Deelnemers Herfst Expositie 

NATUURLIJK

Stroomopwaarts

7 oktober – 27 november 2022

 

Christiaan T. Afman

(olieverfschilderijen)

Christiaan T. Afman is in 1970 geboren en opgegroeid in het Groningse Haren. Hij is woonachtig in Groningen. Van 1988 – 1995 volgde hij zijn opleiding aan de ABK Minerva in Groningen waar Christiaan achtereenvolgens afstudeerde als illustrator en eerstegraads docent tekenen en schilderen. Het lesgeven en illustreren bleef er bij, tijdens de laatste opleiding verschoof de interesse naar het schilderen met de nadruk op landschappen interieurs en stadsgezichten. De ontdekking van het fenomeen ‘Urban sketching’ wakkerde een hernieuwde interesse aan voor het tekenen naar de waarneming op locatie, wat het schilderen ook weer op een positieve manier voedt. De talloze inkttekeningen die Christiaan T. Afman ter plekke maakt zijn niet zelden aanleiding voor zijn sfeervolle stadsgezichten in acrylverf. De landschappen die hij ‘en plein air’ maakt zijn gemaakt met olieverf, waarbij de essentie van het landschap wordt gevangen in rake, snelle toetsen.

www.christiaanafman.nl

 

Riëtte Ballast

(keramische objecten)

Riëtte Ballast (1975) heeft sinds 2016 het schildersdoek ingeruild voor klei. Nadat ze de Nederlandse Keramiekopleiding (NKO) te Gouda afgerond heeft, is haar zoektocht begonnen naar een eigen unieke vormtaal met onconventionele technieken binnen keramiek. Op dit moment verdiept ze zich in de Saggar-stooktechniek, waardoor het werk op een natuurlijke manier gekleurd wordt en een verweerd uiterlijk krijgt. Dit past goed bij de zwarte klei die in veel van haar werken gebruikt wordt. Vormen zijn vaak geïnspireerd op de natuur. De vormen van haar werk ontstaan door te kijken naar planten, bloemen en bladeren, het liefst in een vervallen stadium. In de objecten die zo gevormd worden zit vaak een contrast, bijvoorbeeld de ruwe buitenkant van een schaal tegenover de glad afgewerkte binnenkant. Dit gladde oppervlak leent zich goed voor tekeningen en schilderingen, waardoor haar passie voor tekenen gecombineerd kan worden met keramiek. Een veel toegepaste techniek is graffito, het wegkrassen van dun aangebrachte witte klei, waardoor de onderliggende zwarte klei in een tekening van donkere lijnen tevoorschijn komt.

www.atelierballast.nl

 

Harm Bron

(sieraden)

Harm Bron heeft zijn opleiding Goud en Zilversmid gedaan aan de vakschool in Schoonhoven. Hij werkt en woont nu ruim 30 jaar in Heerenveen. Het combineren van verschillende materialen blijft Harm Bron erg interessant vinden door de verschillende structuren, kleuren, mat en hoogglans ontstaan spannende contrasten. Zoals bij de sieraden van hoogglans zilver met mat roest en vast staal (rvs) die in de vitrine bij deze expositie te zien zijn. Ook zilver in combinatie met titanium vindt Harm erg spannend. Met name de mooie kleuren die hij d.m.v. verhitting op het titanium aanbrengt, spreken tot de verbeelding. Natuur, vormen, klanken, kleuren, zijn een eindeloze bron van inspiratie. ‘Ik zoek mijn inspiratie met name ook in de natuur. Ik word er altijd door geraakt, hoe dingen kunnen groeien, van een klein zaadje tot een exotische bloem, van een ei tot een kleurrijke vogel of van samengeperste atomen tot schitterende edelstenen. Alles in de natuur is in beweging, het vloeit van de ene vorm over in de andere. Deze dingen raken mij en ik probeer deze gevoelens in mijn werk tot uiting te brengen’, zegt Harm daarover. Door de jaren heen is werk van Harm Bron te zien geweest op verschillende kunstbeurzen, zoals de Pan Amsterdam, de Art Eindhoven, Sieraad Amsterdam en de Holland Art Fair in Den Haag. In diverse galeries en musea, waaronder Kunstmuseum Den Haag, het Fries museum, het Stedelijk Museum Zutphen was zijn werk eveneens te zien.

