in de zinkplaat. De lijnvoering wil Willemien graag op een snelle spontane manier neerzetten. Er moet kracht en eenvoud inzitten. Zij heeft een heel eigen handschrift in het etsen. De onderwerpen zijn divers. Zo is Afrika door zijn oervormen een inspiratiebron, maar ook dieren, zoals paarden en koeien mét hoorns. Ook de vrouw is vaak onderwerp. Allen vaak snel en langgerekt getekend. Vaak voegt ze andere technieken toe aan de etsen, zoals stempels, collage of verf. Om zo weer een nieuw beeld te krijgen.

Willemien heeft de dagopleiding beeldend creatieve therapie gevolgd in Nijmegen. Ze heeft 15 jaar met veel plezier en grote inzet gewerkt als beeldend creatief therapeute. In die tijd was zij beeldend zelf ook altijd actief. Vooral gericht op beeldhouwen. In 1999 is Willemien gaan etsen. Daarna is zij gaan exposeren en kwam zo terecht bij Galerie “bij Floors de Berg op”. Daar was ze mee verbonden tot 15 januari 2008. Hierna richtte zij zich volledig op het schilderen.

www.willemienvangurp.nl

Jopie Koning

Marcelle vd Leeuw

Waarom kijken mensen zoals ze kijken. Is hun innerlijk ook hun uiterlijk en andersom. Overal om je heen zie je gezichten, niet alleen van mensen die je dagelijks tegenkomt, maar ook in tijdschriften, kranten, op de televisie, op het internet etc. Wat denken deze mensen, welke ideeën hebben ze? Het graven en zoeken hiernaar houdt mij bezig en probeer ik weer te geven.

Van 2005 tot 2008 heb ik de docentenopleiding aan bij Artez (CABK) in Zwolle gedaan (niet afgemaakt). Daarna heb ik bij verschillende docenten les gehad, o.a. Francis Kilian. In 2013 heb ik een prijs gewonnen met het portret ‘L’amour bon gré, mal gré’. Deze prijs bestond uit het volgen van 10 masterclasses van de docenten/kunstenaars Gerard van de Weerd, Herman van Hoogdalem en Hendrik Elings.

marcellevanderleeuw.exto.nl

Marijke vd Maarel

Marijke van der Maarel (1936) maakt weefwerken die geïnspireerd zijn op landschappen uit de noordelijke provincies en de Waddeneilanden. Ze woonde lang in Zweden waar ze een weefopleiding volgde. In 2000 keerde zij met haar man terug naar Nederland waar zij zich in Noordwolde vestigden. Daar werd het contact met Noord-Nederland nog sterk uitgebreid. Hier ontstond het idee om het unieke karakter van dit landschap in weefwerken tot uitdrukking te brengen. Zowel de weiden en akkers als het halfnatuurlijke landschap en de natuurgebieden zijn voor Marijke een bron van inspiratie.

Het gebruikte materiaal van de weefwerken is katoen, wol en zijde, alsmede repen (gebruikte) textiel. Kleinere landschapselementen worden op het weefwerk geborduurd. Mede ter bescherming van de weefwerken zijn deze ingelijst en met glas afgedekt. De lijsten zijn ontworpen en uitgevoerd door Hans Uylenburg. Zoals het landschap een samenspel is van lijnen en kleuren, zo zijn de geweven landschappen voor Marijke een samenspel van concrete vlakken en abstracte contouren.

www.vandermaarelarteco.nl

Alie Popkema

Leidraad in het werk van Alie Popkema is: ontdekken, verdiepen en verbeelden (beleven, voelen en vormen). Bij het werken in steen heeft zij voorkeur voor albast (om het licht) maar ook werkt zij in serpentijn en verschillende soorten speksteen. Vrij werk is altijd verweven met de natuur en het dagelijks leven als inspiratie. Dat in combinatie met het materiaal waarin zij werkt.

Naast het werken in steen maak Alie ook werken van verschillende materialen. Zij schildert in gemengde technieken met als uitgangspunt weer het beleven, voelen en vormen. Zo vind men op haar schilderijen veelal kleine voorwerpjes terug die zij gevonden heeft (waar een beleving aan vast klijft). Met een grote voorkeur voor oude materialen, roest en oud hout.

Naast haar vrije werk oefent Alie Popkema haar beroep uit als – beroepskunstenaar in de klas -.

