Deelnemers Lente Expositie

8 maart t/m 28 april

VRIJ SPEL

 

Patty Aalbersberg

(schilderijen)

Tijdens haar opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag, begin jaren 80, werd Patty Aalbersberg enorm gefascineerd door de schoonheid van het menselijk lichaam. Vanzelfsprekend waren model tekenen en schilderen haar favoriete vakken. “Naast het schilderen van portretten en figuren ben ik sinds enige tijd bezig met een serie schilderijen waarin het menselijk naakt een grote rol speelt. Het gebruik van reliëf door verschillende materialen, in samenspel met aardse tinten resulteert in een serie verrassende schilderijen. Het abstracte en figuratieve ontmoeten elkaar en geven mijn werk een dynamiek die bepalend is voor het sfeerbeeld: prachtig, sensueel, kwetsbaar maar toch sterk, volop in beweging of juist heel verstild en sereen”. Patty woont en werkt in Hoogeveen en sinds 2016 geeft zij les in haar atelier.

www.patty-art.nl

 

Ilse Brul

(schilderijen)

De schilderijen van Ilse Brul (1972) tonen een speels samenspel van licht, kleur en beweging meestal geschilderd in olieverf of met het door haar geliefde ei-tempera. Met name in de Alpen, het Waddengebied en in specifieke water en duingebieden komt de inspiratie haar toe. Al wandelend door het landschap ontdekt ze middels voorstudies van foto’s en schetsen, aanleidingen voor nieuwe schilderijen. Losse elementen die ter plekke door haar zijn waargenomen keren terug in eigenzinnige composities. “Al schilderend in het atelier herinner ik mij specifieke en mooie plekken in de natuur. Ook de geluiden van die plek maak ik soms zichtbaar, associatief en invoelend. In het atelier rammel en schud ik het geziene wat los en geef mezelf ruimte om een schilderij vrijelijk op te zetten. Hoewel de titels van de werken vaak verwijzen naar de oorspronkelijke plek is er in het proces een nieuw samenspel ontstaan”. Ilse Brul is opgeleid als 1en 2e graads Docent Tekenen in Nijmegen en de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem en studeerde Vergelijkende Kunstwetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Op dit moment woont en werkt zij in de stad Groningen en denkt graag mee in schilderopdrachten over tuinen en natuur.

www.ilsebrul.com

 

Bart Dertien

(blauwdrukken)

Bart Dertien (1951) is al voor zijn studie biologie aan de RUG in aanraking gekomen met de fotografie. Na afloop van zijn studie, werkzaam als docent en auteur, is hij blijven fotograferen. De laatste vijftien jaren gaat zijn interesse vooral uit naar de “oude technieken” in de fotografie. Het maken van blauwdrukken neemt daarbij een belangrijke plaats in. Cyanotypie is een techniek uit het midden van de achttiende eeuw, nog tot in de vorige eeuw gebruikt door architecten. Het is mogelijk om transparante materialen af te drukken op gevoelig gemaakte dragers (papier, wol, katoen). Objecten die geen (UV) licht doorlaten worden vertaald in een fotogram. De belichte dragers worden “ontwikkeld’ in water waarbij de karakteristieke blauwe kleur (Pruisisch/Berlijns Blauw) ontstaat. De techniek nodigt uit tot experimenteren waarbij ook het omkleuren (onder andere met thee) tot de mogelijkheden behoort.

www.defobie.nl

 

Wout van Doornik

(keramiek)

Wout van Doornik is sinds 15 jaar pottenbakker. Begonnen al hobbyist is hij langzaam maar zeker steeds professioneler gaan werken. Momenteel verkoopt hij zijn werk in een kunstgalerie. Zoals iedere beginnende pottenbakker is hij begonnen met klei: aardewerk en steengoed. Sinds drie jaar na een paar studiereizen naar China, het Mekka van de porseleinindustrie, werkt Wout van Doornik louter nog met porselein. “Ik ben getroffen door de uitzonderlijke schoonheid van het materiaal: hagelwit, ongelofelijk hard en, indien dun genoeg, doorschijnend. Porselein wordt niet gevonden zoals klei, maar samengesteld uit lange tijd alleen bij de Chinezen bekende grondstoffen. Porselein is zeer moeilijk te verwerken. Het neigt tot scheuren en vervormen. Het krimpt zo’n 15%. Vooral het draaien, en zeker van grote vormen, is iedere keer weer een enorme uitdaging. Er kan zoveel misgaan. Een uitdaging die ik iedere keer weer met plezier aanga”, zegt Wout van Doornik.

www.pottenbakken-ossenzijl.nl

 

