Deelnemende kunstenaars
UIT DE KUNST
18 juli t/m 21 september
Foekje Bajema
(glaskunst)
Foekje Bajema woont in Heerenveen en heeft met zes collega kunstenaars een galerie in It Alde Tsjerkje (gebouwd in 1726) van Mildam (Galerie Mildam). Het creatieve proces begon voor haar met teken- en schilderlessen. Een tweedaagse cursus glas in lood bracht haar op het pad van creëren met glas, in de loop van de tijd aangevuld met de koperfolie techniek en glasmozaïek. Van glas in lood ramen en raamhangers ging zij uiteindelijk naar vrijstaand werken op steen, hout en met metalen frames naar eigen ontwerp. De beelden worden gemaakt in opdracht of vrij naar een bepaald thema of begrip. Soms intuïtief of beginnen simpelweg vanuit een willekeurige kras op papier. De voorkeur gaat daarbij uit naar organische vormen. De kleuren en vormen van de stenen en houten sokkels doen mee in het proces van vormgeving. Via een kunstopleiding in Groningen maakte Foekje kennis met de beeldende middelen en hoe die toe te passen. Door deze opleiding kwam zij ook in aanraking met andere materialen, technieken en vormen. Zij maakt nu ook geometrisch werk van papier en karton, mozaïeken en beelden van klei en andere materialen. Steeds op zoek naar een resultaat dat haar raakt.
Wiebe Bosma
(olieverf/aquarel schilderijen)
Wiebe Bosma(1946) studeerde in 1968 af aan de Academie voor Beeldende Kunsten Minerva in Groningen, in de vrije teken-, schilder-, grafische kunst en beeldhouwkunst. Daarna deed hij de vervolgopleiding Creatief pedagogische didactische bijscholing ABK Minerva. Later heeft Wiebe Bosma de cursus Grafische vormgeving gevolgd aan het Opleidingsinstituut voor winkel en productpresentatie. Na werkzaam te zijn geweest bij een drukkerij voor schoolboeken, bij de NAM als geologisch tekenaar en als lid van de Kunstcommissie van het NAM, heeft hij zich na zijn (vervroegde) pensionering weer toegelegd op tekenen en schilderen. Als freelance ontwerper werkte hij aan diverse opdrachten. Zijn werk verbeeldt met name de wisselwerking van lucht, licht, water, weerspiegelingen en de karakteristieke vormen in het landschap. Wiebe probeert dit te vangen in zijn figuratieve schilderijen, aquarellen en tekeningen. Daarnaast heeft hij zich gericht op het menselijk figuur door middel van modeltekenen.
Annie Bosscher
(acrylschilderijen)
Verrassend boeiend eigenzinnig
De basis van de manier van werken van Annie Bosscher is gelegd tijdens haar opleiding tot kleuterleidster. De tekenlessen gegeven door Coen Schilt boden haar alle ruimte tot ontplooiing. Geen beperkingen, werken vanuit het gevoel, op Annie’s eigen wijze. De lessen, gevolgd bij Egon Vernimmen (kunstschilder) sloten hier naadloos bij aan. Het schilderen is een spel, een spel tussen haar handen, gesso (primer) en acrylverf. Handen die de verf aanraken, willen voelen. Een ontdekkingsreis, waarbij passie een hele grote rol speelt. Een beperkt kleurgebruik, onbeperkte mogelijkheden.
Corine Eising
(bestekkunst)
Van hele gewone, alledaagse dingen zoals vorken en lepels probeert Corine Eising iets bijzonders te maken. Zij gebruikt gerecycled bestek voor het maken van unieke metalen objecten (kritterz). Dit zijn vaak vogels of andere dieren zoals insecten, maar ook sieraden. Haar werk is vaak geïnspireerd door de natuur, wat voor een bioloog en vogelliefhebber misschien niet verwonderlijk is. Corine soldeert vorken, lepels, messen en soms ook ander keukengerei aaneen tot meer of minder gestileerde objecten, die zij soms ook combineert met epoxy. Ieder stuk is weer anders. Het resultaat is altijd weer een verrassing, ook voor haarzelf. Soms maakt zij ook stukken in opdracht. “Het is een heerlijke uitlaatklep om na een drukke werkdag ‘s avonds nog even mijn ‘knutselschuurtje’ in te duiken om een plan voor een nieuw project te maken, wat bestek in stukken te zagen, aan elkaar te solderen, te schuren of te polijsten. De meeste van mijn creaties ontstaan ‘op intuïtie. Het is gewoon beginnen en doen en zien wat werkt of niet”, aldus Corine Eising.
