Deelnemers Herfst Expositie 2014

van 24 oktober t/m 14 december 2014

Hassan Aboud Ali

Hassan Aboud Ali werd in 1956 in Irak geboren en studeerde af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Bagdad. Vanaf 1980 gaf hij les aan de grafische afdeling van de HvK in zijn geboorteland. Sinds een groot aantal jaren leeft en werkt Hassan Aboud zowel in Nederland als in het buitenland. In zijn schilderijen staat de innerlijke dialoog tussen hem en zijn omgeving centraal. Felle kleuraccenten en symbolische tekens zijn half verscholen onder het oppervlak. Steeds vaker komen zij tussen de grote duistere vlakken door, alsof ze te sterk zijn zich te laten wegstoppen. Met name de laatste jaren is het werk van Hassan Aboud kleurrijker geworden, alsof min of meer het donker steeds meer plaats maakt voor het licht. Het werk van Hassan Aboud Ali is op vele plaatsen in de wereld te zien, met zijn werk won hij meerdere prijzen.

www.hassanaboud.com

Jeltje Baas

Jeltje Baas (Drachten 1944) schildert portretten, landschappen en koeien zonder veel detaillering, maar pakt hiermee de voor haar essentiële betekenis. Zij wil de sfeer en de uitstraling van mensen, landschappen en koeien laten zien. De koeien worden als individuen geportretteerd en zijn voor de eigenaars dan ook altijd duidelijk herkenbaar door het rake treffen van kop, tekening, proporties en houding. Niet alleen in eigen land trekt zij erop uit om portretten, natuur en koeien te schilderen, ook in Nieuw Zeeland heeft zij de, vaak indrukwekkende landschappen beleefd van achter haar schildersezel.Soms gewoon aan de kant van de weg, soms ook heel eenzaam in de bergen of aan de kusten. Haar werk laat de heftigheid en de grootsheid van die landschappen zien in snelle, rake penseelstreken: een spel van vlakken met de sfeer van die plek en dat moment. De koeien zijn de laatste jaren prominenter aanwezig in haar landschappen en worden nu vaak beeldvullend geschilderd. Ook schildert zij koeien op vliegers, ook op deze expositie te zien. Jeltje Baas ontving haar opleiding aan de Academie Minerva te Groningen.

www.jeltjebaas.nl

Ad van Bergen

Ad van Bergen zoekt in haar werk naar betekenissen van verschillende emoties en gebeurtenissen. Relaties tussen mensen en vooral hun invloed op de individuele persoon zijn thema in haar beelden. Ook menselijke details en natuurlijke elementen zoals water en lucht inspireren haar. Op verschillende wijze (beelden, gedichten en schilderingen) en met diverse materialen, o.a. steen, hout en brons, komt haar werk tot stand.

www.kunstinzicht.nl

Jolanda Boef

Jolanda Boef (41) werkt vanuit haar atelier aan huis onder de naam “Boefenkunst”. Zij komt uit een creatieve familie en sinds de jaren 90 is het voor haarzelf serieuze business geworden. Aanvankelijk werkte zij met drukinkt en rollers en experimenteerde zij met andere materialen. De laatste jaren draait het nu meer om de recycle-fashion. Jolanda Boef maakt sieraden, sjaals en accessoires uit binnenbanden. Niet alleen fietsbanden, zij gebruikt elk formaat tot aan een tractorband aan toe. “Ik zou met rubber op een rol kunnen werken maar dit is toch veel interessanter. Dit rubber is rubber met geschiedenis, zij komt uit China, Zweden, Japan, Nederland….! Elke band is anders en mede daardoor is elk ontwerp uniek. Dit zijn sieraden met een verhaal. Welke vrachtwagenchauffeur zou bedenken dat zijn band als sieraad om de hals hangt van een vrouw – inclusief de plakkers van toen hij hem lek reed. Elke band heeft letterlijk een lange weg afgelegd voordat het een sieraad werd. Ik weet vooraf niet hoe het eindresultaat van mijn knipwerk gaat worden. Het ligt eraan waar de zwakke plekken/gaten zitten, daar moet ik namelijk omheen werken”.

