Deelnemers Najaarsexpositie
In Ander Licht
11 augustus t/m 15 oktober 2023
Roel Alkema
(olieverfschilderijen)
Roel Alkema (1946) is beeldend kunstenaar en woont in Beetsterzwaag (Fr.). Na beëindiging van zijn loopbaan als Neerlandicus aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL) volgde hij de schildersopleiding aan de Klassieke Academie voor beeldende kunst in Groningen. Die rondde hij af in 2013 met het station als thema: een centrum van verbinding, dynamiek, beweging en verstilling, maar ook van architectuur en nostalgie. Andere onderwerpen die hij graag schildert, zijn geliefde plekken in Frankrijk, Italië, de Waddeneilanden en Beetsterzwaag. Bij het schilderen let Roel vooral op lichtval, compositie en sfeer. Roel Alkema exposeerde vanaf 2013 vooral in het Noorden van het land, maar ook in Oldenburg (D).
Gina Bilyam
(keramiek)
Gina Bilyam is geboren in Friesland (1963), woont nu in Haren/Groningen. Het werk van Gina Bilyam komt voort uit een voorliefde voor textiel en keramiek. Zij heeft verschillende textiele technieken proberen om te zetten en/of toe te passen in klei/keramiek. Ook gebruikt zij kruissteekpatronen, kanten kleedjes, breisels en weefsels. Ambachtelijke textiele technieken die Gina ooit heeft geleerd omzetten in een materiaal dat haar fascineert en waar zij sinds een aantal jaren fulltime mee bezig is. Met tegeltjes van keramiek een kruissteekpatroon namaken, kanten kleedjes drukken in klei en vervolgens inwassen met oxides, met rolletjes klei breisels “maken”, enz. De traditionele kanten kleedjes waren de inspiratie voor het vervolg. Er ontstonden patronen die overeenkomsten met Japanse patronen vertonen. En vervolgens zag zij ze overal om haar heen, in straattegels, op deuren, als scheidingswand, in tapijten. Japanse patronen bestaan veelal uit herhaling van eenvoudige vormen. Het zijn geabstraheerde patronen van natuurlijke vormen. Haaienhuid/same komon, vogelveren/yabane, golven/seigaiha, schild van schildpad/kikkou. Gina Bilyam raakte gefascineerd door deze patronen en hoe deze eenvoudige vormen door combinaties prachtige resultaten geven. Zij heeft verschillende Japanse patronen gebruikt in combinatie met het werken met veel verschillende soorten klei. De patronen zijn vaak de inspiratie voor het uiteindelijke beeld. De Japanse patronen worden veel gebruikt op textiel. Zij verwerkt ze op diverse manieren in haar keramiek. Een hedendaagse interpretatie van een eeuwenoud patroon. Nieuw, abstract werk met een verwijzing naar geschiedenis en textiel, als inspiratie. En sinds kort ook in zwarte klei als toegepaste kunst.
Nicole Boerema
(tekenkunst)
Nicole Boerma (1983) woont in Drachten. Samen verbonden… dat is haar drijfveer. Tekenen is een universele taal dat al begon in de oertijd. Het is een van de eerste manieren waarop de mens zijn omgeving of gevoelens vastlegt. Tekenen is een intuïtieve techniek die al van jongs af aan in ons zit. “Ik vermoed dat kleurpotloden daarom mijn favoriete medium zijn. Zodra ik achter mijn tekentafel plaatsneem, maak ik verbinding met mijzelf. Dat is voor mij de basis waar kunst omdraait”, aldus Nicole. De stijl van haar werk is realistisch, om daar dichtbij te komen werkt zij vanuit een referentie foto. Waar het om gaat is dat haar werk niet een verbeelding is van de realiteit, maar een realiteit waar de verbeelding in om gaat. Door de details die zij ziet te analyseren en reconstrueren, gaat Nicole Boerema dieper in op haar onderwerp. Zij werkt niet met schetsen, maar bouwt de kleuren op die zij ziet door vele laagjes kleurpotlood over elkaar te zetten. Elke laag kleur is een reactie op de vorige laag. Daardoor vind er een dialoog plaats tussen haarzelf en haar werk. Hierdoor is zij in staat haar werk naar een hoger niveau te tillen. “In mijn kunst heb ik diverse onderwerpen in beeld gebracht. Maar het zijn portretten die mij blijven inspireren. Mensen en dieren zijn eindeloos fascinerend. Het krijgen van een gelijkenis in een portret is een van de lastigste dingen in de kunst en daarom een grote uitdaging. Die uitdaging ga ik graag aan. Wanneer het onderwerp dat ik teken, naar mij terug begint te kijken, brengt dat een diepere verbinding tot stand. Door zacht kleurgebruik en sfeer, tracht ik ernaar warmte en liefde weer te geven. Ik hoop dat deze positieve energie die mij als kunstenaar beweegt, ook in mijn werk voelbaar is”.