Janke Huitema
(textiel)
Janke Huitema uit Boornbergum is al sinds haar jeugd bezig met lapjes en draadjes. Na een periode van het maken van patchwork op de traditionele wijze (naar bestanden patronen) is Janke steeds meer gaan experimenteren met diverse stoffen en andere materialen. In de loop der jaren heeft zij zich steeds verder ontwikkeld in textiele werkvormen. Door het volgen van diverse workshops en masterclasses maakt Janke daarom heel divers werk op heel eigen manier. Het werk wordt merendeel gemaakt op de naaimachine, zij tekent op haar naaimachine zoals zij dit noemt. Elk kunstwerk groeit eerst in haar hoofd en daarna ontwikkelt het zich verder door lapjes katoen, maar ook organza en andere diverse soorten textiel bij elkaar te zoeken. Er zijn kunstwerken die transparant zijn, geheel gemaakt met de techniek tekenen op de naaimachine. Maar ook zijn er kunstwerken gecombineerd met textielverf. Haar werk kan zowel abstract als realistisch zijn en is steeds verrassend. Voor wie meer wil weten en ook zelf eens aan de slag wil, zijn er mogelijkheden tot het volgen van diverse workshops in haar eigen Atelier ByJanke.
Annette Kiewiet Huitink
(glaskunst)
Ruim 25 jaar heeft Annette Kiewiet Huitink zich beziggehouden met beeldhouwen. Bijzonder is het om met steen te werken maar het is ook zwaar en intensief. De volgende uitdagende stap na het beeldhouwen was voor Annette het glasfusen. Zij heeft verschillende cursussen gevolgd op dit gebied en is zich in deze vorm van glaskunst gaan verdiepen. En nu.. “Ik kan niet anders zeggen dan dat het geweldig is om mee bezig te zijn. Heerlijk om met dat prachtige glas ontwerpen te maken en iedere keer weer de verrassing mee te maken hoe het resultaat er uit ziet als het uit de oven komt. En niet vergeten de workshops die ik houd, zo mooi om je eigen enthousiasme over te brengen en de reacties van de mensen te zien als ze hun glaswerk komen ophalen”. Inmiddels is Annette Kiewiet Huitink werk te zien in verschillende tuinen en op meerdere exposities.
Iris Koffijberg
(fotografie)
Stilstaan in verwondering
Iris Koffijberg (1970) woont in Gasteren en ziet zichzelf als een kunstenaar met een camera. Zij is gefascineerd door water. Water is een onuitputtelijke bron van inspiratie en fascinatie. Water is altijd in beweging, nooit hetzelfde. Stroom, seizoen, dichtheid, zon en wind zorgen voor een continue verandering van het beeld dat Iris probeert vast te leggen. Als zij op het juiste moment op de juiste plaats is, is dat magisch: alsof er een poort opengaat naar een andere tijdelijke wereld. Afhankelijk van hoe Iris Koffijberg zich voelt, kiest zij haar water uit. Is zij druk in haar hoofd dan zoekt zij de stad op. Wil zij ontsnappen dan stapt zij op haar fiets op zoek naar kleine slootjes en plasjes met verborgen zonlicht. In het water vindt Iris rust, verwondering, speelsheid en magie. Zij bewerkt haar foto’s niet. Zij fotografeert wat zij ziet. Haar unieke kijk zorgt ervoor dat de kijker vaak niet meer kan zien dat het om foto’s van water gaat. Met haar werk geeft Iris Koffijberg de kijker een blik in haar gevoelsleven en wil zij de kijker uitnodigen om zelf wat vaker stil te staan in verwondering.
Maya Mastwijk
(balanssculpturen)
Maya Mastwijk is een beeldend kunstenaar die in haar werk de essentie zoekt van balans. Tussen vorm en ruimte, materiaal en leegte, orde en toeval, blijven staan of vallen. Haar beeldtaal is helder en ingetogen, maar altijd met een onderliggende spanning in balans die het werk gelaagd maakt. Maya werkt met overgebleven materialen en weggegooide spullen. Elk element in haar werk is bewust gekozen en draagt bij aan een subtiel evenwicht. Die zoektocht naar harmonie is voelbaar. Maya is als kunstenaar begonnen als autodidact en later geschoold via de Nieuwe Akademie Utrecht. Door de onderzoekende manier van lesgeven, is daar haar liefde voor ruimtelijk werken ontstaan. Maya’s kunst nodigt uit tot kijken met precisie. Zij legt de nadruk niet op het spectaculaire, maar op de kracht van het kleine en het doordachte. In haar installaties en beelden ontstaat een dynamiek waarin stabiliteit en beweging elkaar in evenwicht houden. Hiermee onderzoekt Maya hoe vormen zich verhouden tot elkaar en tot de ruimte waarin zij zich bevinden. Het resultaat is werk dat stil en krachtig tegelijk is – een evenwichtsoefening in beeld.
Gerard Molenaar
(keramiek)
Gerard Molenaar doet als pottenbakker en keramist sinds 1971 mee in een lange rij van pottenbakkers die na 1900 in Groot Brittannië zijn gestart zoals o.a. Bernhard Leach en Soji Hamada. Al deze voorgangers en collega’s dragen bij aan zijn liefde voor keramiek en vormen daarbij een onuitputtelijke inspiratiebron. Gerard combineert steengoedklei met zelf samengestelde glazuren en slibs. Mensen zien in zijn potten vaak meer dan alleen een gebruiksvoorwerp. Er is een herkenbare, eenvoudige artisticiteit zichtbaar. Daarmee wordt niet alleen het werkstuk ‘opgetild’ maar ook hun omgeving, hoe en waar men ze ook neerzet of gebruikt.