Sinds kort werkt Jolanda Boef ook met de binnenbal van de voetbal, daar maakt zij hoofdsieraden van: op facebook omgedoopt tot “Mutshaves”. De sieraden van Jolanda Boef worden gedragen door mensen van alle leeftijden: mensen die een beetje ‘apart’ durven te zijn. Haar boefenkunst is stoer, gedurfd, krachtig, sierlijk en uniek.

 

www.boefenkunst.nl

Geertje de Boer

Geertje de Boer verkent de mogelijkheden van verfijnde textiele stoffen die zij laat vervilten met zuivere wol.
De aldus verkregen unieke viltstoffen zijn de basis van haar softreliefs een zuiver plastisch gebeuren waarbij de structuren de uitdrukking zijn van een emotie van evenwicht en harmonie.

www.beertjeg.nl

Hannie Bushoff

Van kinds af aan is Hannie Bushoff een buitenkind. Zij was acht, toen zij haar natuurclubje oprichtte, om wekelijks mee de bossen in te trekken. Hannie groeide op in een omgeving waar de natuur heel vanzelfsprekend om haar heen was. Wat zij daar allemaal vond, vormde een rijke bron waar zij volop uit putte bij het spelen en dingen maken. Veel later, tijdens haar opleiding Creatieve Therapie Tuin (1989), opende haar oog zich voor een andere rijkdom der natuur: een enorme variatie aan vormen. Dat inspireerde haar mede tot haar bijzondere eigen vormgeving.”In mijn ontdekkingstocht ben ik steeds meer gaan weglaten, ik wil doordringen tot wat voor mij de essentie is. In mijn werk zoek ik antwoorden op vragen als: wat vraagt de vorm, zoals die zich aandient van mij en wat voeg ik toe om deze maximaal te laten spreken?”

Op strandwandelingen valt Hannie’s oog op stokken, afgesleten, uitgebeten, en afgerond door zon, zout en wind. In de bossen ziet zij zijtakken van oude eiken, verhard door de jaren, afgesleten en verweerd door weer en wind. Stokken en takken: vogels in wording. “Steeds opnieuw word ik uitgedaagd dit dode hout tot leven te wekken. Vogels, hun variatie in houding, beweging, vorm en kleur is eindeloos, ik krijg er nooit genoeg van. Geen stok gelijk, maakt elke vogel zeldzaam in zijn soort, én maakt dat die bron nooit uitgeput raakt. Vogels, ook wel “hemelse boodschappers” genoemd, zitten van oudsher vol symboliek en mysteries”. Hannie Bushoff is autodidact en werkt vanuit haar atelier aan huis. Sinds 2006 exposeert Hannie in galerieën en andere minder gangbare plekken (o.a. restaurants; boekhandels).

www.stokkenvogels.nl

Peter Hiemstra

Peter Hiemstra is een kunstenaar die beeldverhalen schept. Zijn fantasievolle en kleurrijke beelden zijn geen eenduidige vormen, maar taferelen of gebeurtenissen die het midden houden tussen geestig en bizar, integer en kwetsbaar. De wereld van Peter Hiemstra beantwoordt aan eigen wetten, waarden en waarheden. De keramische of bronzen figuren die hij maakt lijken op beren, hazen en honden en ogen grappig. Ze staan rechtop of hangen, dragen kleurige kleding en verzamelen attributen om zich heen waardoor de grens tussen mens en dier vervaagt. 
Bij een tweede aanblik blijken de dieren niet meer zo schattig als gedacht. Een grimmige onderlaag wordt zichtbaar. Imiteren deze dieren de mens? Of zijn het mensen die zich gedragen als beesten? Peter Hiemstra zet op deze manier niet alleen vraagtekens bij ons gedrag, onze visie op de wereld en onze overtuigingen, maar steekt er ook de draak mee.