Daniëlle Broekhuizen
(sieraden)
Daniëlle Broekhuizen (1955) is geboren in Zwolle, is opgegroeid in het westen van het land en heeft uiteindelijk gestudeerd in Amsterdam. Vanaf 1979 woonachtig in Wetering (Steenwijkerland). Naast surrealistische schilderijen en papierobjecten, maakt Daniëlle sinds een aantal jaren sieraden van voornamelijk zilverdraad met parels en/of halfedelstenen. Met zilverdraad haakt zij (lijkt op breien) in verschillende technieken en kantklost zij haar sieraden. Geregeld maakt zij sieraden met naaldkant. Het draad wat Daniëlle Broekhuizen gebruikt is 0,2, 0,25 of 0,3 mm dik. In een ring van 1,5 cm breed zit 4 meter draad. Ook maakt zij sieraden met Titanium mesh wire, wat in Italië uitgevonden is. Daniëlle Broekhuizen heeft 18 jaar schilder- en tekenlessen gegeven aan de Volksuniversiteit Steenwijkerland/Meppel/Westerveld, die helaas sinds de Corona niet meer bestaat. Zij geeft schilder- en tekenlessen in haar atelier in Wetering en workshops in sieraden maken.
http://www.daniellebroekhuizen-mazzola.com
Kitty Boon
(video-art)
Kitty Boon is geboren Amsterdammer, maar verhuisde op haar dertiende naar Groningen. In het hoge noorden heeft zij haar liefde ontdekt voor kunst. “Toen ik net naar Groningen was verhuisd kende ik nog weinig mensen en ging ik uit verveling elk weekend naar een museum. Daar ging een wereld voor me open. Ik vond alles wat ik daar binnen zag zo bijzonder, ik was gelijk verliefd. Ik haalde er ontzettend veel plezier en wist vanaf dat moment: dit wil ik ook doen!” Kitty Boon volgde de kunstacademie bij Minerva en deed daarna nog een Master kunsteducatie om uiteindelijk de persoon te worden die zij nu is, namelijk beeldend kunstenaar en theatermaker. In een divers geheel van geënsceneerde foto’s, films en installaties, laat Kitty Boon ons een wereld zien die vervreemdend, mysterieus en poëtisch is. Zij neemt ons mee in haar werk op een sferische reis. Deze reis is soms absurd en soms verwarrend. Alledaagse beelden en persoonlijke ervaringen worden door Kitty Boon gebruikt en gemanipuleerd om nieuwe verhalende werelden te scheppen. Binnen haar theatrale installaties onderzoekt en experimenteert Kitty Boon op een spelende wijze.
Ellen en Ron Bruining
(beelden)
Beeldend kunstenaar Ellen Bruining van Ommen is na een lange ziekteperiode in 2008 als verwerking begonnen met beeldhouwen en al gauw werd het “echte liefde”. Vanaf 2016 heeft zij de sprong gemaakt om voor haarzelf te gaan werken. Begin dit jaar werkt haar man Ron mee en gaan zij samen verder. Door medische omstandigheden lukt haar het zware beeldhouwwerk niet meer en neemt Ron dat op zich evenals het technische gedeelte. Ellen blijft het creatieve gedeelte doen. Ellen en Ron maken voornamelijk organisch en vaak symbolisch werk en soms abstract werk. “Onze visie is dat al het unieke wat de aarde voortbrengt terug komt in het materiaal dat wij gebruiken. De combinatie van het hout met het eigenzinnige van de steen en het stoere van staal straalt levenskracht uit. In de natuur zie je vaak een symbiose tussen organismen en wij laten zien dat dat dus ook bestaat tussen deze materialen. Ons werk gaat over leven en we laten zien wat ons als mens bezig houdt op het gevoelsvlak”. Daarom gebruiken zij materialen uit de natuur. Dit staat het dichtst bij hun natuurlijke zijn.