www.atelierdebron.com

 

Hennie Dijk Stel

(botanische aquarellen/tekeningen)

Hennie Dijk Stel (1953 Heerenveen) uit Aldwâlde doorliep de lerarenopleiding in Utrecht (’74) en studeerde verder aan o.a de Academie Vredeman de Vries in Leeuwarden, West Dean College in Engeland en de Europese Kunstacademie in Trier (D.). Zij heeft 42 jaar les gegeven aan het middelbaar onderwijs. Vanuit het Friese dorpje Oudwoude laat tuinkunstenares Hennie Dijk Stel de laatste tien jaar zich inspireren door haar tuin. Zij werkt op papier, paneel of doek deze inspiratie uit in diverse technieken, in olie- en acrylverf en inkt. In opdracht maakt Hennie tuinportretten. Botanisch nauwkeurig werk in aquarel en potlood wisselt Hennie Dijk Stel af met grote doeken van plantaardige details of boeketten en tekeningen in houtskool en grafiet. Sinds 2014 is Hennie Dijk Stel docent aan de Kunstacademie Friesland.

www.artuin.nl

 

Marja Dijkstra

(houtskooltekeningen/litho’s)

Marja Dijkstra woont en werkt in Tytsjerk (Opleiding Klassieke Academie 2011- 2017). In 2010 besloot zij om naast haar werk in de sociale verzekeringswereld eindelijk (it’s now or never gevoel) echt werk te gaan maken van haar lang gekoesterde wens …. studeren aan een kunstacademie. Tot die tijd was het gebleven bij diverse cursussen in creativiteitscentra. De filosofie en aanpak van de Klassieke Academie voor Schilderkunst in Groningen sprak Marja Dijkstra in haar behoefte aan kennis en kunde daarin het meest aan. In 2012 werd zij, na een basisjaar, toegelaten tot de vakscholing en na 5 volle jaren, studeerde zij in 2017 met een serie houtskoolwerk af. Voor deze serie werd zij dat jaar de Prix de Norvège toegekend. In 2018 heeft Marja Dijkstra haar baan op kunnen zeggen en sindsdien is zij alleen maar bezig met schilder/teken/grafiekwerk en exposeert zij regelmatig. “Mijn fascinatie ligt bij landschappen of details daaruit (ook stillevens en interieurs zijn landschappen). Werken met een groot contrast tussen donker en licht en nog steeds werk ik graag met houtskool, zoekend naar wat niet zichtbaar is …. het mysterie, een nieuwe identiteit. Want juist in houtskool vind ik die mogelijkheden die ik voor ogen heb om de beladenheid en overgang van licht en duisternis weer te geven. Daarin, in de afwisseling met schilderen met olieverf, het maken van litho’s, komt al mijn werk samen”.

www.marjadijkstra.nl

 

Sjoerdtje Hak

(aquarellen)