Jessica van Dijk

(Fine Art Photography)

Jessica van Dijk (1980) heeft lang gezocht naar wat zij echt wilde. Zij wist dat ze iets goed kon, maar dat “iets” was moeilijk te omschrijven. Na een jarenlange zoektocht kwam naar voren dat wat het dichtst bij haar lag, haar grootste kracht bleek, namelijk haar bewustzijn. Jessica ziet, hoort en voelt dingen waar anderen aan voorbij gaan. Zij heeft een scherp observeringsvermogen en kan als de beste analyseren en reflecteren, zowel bij zichzelf als bij anderen. Hierdoor is haar wereld anders, rijk, verbindend en creatief. Jessica kwam in 2017 in aanraking met moderne kunst en vond daarin haar missie. Zij gelooft dat kunst je anders kunt laten kijken en denken waardoor er bewustzijnsvergroting ontstaat, de basis voor (gedrags) verandering. Inmiddels draait haar werk volledig om het vergroten van bewustzijn. Dit doet zij door middel van eigen werk, maar ook in opdracht voor bedrijven. Jessica observeert, vraagt en luistert naar het verhaal achter het bedrijf. Dit resulteert in beeldende kunst welke niet vertelt wát het bedrijf doet, maar waarom. Hierbij wil zij de verbinding leggen tussen kunst en commercie en tegelijkertijd een breed publiek bereiken. Haar werk is continu in ontwikkeling, zij blijft zichzelf uitdagen, zowel qua inhoud als vorm.

www.jessicavandijk.nl

 

Elly van Elp

(Art Embroidery)

 Elly van Elp Bosscha vond haar weg in de borduurtextiel al op jonge leeftijd. Het waren toen vooral functionele textielvormen. Zij week altijd af van de bestaande patronen en zo ontwikkelde Elly haar eigen stijl. Naast het ontwerpen van sieraden van zijde, wol en papier blijft het borduren een belangrijke plaats innemen. Na het volgen van een masterclass bij Textielinstituut Hawar van Dionne Swift (UK) in Oldeberkoop, heeft Elly van Elp haar eigen weg nog meer gevonden in de naaldkunst. De naaimachinenaald is haar penseel, talloze kleuren draden en garens vormen steek voor steek het ontwerp. Bomen, lucht en water hebben haar voorkeur. Enkele ontwerpen van haar zijn onderdeel van een reizende expositie, die op dit moment te zien is in Ballarat (Fiber Art Summer School) in Australië. Elly van Elp exposeerde met haar borduurwerk onder andere in Zweden, Italië en Londen.

 

Koos Fransen

(beelden)

Koos Fransen (1957) is sinds 1982 werkzaam als zelfstandig beeldhouwer/steenhouwer in Gorredijk. Hij is werkzaam in de restauratie sector, maakt kunstzinnige gedenktekens/ beelden en vrij beeldhouwwerk. ln Utrecht heeft Frans de vakopleiding beeldhouwer/steenhouwer gevolgd. Daarna is hij  een aantal jaren werkzaam geweest in Venetië en in Den Bosch, waar hij o.a. aan de Sint Janskathedraal heeft gewerkt. “Mijn stijl van werken laat zien dat ik mij niet met 1 specifieke stijl verbonden voel. Mijn beelden zijn zowel figuratief als non-figuratief van aard. De steensoorten die ik gebruik zijn o.a. hardsteen, marmer en diabas. De aantrekkingskracht van natuursteen ligt in de oorsprong. Steen is een puur, natuurlijk, aards product. Robuust. Het boeit mij dat ik er met mijn handen iets van kan maken. Vaak zoek ik in een ontwerp naar een combinatie van ruw en bewerkt”, aldus Koos Fransen.

www.koosfransen.nl

 

Brenda Hardijk

(beeldende vormgeving)

Ruim 20 jaar creëert Brenda Hardijk met verschillende technieken en met een verscheidenheid aan materialen unieke beelden, objecten en wandobjecten. De spanning van het combineren van technieken en materialen zijn drijfveer in haar veelzijdige beelden en wandobjecten. In haar beelden staat “de vrouw in beweging” centraal, waarbij verrassende tegenstellingen ontstaan. Stoere elegante of kleurrijke soberheid zijn kenmerkende elementen in haar creaties. De ontwerpen bestaan naast keramiek, ook vaak uit een combinatie van materialen, die thematisch terugkeren in haar unieke series of projecten. Dit combineren heeft ook aan de basis gestaan van de onlangs gelanceerde serie keramische schalen met glas. Haar wandobjecten worden gecreëerd met het medium Encaustiek (schildertechniek met pigment en hete bijenwas). “Bij zakelijke of particuliere opdrachten waarbij ik de creatieve vrijheid die de klant mij geeft kan combineren met materiaal-ervaringen, voel ik mij als een vis in het water”.