Angelien Geerligs
(mixed media)
Angelien Geerligs is geboren in 1969 in het Noord-Brabantse Berlicum waarna zij op haar 7e jaar met haar ouders verhuisde naar Drachten, Beetsterzwaag en nu woonachtig is in Olterterp. Sinds 1995 woont zij samen met haar man op een melkveebedrijf samen met hun drie kinderen. Angelien werkt mee op hun melkveebedrijf maar daarnaast heeft zij haar grote passie in het schilderen gevonden. Als je iets graag doet kun je daar altijd tijd voor vrij maken is haar moto. Angelien is autodidact maar door middel van cursussen, onder andere bij de Kunstacademie Friesland blijft zij nieuwe technieken aanleren. Angelien is begonnen met dieren te schilderen, vooral koeien hebben haar voorkeur. Maar het laatste jaar heeft zij de overstap gemaakt naar abstract werk en abstract landschappen. Angelien Geerligs werkt graag met mixed media, met verschillende materialen zoals zand, papier en verdikkingspasta Haar grote inspiraties voor haar schilderijen zijn gevonden in haar omgeving, het mooie Friese landschap. Vooral om in haar schilderijen het licht te plaatsen vindt zij erg belangrijk en het geeft haar een nieuw levensles: “ Vind altijd een Lichtpuntje in je leven”. Angelien Geerligs heeft o.a. geëxposeerd bij Galerie van Harinxma in Beetsterzwaag, in het Hippolytuskerk in Olterterp en heeft mee gedaan met het Kunstweekend in Beetsterzwaag en de open atelier route van Opsterland.
Peter O. Gerrits
(grafiek)
KUNST IS TOEGANKELIJK VOOR IEDEREEN
Peter O. Gerrits heeft zich sinds 1995 gespecialiseerd in het maken van zeefdrukken. Hij volgde daarvoor lessen in het Grafisch Centrum te Groningen. Het Grafisch Centrum in de Warmoesstraat is een werkplaats voor toepassing van grafische technieken zoals: houtgravure, ets, lithografie, houtdruk, zeefdruk en typografie. In het Centrum wordt nog steeds gewerkt op instrumenten van leden van ‘De Ploeg’. Gerrits is al vele jaren in voornoemd Centrum wekelijks actief als zeefdrukker. Modern design heeft zijn grote interesse en is zijn passie; hij is autodidact in toepassingen van het paletmes en acryllaten, waarbij hij steeds zoekt naar uitdagingen in vorm en nieuwe (digitale) technieken. Hij ontwerpt, zeefdrukt en schildert voornamelijk (geometrisch-) abstract en noemt zijn werk ‘thematisch abstract’. Het werk van Gerrits is een continu experiment van zoeken naar schoonheid en harmonie van en in abstracte vormen. Daarnaast probeert hij ook om kunst betaalbaar te houden voor een breed publiek door vaak kleine voorstudies van groter werk als kaart te verkopen. Maar het handmatige aspect van zeefdrukken en het bereiken van hoge precisie in combinatie met primaire, esthetische vormen, is waar hij het meest van geniet. Gerrits exposeert met regelmaat. Een deel van zijn werk is permanent te bezichtigen bij de Stichting Nobilis, Centrum voor prentkunst in Fochteloo. Sinds 2018 is Peter O. Gerrits voorzitter van Nobilis. Gerrits werkt eventueel in opdracht, geeft demonstraties, is in te huren voor workshops op familiedagen/feestjes en geeft cursussen ‘emotioneel schilderen’ in een één op één setting. In zijn werkzame leven was Gerrits anatoom, Hij promoveerde in 1987 tot doctor in de geneeskunde aan de Rijsuniversiteit Groningen. Hij was tot zijn pensionering in 2013 bij de Anatomie van het UMCG in functie als universitair hoofddocent (associated professor).
Bernd van der Haar
(olieverfschilderijen)
Van kinds af aan heeft Bernd van de Haar ( 1957 Hoogeveen) graag getekend met potloden zowel op school als thuis en dit zonder echt goed tekenonderwijs te ontvangen. Als jongeling bezocht hij een expositie met pentekeningen en dat was de aanleiding om hier ook mee bezig te gaan door goed te kijken en te doen. Rond 1983 verscheen een advertentie in de krant voor schilderlessen bij kunstenaar Rob Hessels in Zuidwolde. Daar heeft Bernd de beginselen geleerd. Na twee jaar sloot hij zich enthousiast aan bij een schildersgroep te Hoogeveen, dat later schildergenootschap de Streek werd genoemd en waarvan hij inmiddels meerdere jaren voorzitter is. Van elkaar leren staat centraal en dat doen ze samen met grote interesse en plezier op de dinsdagavonden. Bernd laat zich inspireren door Schiermonnikoog, het Drentse landschap en maakt zo nu en dan een portret. Het bezoeken van musea, galerieën en het lezen van kunstboeken dragen bij aan zijn ontwikkeling, maar zeker ook door het werk te toetsen binnen de schildersgroep de Streek en voor een kritische blik bij een kunstenaar aan huis. Het componeren met kleuren maakt dat Bernd van der Haar het schilderen heeft omarmd en dit met heel veel plezier doet.