www.peterhiemstra.eu

Mirjam Kersthol

Mirjam-Kerstholt

Mirjam Kerstholt laat in deze expositie werk zien wat zij in het voorjaar van 2013 in Jingdezhen, de porseleinstad van China, heeft gemaakt. Zij is dit jaar in maart voor een tweede werksessie naar China geweest. Wat haar vooral in China inspireerde waren de verschillen onder de bevolking, de vervuiling van de lucht en omgeving waar ik werkzaam was. Maar ook daarnaast de prachtige kinderen!
“Het materiaal dat ik gebruik is mede bepalend voor het karakter en de uitstraling van mijn werk.
Wat ik zie met mijn ogen en voel met mijn hart verwoord ik met mijn handen”, zegt Mirjam over haar werk.

www.mirjamkerstholt.nl

Hilda Klaassen

Hilda-Klaassen

Hilda Klaassen is beeldend kunstenaar en een z.g.n. beroepskunstenaar in de klas = Bik. Zij wordt met name geïnspireerd door de natuur. Dat wat zij ziet zoals groei in de natuur in het voorjaar en verval in de herfst. En dat wat zij niet ziet maar ervaart, zoals beweging door wind, de kwetsbaarheid door de elementen. Met een relatie naar de binnenwereld van de mens die ook kwetsbaar en sterk kan zijn. Dromen, herinneringen, verlangens en lijnenspel, ritme en groei geven Hilda Klaassen de inspiratie voor haar werk. “Ik schilder, teken en maak objecten en installaties met papier en ik hergebruik kringloop goederen zowel in mijn autonome werk als in de (kinder)kunstprojecten”.

www.hildaklaassen.nl

Rita Siemons

Rita Siemons volgt al meer dan 20 jaar cursussen edelsmeden op het ICO in Assen. Ook maakt zij sieraden thuis. “Het maken van sieraden uit edelmetalen heeft mij altijd gefascineerd. Ik werk graag met zilver en goud. Daarnaast gebruik ik ook wel perspex in combinatie met zilver”. Het ontwerp wat Rita Siemons maakt is van grote betekenis, want haar sieraden moeten een zekere kracht uitstralen. Zij probeert door haar bijzondere ontwerpen tot unieke sieraden te komen welke ook draagbaar zijn. Al haar sieraden zijn handgemaakt. Rita Siemons is 5 jaar lid geweest van de Galerie Huis Ter Heide. Naast sieraden maakt zij ook abstracte schilderijen met acryl.

http://dubbelkoek.nl/Homepage Henk/MP4/nieuw2/rita/kettingen/HTML/index.html

Lia Versteeg

Lia Versteege is tot 2010 eigenaar geweest van Beeldentuin De Ulen in Tijnje. Zij heeft haar opleiding gedaan aan de Vrije Akademie in Den Haag en beeldhouwlessen gevolgd o.a. bij Karel Gomez. Vanaf 1978 heeft Lia Versteege met haar werk geëxposeerd in galeries in Nederland, Japan, Zwitserland en België. Haar beeldhouwwerk is aangekocht door de Gemeente Bloemendaal, Provincie Noord Holland en diverse bedrijven en zorginstellingen.

www.liaversteege.nl

Wim de Vries

Wim de Vries (1950) begon al op jonge leeftijd met het ontdekken van zijn omgeving, destijds Nieuwer-Amstel tegenwoordig Amstelveen. Met een simpele Click 1 snapshot camera van Agfa en een negatief van 6×6 cm! Later werd deze Click I vervangen door een analoge spiegelreflexcamera van Canon (AE 1). Na een cursus fotografie in 2003 is Wim de Vries 8 jaar deelnemend lid geweest van de Fotoclub De Ronde Venen. Zijn analoge AE I verving hij in die tijd door zijn eerste digitale reflexcamera, de EOS 300D van Canon. Deze camera is ondertussen vervangen in 2011 door een digitale reflexcamera de EOS 5D mark II met verschillende lenzen. Wim heeft in de loop van de tijd meerdere workshops gevolgd bij verschillende professionele fotografen.“Door de passie voor het reizen door de wereld van mijn vrouw Atie en mij, is de fotografie een steeds grotere rol gaan spelen. Het op reis gaan betekent niet alleen genieten van de mooie omgeving, maar ook kennis maken met zeer uiteenlopende culturen. Het contact maken met de lokale bevolking, zien hoe de mensen wonen en werken in totaal andere omstandigheden dan in onze westerse wereld, het blijft fascinerend. In de portretten probeer ik door middel van oogcontact, een vriendelijke lach en indien mogelijk een praatje te zorgen voor een ontspannen sfeer. Vaak is dat af te zien aan de foto’s. Foto’s van mensen brengen voor mij een bestemming tot leven en zij vormen vaak voor ons beiden de mooiste herinneringen aan onze reizen”.