www.bambeeldend.nl

 

Ahmad Haraji

(schilderijen)

Ahmad Haraji is geboren in Iran en woont sinds 2000 in Nederland. Hij is aan de Academie voor Schone Kunsten in Teheran opgeleid tot grafisch vormgever en illustrator, maar was in die tijd in Iran ook al een bekend schilder. In Nederland heeft hij als aanvulling ook nog de opleiding aan Academie Minerva in Groningen gedaan, waar hij in 2006 afstudeerde. Het spel van licht en schaduw vormt een constante bron van inspiratie in zijn werk. Ahmad maakt eigen werk maar werkt ook in opdracht. Samen met Corry van Hoorn heeft hij de lijstenmakerij Bleeker Lijsten in Groningen.

 

Mieke Hoekstra

(verf/viltobjecten)

Mieke Hoekstra is een veelzijdig beeldend kunstenaar. Zij fotografeert, maakt viltobjecten en werkt met verf in de vorm van schilderen en printtechnieken. De natuur in al haar facetten is voor Mieke een bron van energie, inspiratie en verwondering. Al van jongs af aan heeft natuur een grote aantrekkingskracht op haar. “Vilten is voor mij schilderen en vormgeven met wol. Van zachte losse wolvezels naar een creatie die zich onder invloed van wrijving en water en zeep vormt onder je handen. Een ontdekkingstocht waarin ik met aandacht en geïnspireerd door de natuur steeds meer mijn eigen pad bewandel en nieuwe experimenten aan ga”, zegt zij. De meest recente viltwerken van Mieke krijgen steeds meer de vorm van ruimtelijke objecten. De werken en haar schilderijen kenmerken zich door hun sprekende kleuren, geïnspireerd op de natuur, waarbij water en landschap duidelijke inspiratiebronnen zijn. Daarnaast maakt Mieke Hoekstra kunstwerken met behulp van ecoprint. Dat is een printtechniek die de natuur niet belast omdat er gebruik gemaakt wordt van de kleurstoffen aanwezig in bepaalde bladeren en bloemen en natuurlijke beitsmiddelen. Onlangs zette zij de eerste stappen op het pad van monoprinten.

www.lafreelancealot.frl

 

Corry van Hoorn

(schilderijen)

Corry van Hoorn is geboren in Dronten en is, naast haar werkzaamheden op het familiebedrijf Stal Van Hoorn (www.stalvanhoorn.nl) in Sappemeer, werkzaam als kunstenares. Zij is leerling geweest van de schilder Ahmad Haraji, die ook in deze expositie te zien is. Corrie is gespecialiseerd in het maken van paardenportretten, ook in opdracht. Zij heeft samen met Ahmad Haraji de lijstenmakerij Bleeker Lijsten in Groningen.

 

Janny Klein

(sieraden)

Janny Klein is in 2006 begonnen met zilversmeden, als hobby. Vanaf dat moment is zij ook wekelijks lessen gaan volgen bij ervaren edelsmeden. Daarnaast losse workshops om de werkwijze van andere professionals te zien. Janny wilde graag een tegenwicht voor haar werk waarin vooral haar hoofd het druk had. “Zilversmeden sprak mij aan, omdat het een oud ambacht is, waarin je veel verschillende technieken kunt toepassen. Nog steeds boeit dat mij het meest: wat kun je doen met het zilver, eventueel in combinatie met andere materialen. Naast zilver gebruik ik nu messing, koper, glas, perspex, rubber en een enkele edelsteen. In een aantal jaren heb ik mijn baan afgebouwd en is de nadruk steeds meer komen te liggen op het experimenteren met zilver. Nu is dat een bijna dagelijkse behoefte. Regelmatig doe ik mee aan exposities en maak ik sieraden in opdracht. Het accent ligt op de sieraden. Een enkele keer ook ontwerp en maak ik kleine gebruiks- of siervoorwerpen. Alleen bij opdrachten maak ik vooraf tekeningen. De andere sieraden ontstaan vanuit de vorm van het materiaal, ideeën in mijn hoofd of al doende. Het zijn er meer dan mijn handen kunnen maken”, zo zegt Janny Klein.