Maaike Hogerhuis
(kartonkunst)
Het werk wat Maaike Hogerhuis (Gytsjerk) maakt is een verkenningstocht langs de verschillende mogelijkheden van karton. Letterlijk en figuurlijk ontstaat er verdieping. Als basismateriaal gebruikt zij golfkarton dat bestaat uit twee lagen papier met daartussen een geribbelde kern. Dit geeft Maaike de mogelijkheid om stukken weg te laten en combinaties te maken met andere materialen. Wat een sterk contrast geeft met de natuurkleur van het basismateriaal. Ook het kleuren van het basismateriaal geeft mooie effecten. Het werken met gerecycled karton geeft beperkingen maar kan ook leiden tot verrassende uitkomsten. Naast het werken met karton weeft Maaike Hogerhuis met koperdraad. De ene keer voegt zij geweven koperdraad toe aan haar kartonwerk en een andere keer ontstaan er zelfstandige objecten. Het werk van Maaike Hogerhuis bestaat voornamelijk uit abstracte vormen die in de verte reflecteren aan herkenbare situaties en persoonlijke voorkeuren.
Wynske de Jong
(schilderijen/vilt)
Wynske de Jong (Akkrum) houdt ervan technieken en ambachten te leren en deze te combineren. Zoals vilten, schilderen, fotograferen en meer. Hierdoor ontstaat er divers werk. Stuk voor stuk werken met een eigen uitstraling en sfeer. Uit de natuur en haar omgeving haalt Wynske inspiratie. De zee, een landschap of bijvoorbeeld een compositie van lijnen vlak voor haar deur. En ook details en structuren. Iets waar haar oog op valt en waarvan de schoonheid verwondert. “Het is verbazingwekkend hoe mooi de dingen vaak al van zichzelf zijn en hoe ingenieus alles in elkaar steekt in de natuur.” Het kleurenpalet waar Wynske mee werkt bestaat uit naturellen met accenten zwart, een vleugje goud of okergeel. Hoewel het werk er daardoor vaak verstild en sober uitziet, probeert zij te bereiken dat het werk een bepaalde energie ademt, iets van leven aan de oppervlakte. In 2020 studeerde zij af aan de Kunstacademie Friesland. “Ik hou van ronddwalen in de natuur. Elke keer opnieuw. En verrast worden door het bijzondere. Details, textuur, een patroon, iets waar mijn oog op valt. Er is verwondering over de schoonheid. En de ervaring dat deel te zijn van een groots geheel, waarin alles met elkaar samenhangt. Het één heeft gevolgen voor het ander. Energie die beweegt, onzichtbaar vaak, maar toch waarneembaar. Dat is wat ik wil vangen in beeld. Dat wat je niet ziet maar er wel is. Energie en leven. In contrast met de stilte, het serene”.
Marianne Knol
(keramiek)
Klei, grof opgebouwd, daarna gevormd, geduwd, geschraapt … ruige ruwe huid, schrale sobere kleurafwerking. Metaal is, stoer en vaak heel geraffineerd geïntegreerd in de objecten van Marianne Knol. Met deze materialen en technieken vertaalt zij beelden die in haar opkomen naar tastbare objecten. Soms aan de hand van een uitgedacht plan, soms naar aanleiding van een op dat moment spelend maatschappelijk probleem maar ook vaak ontstaan door de richting die de klei als bijna vanzelf opgaat. Haar beeld vertelt…de kijker luistert. Zij maakt bewust geen gebruik van meetinstrumenten en werkt (wat de keramiek betreft) op het oog en op gevoel met haar favoriete aardappelmesje als een van de weinige gereedschappen. Dit in tegenstelling tot de metalen onderdelen die door Marianne’s partner worden aangebracht. Hierdoor zijn de keramiek/metaalcombinaties een mengeling van spontaniteit en precisie. Het is een langdurig groeiproces waarbij zij steeds blijft zoeken naar oorspronkelijke concepten zowel qua vorm en huidafwerking. Door zuinig gebruik te maken van oxydes en pigmenten wordt kleur een onderdeel van het basismateriaal zelf. De oorspronkelijke kleikleur schemert er vaak nog doorheen. Marianne Knol woont en werkt in Kampen.