De landschappen van Sjoerdtje Hak uit Wijhe hebben meestal te maken met water, rivieren, kust en moerassen: water brengt leven, ook in het landschap. Dit landschap is een essentieel onderdeel van Sjoerdtjes wezen en zij is er van overtuigd dat de grond, het landschap waar iemand geboren is, wezenlijk deel uitmaakt van iemands persoonlijkheid. In de loop der jaren heeft Sjoerdtje Hak getracht dit landschap te interpreteren en uit te diepen tot de essentie, zodat soms alleen een sfeertekening overblijft. Anderzijds worden sommige landschappen meer gedetailleerd weergegeven als het onderwerp zich daar beter voor leent. Buiten maakt Sjoerdtje potloodschetsen, met kleur- en sfeernotities. Op het atelier worden de schetsen uitgewerkt tot aquarellen en olieverfschilderijen. Zij is lid van kunstenaarsvereniging Sint Lucas (Amsterdam) en Het Palet (Zwolle). Het werk van Sjoerdtje Hak is vele malen geëxposeerd in binnen- en buitenland o.a. Singer Museum in Laren, Galerie Wildevuur, Museum Joure, Stedelijk Museum Zwolle en bijvoorbeeld in de Collector’s Gallery in New York. Werk van haar bevindt zich in Museum van Bommel van Dam, in gemeentelijke en provinciale collecties, bij particulieren en bij diverse kunstuitlenen.

www.sjoerdtjehak.nl

 

Jessica van der Hout

(fotografie)

Jessica van der Hout (Amsterdam, 1958) woont sinds 2018 samen met haar man Auke Koopmans op “Klein Werkhoven” in Zandhuizen. Zij is grafisch ontwerper, fotograaf en docent Multimedia. In haar vrije tijd vindt Jessica het heerlijk om ook potlood en papier weer op te pakken. Omdat zij op meerdere vlakken werkzaam wilde zijn, richtte zij in 2015 haar bedrijf Expolage op. Op haar twaalfde maakte Jessica van der Hout haar eerste zwart-wit foto’s met een kleine Olympus Trip. De fotorolletjes werden zelf ontwikkeld en afgedrukt in de donkere kamer (doka) van haar vader. Haar nieuwsgierigheid en voorliefde voor fotografie leidde tot de opleiding Fotografie en (een jaar later) Grafisch ontwerp aan de kunstacademie Breda. Daarna werkte zij als grafisch ontwerper in Amsterdam en als zzp-er vanuit Frankrijk en Utrecht. Jessica heeft inmiddels beroepsmatig meer dan dertig jaar ervaring als ‘beeldbedenker en  maker’. Zij heeft geen plannen om te stoppen; de behoefte aan creëren, iets nieuws bedenken, zal altijd blijven. Sinds Jessica in Zandhuizen woont is zij gefascineerd door alles wat groeit en bloeit, in de tuin en in haar naaste omgeving (Stellingwerf), waar zij probeert de niet alledaagse momenten vast te leggen en daaraan betekenis te geven. Bij de foto’s die zij exposeert in deze tentoonstelling staat in twee talen een titel, een korte zin of klein verhaal. Naast het Nederlands staan de teksten in het Stellingwerfs (vertaling Johan Veenstra).

www.expolage.nl

 

Anja Knoopers

(houtsneden/schilderijen)

Een lichaam in beweging heeft voor Anja Knoopers uit Groningen altijd wat fascinerends gehad. Dat zij naast kunstenaar ook fysiotherapeut is, is dan ook niet vreemd. Al v.a. 1982 was zij werkzaam als fysiotherapeut toen Anja startte met de 5 jarige avondopleiding op Minerva te Groningen. Deze rondde zij in 2007 af. Anja Knoopers laat zich inspireren door beweging in een alledaagse context zoals lopen, fietsen, dansen, springen etc. van mens of dier in bepaalde situaties. In de afgelopen 2 jaar waarin zij vanwege corona veel gewandeld heeft in haar vrije tijd door de bossen, heeft Anja veel werk met als onderwerp ‘de natuur’ in acrylschilderijen vastgelegd. Het heeft geresulteerd in een mooie serie waarbij de natuur centraal staat en de rust duidelijk regeert. Daarnaast maakt Anja houtsneden met gemengde techniek. Zij worden op een etspers gedrukt en tot slot bewerkt met inkt/acryl tekeningen. Anja Knoopers heeft zich in 2007 aangesloten bij de groep Artcetera, een 6-tal enthousiaste kunstenaars die regelmatig met elkaar exposeren. Daarnaast is zij lid van Holt de Noordelijke Hoogdrukkers. Een groep van 22 Hoogdrukkunstenaars, die tevens regelmatig hoogdrukprenten exposeren.