 

Jessica Lelieveld

(gemengde technieken)

Jessica Lelieveld (1966) is kunstenaar sinds 2005, Zij heeft de 2-jarige Kunstacademie Meer Dan … gevolgd, de huidige Academie De Werker in Groningen. Zij heeft verschillende keramiekcursussen, workshops en masterclasses gevolgd. Tevens is Jessica creatief begeleidster van mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel bij Praktijk Ilona Molenaar te Norg. Zij exposeerde o.a. bij Kunst aan de Vaart in Assen, Kunst op Nienoord in Leek en Galerie Ogenblik in Leeuwarden. “Inspiratie haal ik uit mijn directe omgeving. Het prachtige en weidse Groninger Land. Ik houd van de ruimte, de verten, de horizon en van het Reitdiep waaraan ik woon. Ik proef hier vrijheid. Naast deze elementen ben ik geboeid door het thema Tijd. Tijd bindt mij… Ritme van dag en nacht, seizoenen, maar ook wérk, afspraken. Vrijheid in gebondenheid wil ik verbeelden in mijn werk, mijn kommen. Ik werk met name met keramiek. Ik mag het graag combineren met andere materialen. Momenteel werk ik aan een serie wandobjecten Keramiek met Vilt”, aldus Jessica Lelieveld.

www.jessicalelieveld.nl

 

Trees Stegeman

(keramische objecten)

Trees Stegeman (1946) laat zich inspireren door allerlei materialen en technieken en wil zich niet tot één ding beperken maar het liefst werkt zij met klei. Het werken met klei is haar passie, het maakt haar blij en geeft haar veel voldoening. Ook de serie sierraden, die hier getoond worden, zijn basic en sommige meer object dan om te dragen.  Allemaal zijn zij rookgestookt en er zijn andere materialen zoals, wol, touw, veertjes e.d. gebruikt.

 

www.treesstegeman.nl

 

René Tweehuysen

(olieverf/tempera)

René Tweehuysen (1957) voltooide zijn opleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) in 1983.In Utrecht ontwikkelde hij zich, na een abstracte periode, tot een figuratief werkend beeldend kunstenaar. Sinds 1999 woont hij aan de Friese waddenkust (oude zeedijk), in het dorpje Oude Bildtzijl. Terugkomende thema’s in het werk van René Tweehuysen zijn portretten, dieren, landschappen, stillevens en alle combinaties hiervan. Zijn werk is te zien geweest in tal van tentoonstellingen in heel Europa en werd eerder tentoongesteld in de jaarlijkse tentoonstelling van de Royal Society of Portrait Painters 2005 in de Mall Galleries en de BP Portrait Award tentoonstelling 2018 in de National Gallery in Londen.

www.renetweehuysen.nl

 

Monique van Velzen

(fotografie)

De tijd staat even stil…    Sinds 2006 is Monique van Velzen cursussen gaan volgen bij FRB Fotografie en werd zij langzamerhand volledig gegrepen door dit medium. Monique is zich steeds blijven ontwikkelen en naast een voorliefde voor landschapsfotografie, een aantal jaren geleden gestart met het fotograferen van Stillevens. Stilleven, het aloude ambacht van componeren met licht en vorm, voornamelijk bekend van de schilderijen van de oude meesters uit voorgaande eeuwen. Het leven staat letterlijk even stil. Een idee ontstaat, de opbouw van het arrangement is denkwerk. Het gaat om eenvoud en rust, er moet samenhang zijn in betekenis van objecten, kleur of vorm. Met een duidelijke voorliefde voor de ongekunstelde schoonheid van alledaagse groente, fruit en bloemen. De uitvoering, de finetuning gaat, wat haar betreft vooral ook over de kunst van het weglaten.

www.moniquevanvelzen.nl

 

Gea Wemer

(mixed media)

 

Gea Wemer (1958) is in 2008 begonnen met schilderen. “Mijn schilderijen zijn vrijwel allemaal van groot formaat, ik hou van groot, ik heb ruimte nodig voor mijn verbeelding. lk schilder abstract maar dat betekent niet dat ik de werkelijkheid uit het oog verlies. Met een uitbundig kleurgebruik vang ik het licht van een herkenbare wereld. Ik word geïnspireerd door oude ruïnes, gewelven, oude geruïneerde deuren maar ook door het Friese landschap. lk heb van tevoren een plan in mijn hoofd. De eerste opzet breng ik aan in forse kleurvlakken met verdikte acrylverf. Daarin meng ik stukjes marmer, diabas en gruís. Door meerdere lagen verf aan te brengen ontstaat er een gelaagdheid. Daarna schrap ik verf weg om andere lagen weer naar boven te halen. Elk schilderij is een langdurig proces van uitproberen, kijken, veranderen en weer afstand nemen.De fantasie van de toeschouwer bepaalt zelf wat hij ziet, een kathedraal… oude gewelven..”.