Lolkje van der Kooi
(tekeningen)
Het werk van Lolkje van der Kooi (Marrum,1961) bestaat uit tekeningen in potlood en pastel, in zeer uiteenlopende formaten, maar altijd gemaakt met veel aandacht voor detail en liefde en verwondering voor het onderwerp: de natuur. Zij kiest ervoor haar onderwerpen geïsoleerd weer te geven, zonder achtergrond en zonder actie, zodat alle aandacht naar de vorm en de detaillering kan gaan. De wereld onder water is voor de mens als het ware een parallel universum. Kwallen, zeeslakken, inktvissen: onwaarschijnlijke levensvormen met hun intrigerende transparantie en symmetrie, teer en ongenaakbaar tegelijk. Lolkje van der Kooi vertaalt haar verwondering over deze mysterieuze wereld naar verstilde potlood- en pasteltekeningen, geïsoleerd weergegeven, zonder actie en achtergrond: alle aandacht gaat naar vorm, huid en detaillering van het onderwerp. Vaak opdoemend uit het donker, met fragiel licht en hooguit een fractie kleur. Lolkje van der Kooi is afgestudeerd in grafische technieken en kalligrafie aan de Kunstacademie van Kampen (nu ArtEZ in Zwolle). Haar atelier bevindt zich in de directeurswoning van de voormalige zuivelfabriek te Marrum en ademt de sfeer van een prentenkabinet en wunderkammer. Hier weet zij zich omringd door naturalia, inspirerende boeken en het stille landschap van de waddenkust. Naast haar werk als beeldend kunstenaar is Lolkje docent bij de opleiding Communication and Multimedia Design, NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden. Atelier en expositieruimte aan huis zijn op afspraak te bezoeken. Lolkje van der Kooi is te vinden op Instagram, LinkedIn en Facebook.
Amke Postma
(illustraties)
Amke Postma (Annen, 1974) woont en werkt in Friesland. Zij heeft in het verleden de Vrije School doorlopen waar onder andere de basis is gelegd voor haar liefde voor de natuur. Op latere leeftijd kwam hier een passie bij voor vergane glorie (abandoned places): vervallen spoorlijnen, verlaten herbergen en hoeves. Hiermee viel iets samen: in de natuur, specifiek in verdord flora-materiaal, vielen Amke elementen van vergane glorie op, zoals verweerde populierenbladeren die als ‘gesneuvelde venstertjes met gebroken glas’ in het najaar de grond bedekken of zoals de verdorde druifhyacint (blauwe druifjes) met haar prachtige glazige zaadbekertjes. Al aan het begin van de zomer liggen deze zaadbekertjes als verlaten verweerde kristallen wijnglaasjes in de tuin. Zo is het scheppen en creëren van ‘verlaten plekken’ en ‘vergane glorie’ ontstaan, met als titel: Forlorn Places in Faded Flora. Door- en inkijkjes, gemaakt van verdord, verweerd en verdroogd flora-materiaal, in 2D vastgelegd en zonder fotomanipulatie. Tijdens haar werk als docent Engels op het Grafisch Lyceum Utrecht en de opleidingsrichting Illustreren, kreeg Amke de kans tot extra verdieping van vaardigheden als het gaat om het kijken naar, positioneren van en fotograferen van materialen. Amke woont nu weer in het noorden van het land; samen met haar vriend Geert in Oldeholtpade.
Arjen van der Schaaf
(olieverfschilderijen)
De basis voor het maken van een schilderij ligt in de waarneming. Gedurende zijn opleiding aan De Foudgumse School heeft Arjen dit kunnen ontwikkelen en de 5-jarige opleiding in 2022 voltooid. Schilder wat je ziet, de tussenruimtes de vormen en de vlekken. Schilder koud tegen warm in donker en licht en blijf richting zoeken. Wat wil je laten zien, want alles wat je toevoegt moet ter ondersteuning dienen aan het onderwerp als één geheel. Deze aanwijzingen, handelingen en gedachten blijven hem fascineren en ondersteunen tijdens het ontstaan van zijn in olieverf gemaakte portretten, stillevens en landschappen. Arjen van der Schaaf woont en werkt in Ureterp