www.anjaknoopers.nl

 

Henk de Lange

(beelden van turf/hout)

Tijdens een verblijf in Ierland in 2010 herontdekte Henk de Lange uit Gytskerk turf als materiaal om mee te werken. Het is makkelijk te bewerken en ook bekend bij hem door zijn roots in de veengebieden van Z.O. Drenthe. Sindsdien is Henk beelden gaan maken van turf naast zijn andere werk. Dat bestaat uit tekeningen en installaties, veelal op een bepaalde locatie geïnspireerd. De locatie en eventueel een thema is dan leidend voor het materiaal wat Henk de Lange op dat moment kiest. Recent heeft hij bijvoorbeeld voor het plastic festival op Ameland een installatie gemaakt van lege bierblikken. Incidenteel werkt Henk de Lange ook samen met  theaterproducties en community projecten. Zijn opleiding heeft hij gevolgd op de AKI Kunstakademie in Enschede, richting mixed media waar hij zijn veelzijdigheid kwijt kon door niet voor een bepaald vakgebied te hoeven kiezen maar voor combinaties.

www.henkdelange.com

 

Magna Postma

(schilderijen/tekeningen)

Na haar afstuderen aan de Klassieke Academie voor schilderkunst is Magna Postma (1965) vrijwel direct stillevens gaan schilderen met stoffen in de hoofdrol. Stof is er in allerlei kleuren en in allerlei texturen, en het is een uitdaging om die stofuitdrukking in olieverf op doek of paneel te schilderen. Verschillende stoffen legt Magna daarvoor op een stapel of gedrapeerd over een stoel. Binnen dit stilleven zoekt zij altijd naar sfeer en harmonie door te spelen met licht en donker. “Sinds kort bedruk ik zelf stoffen zoals zijde, linnen en katoen met bladeren en bloemen uit eigen tuin. Dat wordt botanisch printen of ecoprinten genoemd. De bedrukte stoffen gebruik ik weer in mijn stillevens. In deze expositie laat ik naast mijn schilderwerk ook een aantal van die zelfbedrukte stoffen zien”. Magna Postma woont en werkt in Veelerveen.

www.magnapostma.nl

 

Mariet Rankenberg

(textiel/mixed media)

Mariet Rankenberg uit Steenwijk heeft in haar textiel- en mixed mediawerk een voorkeur voor het zoeken naar andere mogelijkheden van materialen en technieken. Ook het textielmatig verwerken van niet textiele materialen – en omgekeerd, het niet textielmatig verwerken van textiele materialen – vormen een grote uitdaging evenals het combineren van oude (handwerk)technieken met nieuwe. Bij haar mixed mediawerk speelt het hergebruiken van oud en al dan niet versleten materiaal een belangrijke rol. Een vaak terugkerend thema is ‘ontmoeting’. Naast de natuur en de elementen levert de wereld van dromen en bedenksels schatten aan inspiratie op. “Textiel is een manier om gevoel, emotie, droom en fantasie bij elkaar te laten komen. Het is daarna aan de kijker om het ontstane beeld op eigen manier te interpreteren: ieder bedenke een eigen uniek verhaal”, aldus Mariet Rankenberg.

www.steekplus.nl

 

Annemieke Spierenburg

(aquarellen)