Jenny Nes
(acrylschilderijen)
In 2011 heeft Jenny Nes haar droom waargemaakt door haar baan op te zeggen om van haar passie haar werk te kunnen maken en haar eigen Atelier in Diever te kunnen openen. Die passie was en is vanzelfsprekend schilderen! Jenny schildert op papier, hout en doek met acrylverf en olieverf. Op haar schilderijen worden voornamelijk de mens en de natuur uitgebeeld, in kleurige en warme composities. Haar stijl is te herkennen door het gedurfde kleurgebruik en de sterke gelaagdheid. Kleurrijk in dik opgebrachte lagen verf en een mix tussen realistisch en abstract. Er zijn grote schilderijen van 120 x120 cm, kleine schilderijen 10 x 10 cm en de verschillende maten er tussen in. Regelmatig neemt Jenny deel aan exposities op verschillende plaatsen in Nederland. In de tuin bij haar atelier zijn ook beelden uit steen te bewonderen, deze zijn gemaakt door Jaap Mones, haar echtgenoot.
Erik Pater
(geometrische abstracten)
Erik Pater (Groningen, 1976) volgde o.a. de opleiding tot Leraar Basisonderwijs en werkt tegenwoordig als Pedagogisch Medewerker bij een buitenschoolse opvang in Dronrijp. Toen hij in 2014 besloot zijn baan in het onderwijs op te zeggen, richtte hij zich meer op het schilderen en in 2016 startte hij met het geven van schilderlessen voor cursisten. Na het coronajaar 2020 moest hij daar door overheidsmaatregelen en lockdowns noodgedwongen weer mee stoppen. Echter, waar de ene deur sluit, opent zich een andere. Pater kon zich toen meer richten op het maken van eigen werk. De klassieke manier van schilderen maakte plaats voor meer figuratief en abstract werk. Pater ontwikkelde een eigen unieke stijl voor het maken van schilderijen en kunstwerken. Die stijl heeft tegenwoordig zijn voorkeur en hij werkt graag aan vernieuwende projecten. Paters authentieke stijl kenmerkt zich voornamelijk doordat het paneel waarop geschilderd is, eerst in stukken is gezaagd. Hij schildert met olieverf op panelen masonite. Erik Pater werkt vanuit zijn atelier en werkruimte aan huis in Franeker. Zijn kunstwerken krijgen een verhaal mee. “Door een verhaal of een denkwijze ontstaat er een extra laag. En er zijn nog legio verhalen en ideeën te verwezenlijken!” aldus Erik Pater.
Janke Vaartjes
(mixed media)
Na haar opleiding aan de Pedagogische Academie, met als specialisatie textiele werkvormen, volgde Janke diverse cursussen en workshops om zoveel mogelijk kennis en vaardigheden te vergaren. Naast het maken van eigen werk, heeft zij jarenlang cursussen en workshops aan volwassenen gegeven. Bovendien heeft zij een Galerie opgezet en beheerd met een aantal andere kunstenaars. Regelmatig exposeert Janke Vaartjes haar eigen werk. Haar werk gaat over de eenvoud van de alledaagse dingen. In die eenvoud ervaart Janke harmonie, schoonheid en rust. Gewone, onopvallende details verwerkt zij veelal tot een geabstraheerd beeld. De kleine mixed media werken die tijdens deze zomerexpositie UIT DE KUNST getoond worden, vormen een onderdeel van een serie van 100. Er is gebruik gemaakt van verschillende technieken en materialen. Alle werken samen vormen een geheel, maar elk werk staat ook op zichzelf en is uniek. Janke Vaartjes (1955) woont en werkt in Joure.
Ellen Visser
(aquarellen)
Ellen Visser vertelt altijd dat, na eerst olieverf en acryl te hebben geprobeerd, zij in een buurthuis in Assen in contact kwam met iemand die aquarel schilderde. Meteen wist zij dat dit was wat zij verder wilde ontwikkelen. Aquarel zit haar als een passende jas zoals zij zo mooi zegt. Ellen is een geboren Friezin en als bloemstylist is zij altijd omringd geweest door de schoonheid van wat er groeit en bloeit en deze passie voel je in haar werk. Ellen probeert de sfeer van het moment te vangen, waarbij zij kijkt naar licht, omstandigheden en kleur om dan al deze observaties over te brengen op papier. De voorbereidingen voor haar werken doet zij gedegen. Voordat Ellen begint aan een aquarel heeft ze onderzoek gedaan. Op basis waarvan wordt een plan van aanpak en een kleurplan gemaakt. Wanneer je Ellen vraagt waarom ze altijd met aquarel is blijven schilderen, dan is het antwoord steevast dat het onvoorspelbare van water met kleur en de transparantie van de verf is wat haar zo boeit. Je zou kunnen denken dat de aquarellen uit de mouw geschud worden maar dat is geenszins waar. Het blijft hard werken, aan de techniek en aan vakkennis. Het is een voortdurend leerproces die met volharding en liefde voor het vak een passende jas blijkt.