Zij ontwikkelt en geeft kunstprojecten in het primair onderwijs met af en toe een uitstapje naar het voorgezet onderwijs. Ook geeft zij workshops en individuele begeleiding.

www.keunst.com

Baukje Scheppink

Letters hebben niet alleen betekenis, maar het zijn ook abstracte vormen. Baukje Scheppink is als kunstenaar geboeid door de vorm van die abstracte tekens die vorm en betekenis hebben. Ze maakt kalligrafische bladen en kunstenaarsboeken als vrij werk, zoals dat hier getoond wordt. Zij werkt ook in opdracht. Baukje is opgeleid als traditioneel kalligraaf in een tijd dat de traditionele werkzaamheden van een kalligraaf – oorkonden en diploma’s schrijven – meer en meer werden overgenomen door computers. Dat is als een voordeel en een vrijheid, want nu kalligrafie niet langer functioneel ‘netjes’ en gericht op communicatie moet zijn, kan de moderne kalligraaf zich helemaal laten leiden door de vorm. Zo kan zij de traditie loslaten om een nieuwe vorm met letters te vinden. Kennis van traditie is daarbij essentieel, want hoe kun je een traditie loslaten die je niet hebt?

www.hayebijlstra.nl/baukje.html

Jan Slot

Hoewel zijn creatieve inspiratie altijd aanwezig is geweest, heeft Jan Slot zich pas na zijn vijftigste toegelegd op het tekenen en het leren van verschillende beeldhouw-technieken. Zowel in brons, steen en later ook in keramiek . Hiervoor heeft hij cursussen, workshops en lessen van verschillende docenten gevolgd, ook in het bronsgieten. “Techniek en vaardigheid kun je leren, kijk op kunst moet je zelf ontwikkelen. Zo heb ik de kunstwereld stukje bij beetje naar mij toegehaald”, zegt Jan Slot.

www.slotinbeeld.nl

Marjan Smit

Vanaf 2003 heeft Marjan Smit een gloednieuw ambacht geleerd: glas gieten. Zij is een van de weinige, echte sand-casters in Nederland. Het heeft een poosje geduurd maar zij is er in geslaagd om haar beeldtaal van haar etsen te vertalen naar het massieve glas. Er is letterlijk en dimensie bijgekomen maar de vitaliteit, de kleuren, de inspiratiebronnen zijn hetzelfde gebleven.

Marjan Smit vindt inspiratie in kastelen, torens, burchten maar ook in oude industriegebieden, kranen, schepen, silo’s, transportbanden. In sommige objecten zie je een suggestie van een dieselmotor, maar ook een spelend mannetje met een ballon of een onmogelijk autootje. Hoe langer je kijkt hoe meer je ziet. Hoe beter je Marjan Smit leert kennen hoe meer je haar bewondert.

www.marjansmit.nl

Huib Swets

Huib Swets (1942) studeerde architectuur aan de Technische Universiteit te Delft. Na zijn afstuderen in 1969 werkte hij vele jaren als ontwerper van woningbouwprojecten, collectief met anderen, zowel als zelfstandig architect. Na zijn pensionering ontwikkelde hij zich als meer vrij opererend schilder en tekenaar. Hij nam lessen bij enkele figuratief werkende kunstenaars, veelal opgeleid in Groningen aan de Academie Minerva (Frâns Faber, graficus en Jannes Kleiker, kunstschilder).
Veel bewondering heeft de kunstenaar voor de Noord-Nederlandse schilders Douwe Elias en Pieter Pander. In het buitenland geldt dit voor Andrew Wyeth (aquarel en eitempera) en de Scandinavische schilders uit de school van Skagen in Noord-Denemarken: Ancher, P.S. Krøyer en het palet van de Zweedse schilder Anders Zorn.

www.huibswets.net

Marijke Traast

Ik vind mijn inspiratie in een koppeling van het verleden met het heden. De terugkerende gang der dingen. Het antwoord van de natuur op menselijke handelingen. De huid van mijn objecten en het spel van licht, kleur en emotie te houden tegen de dubbele betekenislagen in mijn werk. Een projectmatige aanpak van werken vind ik plezierig: het mij gaan verdiepen in het onderwerp en hierdoor mijn creativiteit laten prikkelen. De kunstvakopleiding heb ik genoten aan de AKI (1967 interieur en meubelontwerpen), de HKU (1998)kunstgeschiedenis, tekenen eerste- graads, en Hogeschool Windesheim (1996), cultuurgeschiedenis en educatie. Ik exposeer in binnen en buitenland (1977 – heden).

www.emelatelier.nl

Irene Veltman

Irene Veltman (1991) deed de opleiding Autonome Beeldende Kunst aan Academie Minerva, Groningen, en studeerde af richting schilderen. Hierna volgde ze een cursus aan de Florence Academy of Art.

www.ireneveltman.com