Annemieke Spierenburg is geboren in een kunstenaarsgezin (Haarlem 1946). Van 1968 tot 1971 heeft zij de Opleiding cultuurpedagogiek (U.v.A.) gedaan. Sinds 1982 woont en werkt zij in Westerwolde (provincie Groningen). Annemieke schildert voornamelijk aquarellen, maar werkt ook in de olieverf, acryl en krijttechniek. De thema’s waar zij zich mee bezighoudt zijn divers, variëren van (industrieel) landschap tot portretten. Doorlopende lijn in haar werk is een verstilde verbeelding tot stand te brengen van deze thema’s, de balans en tegelijkertijd de spanning te zoeken tussen vitaliteit en vergankelijkheid. Deze benaderingswijze is met name van toepassing op de serie “blad”, waarvan een aantal werken op deze tentoonstelling te zien zijn. Het fragiele van een enkel verdord blad én de potentie ervan heeft Annemieke Spierenburg getracht in haar werk vorm te geven. Zij werkt ook regelmatig in opdracht. Tentoonstellingen waar zij aan deelnam bevonden zich in o.a. Amsterdam, Haarlem, Groningen, Leiden, Rotterdam, Vlaardingen, Leeuwarden en Alkmaar. Annemieke heeft daarnaast ook in het buitenland geëxposeerd o.a. in Antwerpen, Liliënthal (D.) en Andrésy (Fr.), daar was zij de winnaar van de Publieksprijs. Haar werk is opgenomen in collecties van o.a. Hoogovens Velsen, Gasunie, Pattje Shipyards, Gemeente Archief Amsterdam en het CBK Groningen.

www.annemiekespierenburg.nl

 

Maria Visser

(acrylschilderijen)

Maria Visser werd geboren en groeide op in Haarlem. Zij maakte al vroeg kennis met beeldende kunst omdat een oom en een nicht die ook in deze stad woonden professionele kunstenaars waren. Als kind hielp Maria al mee met het inrichten van exposities. Na de middelbare school ging Maria Visser studeren aan de Rietveld Academie in Amsterdam die toen nog Kunstnijverheidsschool heette. Na het eerste jaar trouwde zij en ging reizen. Zij woonde in Israël en in de V.S. Weer terug in Nederland kwam Maria in Groningen terecht en werkte zij als docent Tekenen, Engels en Nederlands als tweede taal. Maria volgde de deeltijdopleiding aan Academie Minerva en vormt samen met vijf vrouwen die net als zij in 2007 afgestudeerd zijn, het kunstenaarscollectief Artcetera. Waren het eerst vooral portretten van mensen die zij maakte, tegenwoordig speelt het landschap een steeds belangrijker rol in haar werk. Maria Visser woont en werkt in Groningen.

www.mariavisser.nl

 

Josée Wissink

(beelden/assemblages)

Josée Wissink (1950) werkte vanaf eind jaren ‘90 als kunstzinnig therapeut en volgde een tweejarige beeldhouwopleiding aan het Beeldhouwcentrum in Koudum. Daar was het de Friese kunstenaar en docent Hanshan Roebers die haar op het spoor zette van de assemblages waarvan er een aantal in deze tentoonstelling te zien zijn. De beelden van Josée Wissink zijn opgebouwd uit onderdelen die elk hun eigen geschiedenis hebben. Vaak zijn ze gebroken, verroest, gebutst, kromgetrokken of vertrapt. Maar meestal hebben zij, ondanks hun deplorabele staat nog iets te vertellen. Over hun gloriedagen; over de tijd dat ze nuttig waren, betekenis hadden. Sporen van betere tijden. Wanneer dat het geval is, worden zij door Josée opgeraapt, uit een container gevist of uit een oude werkplaats meegenomen en krijgen zij een plek in één van de vele bakken met lotgenoten in haar atelier. Josée Wissink heeft een voorkeur voor hout, steen en metalen. Materialen die niet al te ver verwijderd zijn van hun oorsprong. In haar werkruimte hebben zij liggen wachten tot zij een plek kregen in één van de assemblages in deze tentoonstelling. Soms monumentaal, soms humoristisch, vaak raadselachtig. Josée vergelijkt het proces met mediteren; een staat van zijn creëren waarin dingen op hun plaats vallen en je ook als maker verrast wordt.

www.josee-wissink-beelden.nl