http://mckinleyimages.com/guestintro2012-05-wim-de-vries.html

Aly van der Wal

Met verwondering en respect kijk Aly van der Wal naar het landschap. De ongereptheid van het wad. De wisselwerking tussen land, water en lucht en dan met name het licht dat de grote tovenaar is. Het is voor haar een intieme benadering van dit gebied. Het landschap wordt door haar niet ingekaderd, de voorstelling loopt door. “In mijn vorige studie, Academie Minerva, zette ik het landschap om in grafiek, in de vorm van acrylaat-diepdrukken. Nu gebruik ik zelfgemaakte eitempera, wat voor mij ook een heel nieuwe ervaring is om mee te werken. Als de druk te hoog wordt, soms even, rijd ik enkele kilometers door de uitgestrekte polders die mij scheiden van de zeedijk, om daarachter op het wad de stilte en ruimte te vinden die voor mij heel rustgevend werkt. De impressies die ik dan op doe zullen ergens in de tijd omgezet worden in beeld”, aldus Aly van der Wal.

www.alyvanderwal.nl

Wilma Wassing

Wilma Wassing is autodidact en maakt beelden. Inspiratie haalt zij o.a. uit de natuur. Verwondering voor alles wat groeit en bloeit heeft zij van huis uit meegekregen. Dieren zijn een terugkerend thema met een voorliefde voor paarden en stieren. De kracht, elegantie, moed en trouw die Wilma bij deze dieren ziet, probeert zij te vangen in klei en was. Daarvoor is het juist niet noodzakelijk om het complete dierenlijf te vormen. Bewust laat zij delen weg om zo meer spanning in het beeld te vangen. “Naast deze overwegend figuratief geboetseerde dieren is het voor mij een uitdaging om diverse materialen en technieken te combineren in een beeld. Vaak is een bijzonder gevormd stuk hout de aanleiding voor een nieuw idee en ga ik op zoek naar materialen die er goed bij passen, die elkaar versterken en een eenheid vormen. Het is een tijdrovend proces van combinaties uitproberen, zoeken, kijken, onderdelen maken, passen, meten en bewerken”. Vanaf september 2013 heeft Wilma Wassing in het Drentse dorpje Bunne de beschikking over een ruim atelier en dat geeft energie en inspireert. Materialen kunnen uitstallen en er een paar dagen of weken omheen kunnen lopen, er van alle kanten naar kunnen kijken, ervaart Wilma Wassing als heel bijzonder. “En dan soms ineens dan is het er; het plan voor een beeld”, aldus Wilma Wassing.

www.wilmawassing.nl

Robert van Westendorp

Na de middelbare school heeft Robert van Westendorp (1951) drie jaar de opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten gevolgd. Een lange tijd (van ‘72 t/m ’95) leidde hij als kunstenaar een meer “verborgen” leven. Intensief werk in een instelling voor jongeren met ontwikkelingsstoornissen vroegen die periode veel aandacht en energie. Wel is Robert van Westendorp altijd blijven tekenen en schilderen, wat regelmatig tot opdrachten en tentoonstellingen leidde. Vanaf 1996 legt hij zich fulltime toe op de (schilder) kunst. Medio 2000 studeerde Robert van Westendorp af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

www.robertvanwestendorp.nl